A kormány előkészítette a KATA módosítását

2022. 06. 22., 14:57

A Kormány kedd esete benyújtotta a költségvetést megalapozó, számos törvényt módosító saláta törvényjavaslatot. A javaslat számos adózási szabályt is módosít, amelyek közül hármat emel ki a Niveus Consulting Group: KATA, cégautó-adó és transzferár mulasztási bírság, hozzátéve, hogy ezek változhatnak még az elfogadás előtt.

Jön a KATA módosítása?

A törvényjavaslat egy rendkívül érdekes „trükkel” vetíti elő, hogy a KATA reformra még a nyár előtt sor kerülhet: az indokolás „jogtechnikai módosításként” megjelölt módosításokat tartalmaz a KATA szabályok kapcsán. Ezek pont azokat a részeket érintik, amit egy reform feltehetőleg érinteni fog.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere szerint itt válik igazán érdekessé a javaslat. A jogtechnikai módosításként előterjesztett verzió ugyanis szó szerint megegyezik a jelenleg hatályos szöveggel. Nem nagyon lehet erre más magyarázat, mint az, hogy ezeket a szakaszokat később, de még a törvényjavaslat elfogadása előtt módosítani tervezik, tehát már ebben az adócsomagban rendezni fogják a KATA kérdését.

Ez egyúttal azt is jelzi, hogy a módosítás feltehetőleg az alábbi szabályokat fogja érinteni:

- a KATA választására jogosultak körét, például egyes cégformák vagy szektorok számára megtiltva a KATA szerinti adózást,

- a havonta fizetendő adó mértékét,

- a KATA révén elérhető jogosultság összegét,

- a munkaviszonnyá történő átminősítésre vonatkozó rendelkezéseket.

A Niveus Consulting Group szerint, ha igaz a feltételezés, hogy csak ezeket tervezik módosítani, akkor sem a 3 millió forintos, sem a 12 millió forintos értékhatár nem változna. Természetesen annak sincs akadálya, hogy később ez utóbbi rendelkezéseken is változtassanak a törvényjavaslat módosításával, csökkentve vagy növelve bármelyik értékhatárt.

„Meglepően szokatlan ennek az előkészítése, ehhez hasonló jogtechnikai megoldás egy adómódosítás előkészítésére tudomásunk szerint eddig nem volt. A javaslat emellett tartalmaz néhány technikai jellegű pontosítást, de az igazán érdekes változások irányát még egyáltalán nem tárták fel” – tette hozzá Fischer Ádám.

A cégek életében is több változás jön, különösen a vállalatcsoportoknál

A fentieken túl a javaslat véglegessé teszi a cégautó-adó emelését, a javaslat elfogadásával már nem csak rendeleti szinten fogják megemelni az összeget, az láthatóan hosszú távon megmarad.

Jelentősebb változás elé néznek a cégcsoportok a transzferárakra vonatkozó szabályok átalakításával. A kapcsolt vállalkozások eddig is kötelesek voltak transzferár-nyilvántartást készíteni az egymás közötti, meghatározott értéket elérő ügyleteikről, de eddig nem kellett azt benyújtani az adóhatósághoz. Egy új rendelkezés szerint viszont már a társasági adóbevallásban adatot kell szolgáltatni a transzferárakról. Ez azt jelenti, hogy a transzferárak kalkulációjának mindenképpen el kell készülnie a bevallással egyidejűleg.

Ezzel együtt drasztikusan emelkedik a transzferár nyilvántartás hiánya esetén kiszabható bírság, az eddigi 2 millió, ismételt jogsértés esetén 4 millió forintos bírság két és félszeresére, 5, illetve 10 millió forintra emelkedik, ami rendkívüli bírságolási összeget eredményezhet akár már pár tranzakcióra vonatkozó transzferár dokumentáció hiánya esetén is.

Ez azt jelenti, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kell a vállalatcsoportoknak a jövőben arra fektetni, hogy megfelelően dokumentálják a csoporton belüli ügyleteket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS