A transzferárakat is megfertőzte a koronavírus

2021. 04. 12., 15:15

A világjárvány gazdasági hatásai új kihívásokkal szembesítették a vállalkozásokat világszerte. A transzferárazás és ennek nyilvántartása többletfeladatot ró a vállalkozásokra, az adóhatóság azonban kiemelt ellenőrzési területként kezeli, ezért érdemes körültekintően eljárni.

Az OECD 137 ország hatósága, köztük a magyar adóhatóság részvételével dolgozta ki a világjárvány transzferárazási hatásaival kapcsolatos útmutatását, amely átmeneti jellegű és csak a COVID-dal érintett évekre vonatkozik. Mivel a COVID miatt megváltozott gazdasági környezet a transzferárak meghatározása kapcsán is kihívások elé állítja a vállalkozásokat és az adóhatóságot, az OECD négy területen kínál iránymutatást ezek kezelésére, amelyek az összehasonlító elemzés módszertana, a veszteségek és a COVID-19-nek tulajdonított specifikus költségek felosztása, a kormányok támogatási programjai, továbbá a feltételes adómegállapítások. Az OECD javaslatai iránymutatásként szolgálnak, azonban az egyedi helyzetekre egyedi megoldások kidolgozása lehet szükséges és a helyi adóhatóság megközelítése is bizonyos mértékben eltérhet az OECD javaslataitól.

„Ilyenek például a veszteségek és a COVID kapcsán felmerülő költségek allokálása. Az alacsony kockázatú helyi vállalkozások esetén a NAV megközelítése szigorúbbnak tekinthető, nem feltétlenül tartja elfogadhatónak a veszteséget, ezért veszteségesség esetén mindenképpen mélyebb elemzés elvégzése, a transzferár nyilvántartás kiegészítse javasolt. Az állami támogatások kezelése is több kérdést felvet, hiszen az államok más-más módszert alkalmaztak a járvány okozta veszteségek mérséklésére. Bár eltérnek az intézkedések, ezeket szükséges megfelelően figyelembe venni a transzferárak elemzésekor, mert az állami támogatás a negatív hatásokat csökkenti, így a jövedelmezőséget befolyásolja” – mondta Benedek Katalin, a Deloitte adóosztályának menedzsere.

A magyar adóhatóság 2021 elején az OECD friss iránymutatása alapján felülvizsgálta a 2020 őszén közzétett, a koronavírus transzferárra gyakorolt hatásaival foglalkozó összefoglalóját, amely felülvizsgálat eredménye szerint a NAV honlapján elérhető tájékoztató anyag változatlan formában továbbra is irányadó.

Kifejezetten fókuszál a transzferár-nyilvántartásra a NAV

A gyakorlatban a járvány okozta változások több területen is jelentkezhetnek, ezért a vállalkozásoknak körültekintően kell eljárniuk, amikor a 2020-as transzferár nyilvántartás összeállításával kezdenek el foglalkozni. A transzferár nyilvántartás ugyanis kiemelt fókuszterület NAV ellenőrzések során, az adóhatóság kifejezetten aktív az ellenőrzésekben. Tavaly több, mint 200 transzferár irányú ellenőrzés volt, ezeknek közel háromnegyede végződött tényleges adóhiány megállapításával.

„Az ellenőrzések már nem formai problémákra fókuszálnak, mint 10 évvel ezelőtt, a revizorok egyre inkább tartalmi vizsgálatot végeznek egy ellenőrzés során. A transzferár nyilvántartás, mint az ellenőrzés kiinduló dokumentuma kiemelt fontossággal bír, ezt a szakmai egyeztetések, előadások során az adóhatóság szakértői is megerősítik. Mivel az adóhatóság munkatársai ebből merítik az információt, fontos, hogy ez kellőképpen megalapozott, körültekintő és részletes legyen. Erre a nyilvántartásra kell a NAV-nak reagálnia, a bizonyítási teher az ő oldalán van” – mondta Tóth Hedvig, a Deloitte adóosztályának igazgatója.

A járvány miatt többletfeladatként jelentkezhet a társaságok számára a nyilvántartásban annak bemutatása, hogyan hatott rájuk a COVID. Ezt célszerű abban az esetben is megemlíteni a transzferár nyilvántartásban, ha a jövedelmezőséget nem érintette drasztikusan a világjárvány.  Sok esetben erre az anyavállalatok is kitérnek a központilag összeállított fődokumentumban (master file), így ez nem feltétlenül jelent többlet feladatot a helyi cégeknek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 15:23
Nagy Ferenc Gábor, az NFG Badboys Kft. tulajdonosa reméli, hogy a VOSZ-on belül is sok céghez eljuthatnak, egyre többen ismerik majd meg programjukat és filozófiájukat. A VOSZ Sportvállalkozási Szekciójának új tagjával eddigi eredményeiről és terveiről is beszélgettünk.
2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.
2023. 04. 18., 19:10
epizód: 2023 / 5   |   hossz: 19:07
Kőkút községben egy EU-s projekt mintegy 60, szegregált településrészre szorult lakó életét változtatta meg. Alulképzett szülők nehéz körülmények közé született gyermekinek sorsát helyezték új alapokra egy építőipari cég és az önkormányzat összefogásával, hiszen egyszerre változtak meg a lakhatás és a továbbtanulás lehetőségei. Hogyan valósította meg a nehézségek ellenére is sikeresen zárult projektet a kivitelező vállalkozás, amely nem is keresett a programon, és milyen szociális hatást vár az egésztől az önkormányzat? Horváth Lászlót, a kivitelező Melio-Start Kft. ügyvezetőjét, a baranyai VOSZ elnökét, illetve Dr. Barka Tamás kőkúti jegyzőt kérdeztük.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS