Kellékszavatosság és termékszavatosság? Kibogozzuk, hogy mi micsoda

2023. 09. 15., 15:38

„Mi az, hogy kellékszavatosság? Mikor beszélhetünk termékszavatosságról? Kit és mitől védenek? Mi a kellékszavatosság és termékszavatosság közötti lényeges különbség? Na igen, a téma ismét az utcán hevert. Pontosabban az interneten.” – Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd azt is elmeséli, hogyan botlott bele.

Miért éppen kellékszavatosság és termékszavatosság?

A minap puszta szakmai kíváncsiságból belenéztem egy általános szerződési feltételbe a neten. Tudod, ezt találhatod meg ÁSZF-ként a különböző szolgáltatóknál. Sajnos, ismét azzal kellett szembesülnöm, hogy a weboldalak üzemeltetői hetet-havat összehordanak az ÁSZF-jükben – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd. Ami elég „jogászinak” hangzik, azt innen-onnan bemásolják a saját általános szerződési feltételeikbe. „Ha jó hosszú és sok hivatalos jogi kifejezés van benne, akkor biztosan jó lesz” – gondolhatják. Hát, sajnos nem.

Itt szembesültem azzal is, hogy az egyébként jelenleg semmilyen terméket nem forgalmazó vállalkozónk általános szerződési feltételeiben hosszasan taglalja a fogyasztó termékszavatossági jogait. A termékszavatosságot azonban minden bizonnyal sűrű homály fedi az ÁSZF írója előtt, különben nem tette volna bele az egyébként tanácsadást kínáló weboldala ÁSZF-jébe. Mivel azonban gyaníthatóan nem ő az egyedüli, aki nem ismeri, hogy miről is van szó a kellékszavatosság és termékszavatosság esetén, bízom benne, hogy a téma másoknak is segíthet.

A kellékszavatosság fontosabb tudnivalói

„Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik” – mondja ki a Polgári Törvénykönyv. Ennek alapján hibás teljesítés esetén a termék eladója vagy a szolgáltatást nyújtó fél kellékszavatossággal felel a vevő felé.

Kellékszavatosság esetén a vevőt többféle jog is megilleti, melyek között meghatározott szabályok alapján választhat. Ezek a választható jogok a kijavítás, a csere, az árleszállítás, a vevő általi javítás vagy javíttatás és végül az elállás. Azt, hogy milyen szabályok alapján lehet választani, itt olvashatod el.

A kellékszavatossági jog mindenkit megillethet, független attól, hogy valaki magánszemélyként vagy cégként vásárol-e.

Mi is az a termékszavatosság?

Külön termékszavatosság az új Polgári Törvénykönyv életbe lépése óta, vagyis 2014. március 15-től illeti meg a fogyasztókat. A termék hibája esetén a fogyasztó felé nem csak az eladó tartozik szavatossággal, de a termék gyártója is. A termékszavatosság tulajdonképpen a gyártói szavatosságot jelenti.

Ez a szavatosság csak a fogyasztókat illeti meg, ha a termék eladója vállalkozás. Ha a szomszédtól veszed meg a fűnyíróját, akkor ne is próbálkozz majd vele szemben termékszavatossági igényt érvényesíteni, ő ugyanis nem vállalkozásként értékesítette azt neked.

A termékszavatosság csak ingó dolog esetén jöhet a képbe. Ha tehát a megvásárolt lakás hibája miatt szeretnél fellépni az eladóval szemben, a termékszavatosság szintén nem járható út.

A termékszavatosság lényege, hogy a fogyasztóként, vagyis magánszemélyként és nem üzleti tevékenység keretében megvásárolt termék hibája miatt lehetőség van közvetlenül a termék gyártójával szemben is szavatossági igénnyel élni. A gyártótól a hibás termék kijavítása vagy annak kicserélése kérhető. Ez tehát szűkebb lehetőséget biztosít, mint a kellékszavatosság. A jó hír azonban, hogy gyártónak minősül a termék forgalmazója is. Ez ma már lényeges lehet, hiszen nagyon sok mindent külföldön, például Kínában gyártanak. Azzal pedig nem lennénk kisegítve, ha a hiba miatt egy Kínában lévő céggel szemben lehetne csak fellépni. Éppen ezért a termékszavatosság keretében a termék forgalmazója is felelősséggel tartozik.

Kit és mitől védenek ezek a szavatosságok?

Mindkét szavatosság esetén közös, hogy azok a hibás teljesítés esetén nyújtanak jogi védelmet a vásárló részére.

Hibás teljesítésről akkor beszélhetünk, ha a termék vagy szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

Nem beszélhetünk hibás teljesítésről, ha a vevő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.

A kellékszavatosság és termékszavatosság közötti lényeges különbségek

– Lényeges különbség, hogy a termékszavatosság csak a fogyasztókat illeti meg, míg a kellékszavatossággal minden vevő élhet.

– Fontos eltérés az is, hogy a termékszavatosság csak ingó dolog eladása esetén meglévő hibánál áll fenn. A kellékszavatosságnál ilyen megkötés nincs.

– Az is eltérő, hogy milyen igénnyel léphetünk fel. Termékszavatosság esetén csak kijavítás vagy csere kérhető. Kellékszavatosságnál a jogszabályban előírtak figyelembevételével lehetőség van még árleszállításra, a javítási költség megtérítésére vagy akár elállásra is.

A fentiek a főbb szabályokat mutatják be vázlatos formában. Mint minden esetben, itt is fontos, hogy szakemberhez fordulj, és valamennyi körülményt figyelembe véve tegyél jogi lépéseket.

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd

Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-03-04 15:10:44
Januárban nagyon felpörögtek a lakáshitelek, a babaváró támogatás viszont csúnyán visszaesett a megemelt hitelösszeg dacára. A személyi kölcsönök csúcsot döntöttek, a bankszámlák egyenlege viszont bezuhant. Egyre kisebb a különbség a lakossági hitel- és betétállomány között – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS