Hogyan védje egy kkv a márkáját? – Még pályázható a védjegy-bejelentési támogatás

2023. 09. 14., 11:08

Egy cégnév, márkanév vagy terméknév bevezetése sok időbe és pénzbe kerül, ezért sokat is ér. A legtöbb esetben mégsem védi a márkákat semmi, bárki lemásolhatja. Ez ellen véd a védjegyoltalom, amit december 8-ig még Európai Uniós támogatással igényelhetnek a kis- és közepes vállalkozások.

„Ezerszer egyszerűbb és olcsóbb egy védjegy bejegyzése, mint jogi vitába bonyolódni vagy új márkát felépíteni. Védjegyoltalom nélkül, ha a konkurencia megtévesztően hasonló termékeket és emblémákat használ, évekbe és tetemes perköltségbe is telhet, mire jogorvoslatot nyerhetünk. Ezzel szemben, egy bejegyzett védjeggyel ez gyerekjáték" – érvel dr. Bodó Gergely ügyvéd, a Bodó Ügyvédi Iroda vezetője.

A januárban indult támogatási program keretében az Európai Unió visszatéríti a nemzeti vagy uniós védjegyek, formatervezési minták bejelentési díjának 75 százalékát, illetve az Unión kívüli védjegyek 50 százalékát.

Egy vállalkozás legfeljebb 1000 euró összegű visszatérítést kaphat. A pályázaton európai uniós székhellyel rendelkező, mikro-, kis- vagy középvállalkozások vehetnek részt. A pályázat 2023. december 8-ig tart. A pályázati keretösszeg 25 millió euró, a pályázatok elbírálása érkezési sorrendben történik, tehát érdemes mihamarabb benyújtani.

Kinek érdemes a védjegyoltalommal élni?

„Nagyon nehéz meghúzni a határt, szívem szerint azt mondanám, minden működő vállalkozásnak. De talán könnyebben választ kaphatunk, ha megfordítjuk a kérdést: mekkora veszteséggel járna, ha egy másik cég megtévesztésig hasonló névvel folytatna hasonló tevékenységet? Ha ez nagyobb vagy egyenlő a védjegy költségével, már megéri befektetni. Az aktív kommunikációt folytató cégek számára pedig kifejezetten javasolt élni a védjegybejelentés lehetőségével, hiszen ilyenkor a márkanév széles körben forog, a másolás kockázata is nagyobb” – tanácsolja dr. Bodó Gergely.

Gyakori kérdés, hogy mit lehet levédeni, mi nevezhető védjegynek? Védjegy lehet a márkanév, terméknév, termék vagy szolgáltatás különböző elemei, a neve mellett, az írásmódja, grafikája és például a színei is, melyek az egyediséget biztosítják. Emellett minden egyéb egyedi ismertetőjel levédhető, például egy szlogen.

A vállalkozás tevékenységének helyszínétől, valamint jövőbeli terveitől függően három besorolású védjegyoltalom közül lehet választani. A nemzeti védjegy bejegyzés Magyarország területén biztosítja a védjegyoltalmat, az Európai Uniós védjegy bejegyzés az Európai Unió minden tagállamára kiterjed, míg a nemzetközi védjegy bejegyzés azokban az országokban biztosít védjegyoltalmat, ahol bejegyezték. Kiemelkedő jelentősége van a védjegybejelentés napjának, ugyanis ettől számítják a védjegy elsőbbségét.

A nemzeti védjegy dokumentációja egyszerűbb, azonban az Uniós és nemzetközi pályázat összetettebb a folyamat. Dr. Bodó Gergely szerint a védjegyek bejelentésekor és a védjegyoltalom bitorlását követően is érdemes ügyvéd segítségét igénybe venni a jogszerűség biztosítása érdekében.

Mit tehet az, akinek jogtalanul használják a márkanevét, logóját?

Amikor egy logót, emblémát, márkanevet valaki jogtalanul használ, akkor bitorlás történik. Ha a két szolgáltatás vagy termék közötti hasonlóság véletlen, azt a jog jóhiszemű bitorlásnak is nevezi.

Ilyenkor gyakran egy ügyvédi felszólítás után kiderül, hogy a bitorlás nem volt szándékos és a bitorló azonnal megváltoztatja a megtévesztő márkajegyeket. Súlyosabb esetben azonban a másolás következtében védjegybitorlás miatt eljárást kell kezdem. Ilyenkor mindig ügyvéd jár el, hiszen bírósági tárgyalásra is sor kerül.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-22 19:22:00
Szeptember 21-én hatályba lépett a chipekről szóló európai jogszabály, amelynek célja, hogy a félvezető-technológiák és -alkalmazások terén biztosítsa az EU ellátásbiztonságát, rezilienciáját és technológiai vezető szerepét.
2023-09-22 15:22:03
Számos, egymást kiegészítő technológia fejlődésének köszönhetően az Internet of Things (IoT) egyre gyorsuló növekedési pályán halad. Az 5G megjelenése zökkenőmentesebb végfelhasználói élményt biztosít a nagyobb számú összekapcsolt eszköz számára – állítják a Deloitte szakértői.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS