A megbízóikkal is kibabrálnak az adócsaló őrző-védők

2022. 01. 05., 15:38

Szinte már nem telik el hónap anélkül, hogy az adóhatóság ne tárna fel újabb, az adófizetési kötelezettség szándékos elkerülésére építő, őrző-védő szolgáltatást nyújtó céghálót. Nem árt tudni, hogy a felderített visszásságok a megbízóknál is negatív adókövetkezményekkel járhatnak.

Egyre több cég szembesül azzal, hogy az adóhatóságtól vagy a sajtóból értesül őrző-védő tevékenységet ellátó üzleti partnere adóelkerüléséről. Ez kettős nyomást jelent: miközben egyrészről biztosítani kell a zavartalan üzleti működést, másrészről eleget kell tenni az adóhatóság elvárásának, azaz mielőbb meg kell szüntetni az üzleti kapcsolatot az adóelkerüléssel érintett vállalkozásokkal.

„Noha sok esetben évekre visszanyúló, jó üzleti kapcsolatról van szó, érdemes ennek ellenére is mihamarabb tisztázni az üzleti partner körül felmerülő gyanús körülményeket, különben igen komoly negatív adókövetkezményekkel szembesülhetünk” – mondta dr. Harcos Mihály, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda adóperes csoportjának vezetője.

Akár követelésfoglalásról, akár zár alá vétel elrendeléséről van szó, akár más módon szerzünk tudomást arról, hogy az üzleti partnerünk adóelkerülésben lehet érintett, érdemes mielőbb lépni és adott esetben megszakítani az üzleti kapcsolatot. Ellenkező esetben az adóhatóság megtagadhatja az üzleti partnertől befogadott számlákon áthárított áfa levonását, kifejezetten akkor, ha azt állapítja meg, hogy tudomásunk lehetett volna az üzleti partner adóelkerülési manővereiről.

Őrző-védő szolgáltatások igénybevétele esetében még az sem kizárt, hogy olyan esetben, ha az őröket foglalkoztató cég nem tesz eleget az őrök munkáltatásával kapcsolatos adó- és járulékfizetési kötelezettségének, úgy az adóhatóság ezeket is az őrzési szolgáltatást megrendelő félnél próbálja meg behajtani.

A hasonló kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében ésszerű mélységű ellenőrzést célszerű lefolytatni az üzleti partnereknél az üzleti kapcsolat létesítésekor, illetve annak fennállása alatt. Ennek elvárt mértéke a körülményektől függ. Egy frissen alakult vagy adókijátszással fertőzött területen aktív üzleti partner esetében szigorúbb ellenőrzésre van szükség. Ezzel szemben egy régóta működő és rendezett költségvetési kapcsolatokkal rendelkező partner esetén enyhébb lehet az ellenőrzés.

Az őrző-védő cégek esetében ugyanakkor az adóhatóság több ok miatt is szigorúbb ellenőrzést vár el.Egyfelől, ezen a területen átlag feletti az adóelkerülés kockázata. Másfelől, más ágazatokkal összehasonlítva ezen a téren kedvezőbbek az ellenőrzési lehetőségek: egy őrző-védő szolgáltatással megbízott cég kizárólag akkor vonhat be alvállalkozót az őrzési feladatok teljesítésbe, ha ezt a megrendelő külön engedélyezi számára, és végelláthatatlan alvállalkozói láncok sem alakulhatnak ki az ágazati szabályok miatt, amelyek rögzítik, hogy legfeljebb egy alvállalkozói szint bevonására van lehetőség.

„Őrzés-védési szolgáltatás igénybe vétele előtt ma már egyszerűen leellenőrizhető, hogy a kiválasztott őrző-védő cégnek hány bejelentett munkavállalója van, vagyis rendelkezik-e a feladat ellátásához szükséges humán erőforrással” – teszi hozzá dr. Harcos Mihály. Ha például az látszik, hogy egy 10 főt igénylő őrző-védő szolgáltatást a cég két bejelentett munkavállalóval lát el, máris célszerű tovább vizsgálódni, hogy ki fogja valójában ellátni a feladatokat.

Hasonló a helyzet a túlzott olcsósággal: ha az őrzés-védési szolgáltatás ára túl alacsony, úgy az adóhatóság szerint gyanakodni kell arra, hogy az őrző-védő cég esetleg azért képes alacsony áron kínálni a szolgáltatását, mert nem tesz eleget az adókötelezettségeinek. Mindezek alapján az őrzés-védési szolgáltatások igénybevételénél megéri az óvatosság, mert adott esetben a drágább, de megbízhatóan működő szolgáltató választása jelentős kockázatoktól kímélheti meg a megrendelőt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS