AEO-program: a legfontosabb tudnivalók

AEO-program: a legfontosabb tudnivalók
2022. 07. 11., 15:23

Az AEO-program (Authorised Economic Operator) az Európai Unió engedélyezett gazdálkodói programja, melynek célja a nemzetközi ellátási lánc biztonságának növelése. A programhoz önkéntesen lehet csatlakozni, aki kérelmezi az AEO-státuszt, az vállalja az uniós vámjogszabályokban meghatározott AEO-kritériumok teljesítését. Az AEO-engedélyt minden tagállamban elismerik: tanúsítja birtokosának vámjogi megbízhatóságát, valamint jelzi együttműködési szándékát a vámhatósággal.

Egy engedély – három típus

– AEOC-engedély: „vámügyi egyszerűsítések” típusú engedély, birtokosa bizonyos, a vámjogszabályokban meghatározott egyszerűsítéseket élvez.

– AEOS-engedély: „biztonság és védelem” típusú engedély, birtokosa biztonsággal és védelemmel kapcsolatos vámellenőrzéseknél könnyítésekben részesül, amikor az áruk belépnek az Európai Unió vámterületére, vagy elhagyják azt.

– AEOF-engedély: AEOC- és AEOS-engedélyek kombinációja.

Egy gazdálkodó – egy AEO-engedély

Az engedélyt a kérelmező nevére, EORI- és adószámára adja ki a vámhatóság. Ez azt jelenti, hogy AEO-státusz nem kérhető és nem is bocsátható ki a gazdálkodó egy-egy telephelyére, raktárára, irodájára, tevékenységére stb. szűkítve.

Az AEO-szempontból releváns, vámmal érintett – akár a kérelmező által, akár az ő nevében vagy számára a szerződő partnere által folytatott – tevékenységeknek, és a nem uniós áruval és ahhoz tartozó dokumentációval érintett saját vagy bérelt helyiségeknek meg kell felelniük az adott engedélytípus kritériumainak.

AEO-eljárás – elektronikus út

Az AEO-engedélyt a vámhatóság kérelemre állítja ki. A kérelmet elektronikusan kell benyújtani az EU Ügyfél Portálon. Segédlet a portál használatához itt érhető el.

Egy AEO-ügy – egy AEO-s igazgatóság

AEO-ügyekben (kritériumvizsgálat, engedély kiadása és nyomon követése) a következő NAV igazgatóságok járnak el az EU Ügyfél Portálon benyújtott kérelem alapján:
– Baranya Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Baranya megye, Somogy megye, Tolna megye területén van;
– Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Heves megye, Nógrád megye területén van;
– Csongrád-Csanád Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Bács-Kiskun megye, Békés megye, Csongrád-Csanád megye területén van;
– Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó nem kiemelt adózó, és székhelye vagy lakóhelye Budapest vagy Pest megye területén van;
– Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Fejér megye, Komárom-Esztergom megye, Veszprém megye területén van;
– Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Hajdú-Bihar megye, Jász-Nagykun-Szolnok Megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén van;
– Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó székhelye vagy lakóhelye Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye vagy Zala megye területén van;
– Kiemelt Adó- és Vámigazgatóság, ha a gazdálkodó kiemelt adózó, és székhelye vagy lakóhelye Budapest vagy Pest megye területén.

Az AEO-engedély iránti kérelem benyújtása előtt javasolt minden esetben az illetékes AEO-s igazgatósággal személyesen konzultálni. Az igazgatóságok elérhetőségeit itt találja.

AEO-engedély – határozatlan érvényesség

Az engedélyezési folyamat maximum 120 napig tart, ami indokolt esetben hosszabbítható. Ha a kérelmező megkapja az engedélyt, megfelelését az AEO-kritériumoknak folyamatosan fenn kell tartania, amit az illetékes adó- és vámigazgatóság szintén folyamatosan felügyel. Az engedély felfüggesztéséig vagy visszavonásáig érvényes, nincs előre meghatározott lejárati ideje.

További információk:

Engedélyezett Gazdálkodók Iránymutatás TAXUC B2-047-2011

3006/2021. útmutató az engedélyezett gazdálkodó (AEO) státuszról

AEO eBook online (magyar nyelven)

eAEO eLearning (a kívánt tartalom kiválasztandó)

Az AEO-kritériumok jogszabályi alapja:
– Vámkódex 38. és 39. cikk;
– a Vámkódex egyes rendelkezéseinek végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 2015. november 24-i (EU) 2015/2447 bizottsági végrehajtási rendelet 24-28. cikk;
– az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2017. évi CLII. törvény 82-83. §;
– uniós vámjog végrehajtásának részletes szabályairól szóló 11/2016. (IV. 29.) NGM rendelet 3. §.

NAV

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 14., 15:10
A NAV az idén több mint 5,6 millió adózónak készítette el az szja-bevallási tervezetét. Az adóbevalláshoz segítséget kapnak az egyéni vállalkozók, az őstermelők és az áfás magánszemélyek is.
2025. 03. 14., 16:25
2025. január 1-jével hatályba léptek a mezőgazdasági termékpiacokon tevékenykedő termelők pozíciójának erősítését célzó új jogszabályok. Ezt elsősorban a termelői és szakmaközi szervezetek szerepének megerősítésével, valamint a fizetési határidők szigorúbb szabályozásával kívánja elérni a jogalkotó. Az új rendelkezések jelentős hatást gyakorolnak a kistermelőkre és a nagyobb piaci szereplőkre is. A legfontosabb tudnivalókat a PwC Magyarország szakértői foglalták össze.
2025-03-14 19:05:00
A lakásukat bérbe adók az MBH Elemzési Centrum számításai szerint 6 százalék körüli hozamra számíthatnak ebben az évben – de vajon jó befektetés marad-e az ingatlan, ha a lakásépítési boom beindulásával a bérlakáspiacon is intenzívebbé válik az árverseny?
2025-03-13 14:15:00
Országosan közel három éve nem volt annyira szűk az alku tere a lakáspiacon, mint a téli hónapokban – derül ki az OTP Ingatlanpont adataiból. A meghirdetett árhoz képest december és február között átlagosan 5,5 százalékot sikerült alkudni a vevőknek, a legkisebb tér a panellakások esetében volt erre, ott minimális volt a különbség az utolsó hirdetési ár és a vételár között.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.
A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS