Hogyan felelnek meg az ajánlórendszerek az adatvédelmi jogszabályoknak?

2021. 07. 08., 09:00

Mi történik valójában, amikor egy webshopon hozzájárulunk az adataink tárolásához és kezeléséhez? Hogyan fér bele a GDPR szigorú szabályaiba, hogy a webshop ismeri a vásárlók böngészési történetét és adatait? A három éve hatályba lépett GDPR évfordulójának alkalmából az eCommerce ajánlórendszerekkel foglalkozó Yuspify jogi szakértő bevonásával válaszolt a kérdésekre.

Minden természetes személy alapvető joga, hogy szabadon és tudatosan rendelkezzen saját személyes adatai felett. Ezt a jogot hivatott biztosítani a 3 éve hatályba lépett GDPR, ezért a személyes adatok kezelését csak meghatározott esetekben, szigorú feltételekhez kötve teszi lehetővé. A webshopokon azonban gyakorta találkozunk a személyes adatainkra vonatkozó felugró ablakokkal és személyre szabott ajánlásokkal, ami számos kérdést felvethet az óvatosabb vásárlók fejében.

Hogyan működik egy ajánlórendszer?

Egy ajánlórendszer működése jelentős mértékben az online látogatók, vásárlók adataira épül, hiszen ezek alapján tud személyre szabott ajánlásokat generálni meglévő és potenciális ügyfeleik számára. A Yuspify egy machine learning algoritmusokon alapuló ajánlórendszer, amely kifejezetten személyre szabott ajánlásokkal, termékelhelyezésekkel és perszonalizált keresési eredményekkel teszi hatékonyabbá a webshopok működését.

Az ajánlórendszer-szolgáltató az esetek többségében adatfeldolgozó, míg megbízója, a webáruház vagy tartalomszolgáltató (pl. a weboldal-üzemeltető) az adatkezelő. Az adatfeldolgozó feladata pedig nem más, mint a felhasználók adatainak gyűjtése, tárolása és kezelése az adatkezelő utasításainak megfelelő módon.

Mitől lesz GDPR-biztos egy ajánlórendszer?

Egy ajánlórendszernek ma már meghatározó vásárlói élmény stratégiája a perszonalizáció, hiszen a jól célzott ajánlások segítségével a potenciális ügyfelek nem csupán megtalálják a keresett terméket, de elégedetten is távoznak a webshopból. Manapság ugyanis az online áruházak folyamatosan bővülő piacán már nem csak az árat figyelik a vásárlók, hanem azt is, hogy egy adott oldal mennyire felhasználóbarát és mennyire jó minőségű a felhasználói és a vásárlási élmény.

Az ajánlórendszer alapvetően pszeudonimizált, azaz álnevesített adatokkal dolgozik. Nagyon egyszerűen fogalmazva a felhasználókról gyűjtött információt úgy tárolja, hogy a természetes személyek és a hozzájuk tartozó adatok ne lehessenek összeköthetőek, csak egy elkülönítve tárolt „megoldókulcs” segítségével.

„Alapvetően minden olyan adat kezelése jogszerű, amihez a felhasználó a hozzájárulását adta” – emlékeztet Németh Bottyán, a Yuspify by Gravity R&D marketingigazgatója. Tehát az ajánlórendszer-szolgáltatók, mint adatkezelők, a GDPR hatálya alá tartoznak, és megbízójukkal, az adatkezelővel együtt meg kell felelniük a GDPR vonatkozó rendelkezéseinek. Ide tartozik többek között az, hogy lehetővé teszik, hogy a felhasználók letilthassák a tevékenységüket követő sütik alkalmazását, vagy hozzáférést biztosítsanak a gyűjtött adatokhoz, ha egy felhasználó ezt kéri.

Ugyanakkor az ajánlórendszer annak a felhasználónak is tud ajánlásokat megjeleníteni, aki nem kért a sütikből, vagyis nem járult hozzá személyes adatai kezeléséhez. Ilyenkor a rendszer tartalmi vagy népszerűségi adatok felhasználásával szolgáltat ajánlásokat, éppúgy, mint az új, ismeretlen látogatók esetében. Ide tartoznak például azok a szintén GDPR-biztos módon működő ajánlások, mint a „Mások ezt is nézték/megvették” vagy az „Ez is jól jöhet hozzá”. Ezekhez nem egy-egy user személyes adatait használja fel az ajánlórendszer, hanem az adott termék vagy tartalom és az ismert (tehát a sütiket engedélyező) látogatók kapcsolatát veszi alapul.

Van-e élet a third-party cookie-k után?

A GDPR mellett egy másik fontos fejlemény, ami alapjaiban változtatja meg az online marketing világát, a third-party cookie-k várható kivonása a forgalomból, hiszen több más böngésző példáját követve 2022-től már a Google Chrome sem támogatja őket.

A cookie-knak két alapvető fajtája van, az úgynevezett first-party cookie-t maga a weboldal helyezi el a felhasználó böngészőjén, míg a third-party cookie-t nem a látogatott weboldal, hanem egy másik, jellemzően marketingre vagy analitikára szakosodott szolgáltató generálja. Az ajánlórendszerek működésében azonban ez a változás nem fog fennakadást okozni, hiszen a személyre szabott megoldások zömét a first-party adatokból lehet kinyerni.

Ha e-kereskedői szempontból nézzük, akkor kijelenthetjük, hogy az ajánlórendszerek használata teljes mértékben megfelel a GDPR jogszabályi követelményeinek, vásárlóként pedig jó, ha tudjuk, hogy jogunkban áll eldönteni, mit kezdünk a személyes adatainkkal az interneten.

(A kutatás háttere: Vas Gabriella írónak, Németh Bottyán, a Gravity R&D marketingigazgatójának, valamint Dr. Tarján Zoltán, a Siegler Bird & Bird Ügyvédi Iroda senior ügyvédjének közös írása.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 15:23
Nagy Ferenc Gábor, az NFG Badboys Kft. tulajdonosa reméli, hogy a VOSZ-on belül is sok céghez eljuthatnak, egyre többen ismerik majd meg programjukat és filozófiájukat. A VOSZ Sportvállalkozási Szekciójának új tagjával eddigi eredményeiről és terveiről is beszélgettünk.
2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-05-29 14:35:00
Több hatóság egyszerre tartott revíziót a nagybani piac kereskedőinél. A NAV alapos ellenőrzését a rendőrség és a NÉBIH is segítette. A nagyszabású akcióban az árusokat, a termékek eredetét és a forgalmat is kontrollálták.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.
2023. 04. 18., 19:10
epizód: 2023 / 5   |   hossz: 19:07
Kőkút községben egy EU-s projekt mintegy 60, szegregált településrészre szorult lakó életét változtatta meg. Alulképzett szülők nehéz körülmények közé született gyermekinek sorsát helyezték új alapokra egy építőipari cég és az önkormányzat összefogásával, hiszen egyszerre változtak meg a lakhatás és a továbbtanulás lehetőségei. Hogyan valósította meg a nehézségek ellenére is sikeresen zárult projektet a kivitelező vállalkozás, amely nem is keresett a programon, és milyen szociális hatást vár az egésztől az önkormányzat? Horváth Lászlót, a kivitelező Melio-Start Kft. ügyvezetőjét, a baranyai VOSZ elnökét, illetve Dr. Barka Tamás kőkúti jegyzőt kérdeztük.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS