A forgalmazási szerződés alapvető szabályai

2021. 11. 23., 10:03

Az új Polgári Törvénykönyv több olyan szerződéstípust is tartalmaz, amelyeket a korábbi törvény külön nem nevesített. Az egyik szerződés a forgalmazási szerződés. Ez a gyakorlatban széles körben elterjedt, mint az áruk fogyasztókhoz való eljuttatásának egyik köztes eleme. A forgalmazási szerződés törvényben foglalt alapvető elemeit dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

A forgalmazási szerződés

A forgalmazási szerződésben a szállító meghatározott ingó dolog (termék) eladására vállal kötelezettséget a forgalmazó részére. A forgalmazó a termék megvételére és a termék saját nevében és saját javára történő eladására köteles. A forgalmazási szerződést rendszerint a gyártási – értékesítési láncolat eltérő szintjén lévő szereplők kötik, például a gyártó a forgalmazóval, a nagykereskedő a kiskereskedővel. Ezek a szerződések lényegében a termékeknek a fogyasztókhoz való eljuttatásának láncolatában kapnak szerepet. Nem csak áru, hanem szolgáltatás is lehet a forgalmazási szerződés tárgya.

A forgalmazási szerződés nem egyszerű adásvétel

A forgalmazási szerződés nem egyszerű adásvételi szerződés. Nem csupán azt a célt szolgálja, hogy a forgalmazó megvásárolja a terméket, azaz megszerezze a termék tulajdonjogát. A forgalmazási szerződésnek lényeges eleme, hogy a forgalmazó a terméket továbbértékesítés céljára vásárolja meg a szállítótól. A bizományosi szerződéstől eltérően, ahol a bizományos a saját nevében, de a megbízója javára köti az adásvételi szerződést, a forgalmazó a saját javára értékesíti a terméket.

A törvény kifejezetten rendelkezik arról, hogy a forgalmazó a termék eladására is köteles. Ez a gyakorlatban gondot okozhat, hiszen felmerülhet a kérdés: szerződésszegést követ-e el a forgalmazó, ha az általa megvásárolt terméket nem adja el? Erre általánosságban nehéz választ adni, mindig érdemes megvizsgálni a konkrét eset körülményeit. Kétségtelen, hogy a törvény szerint a forgalmazónak eladási kötelezettsége van. Azonban önmagában attól, hogy nem sikerül az értékesítés, még rendszerint nem beszélhetünk szerződésszegésről, ha a forgalmazó az eladást egyébként megkísérelte.

Fontos, hogy a törvény csak a forgalmazási szerződés legalapvetőbb szabályait fekteti le. A gyakorlatban a forgalmazási szerződések számos szerteágazó kérdést szabályoznak, kezdve a termék beszerzésének szabályaitól, az ellenszolgáltatás meghatározásán és a forgalmazási jog tartalmán át, egészen a forgalmazó általi értékesítésig és a szállító és forgalmazó közötti esetleges kiegészítő szolgáltatásokig. Ha a felek egy jól működő forgalmazási szerződést szeretnének, akkor nem tekinthetnek el a részletszabályok megalkotásától. Ennek keretében szabadon rendezhetik például a forgalmazó eladási kötelezettségének tartalmát is.

Utasítás és ellenőrzés

A törvényi szabályozás nagy jelentőséget tulajdonít annak, hogy a szállítónak fontos érdeke fűződik a termék forgalmazó általi értékesítéséhez akkor is, ha az értékesítést a forgalmazó saját nevében és javára végzi. A törvény előírja, hogy a szállítót a termék megfelelő forgalmazásával kapcsolatban utasítási jog illeti meg. Az utasítási jog csak a termék megfelelő forgalmazására vonatkozhat, de tartalmát a törvény részletesen nem szabályozza. A felek azonban természetesen erre is kitérhetnek a szerződésben. A szállító utasítása irányulhat például a termék csomagolására, megjelenítésére. A szállító jogosult arra is, hogy a szerződés és az utasítás teljesítését ellenőrizze. Az ellenőrzés módját, gyakoriságát és további részletszabályait szintén indokolt a feleknek a szerződésben külön szabályozni, de úgy is dönthetnek, hogy nem illeti meg ellenőrzési jog a szállítót.

Ha a szállító célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a forgalmazó köteles őt figyelmeztetni. Ha a szállító a figyelmeztetés ellenére fenntartja az utasítását, a forgalmazó köteles az utasítást teljesíteni. Ez alól kivétel, ha az utasítás végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát. Utóbbi esetekben a forgalmazó köteles megtagadni az utasítás teljesítését.

Ha a célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást a szállító fenntartja és az utasítás teljesítéséből a forgalmazónak kára származik, az ebből eredő kárért a szállító felel.

A jóhírnév megóvásának kötelezettsége

A törvény mind a szállító, mind a forgalmazó számára előírja, hogy köteles a termék jó hírnevét megóvni. A termék jó hírneve alatt nem a személyiségi jogi értelemben vett jó hírnevet kell érteni, hanem a termékhez a fogyasztók, a versenytársak és más piaci szereplők által társított pozitív értékítéletet.

A szállítónak nincs kötelezettsége arra, hogy a terméket reklámozza. Amennyiben azonban reklámoz, akkor köteles tájékoztatni a forgalmazót a termékre vonatkozó reklámokrólés köteles a forgalmazáshoz szükséges reklámokat a forgalmazónak átadni. A reklám átadásáért a szállító díjazásra tarthat igényt. Reklám alatt minden olyan közlést, megjelenítést, tájékoztatást érteni kell, amelynek célja a termék értékesítésének, igénybevételének előmozdítása. Az adott esettől függ, hogy mely reklám minősül olyannak, ami a termék forgalmazásához szükséges. A reklám átadása azonban bizonyos esetekben nehézkes lehet, ezért amennyiben a felek ezt fontosnak tartják, akkor célszerű a reklám átadására részletesen kitérni a szerződésben.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 11. 10., 13:20
A stabil diplomáciai kapcsolatok kézzelfogható gazdasági előnyökhöz vezetnek, és tovább bővültek a két ország üzleti együttműködésének kulcsfontosságú területei – értékelte Joó István kormánybiztos az előző héten zajlott magyar-amerikai csúcstalálkozó eredményeit.
2025. 11. 09., 17:55
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelgették a személyi kölcsönöknél igényelhető összeg maximumait a bankok, így ma már öt szolgáltatónál is 15 millió forintnál húzódik a felső határ – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu. A limitek emelése nyomán a személyi kölcsön egyre többször lehet valós alternatíva a szabad felhasználású jelzáloghitelekkel szemben, bár utóbbiaknál sok esetben több tízmilliós összeget igényelnek az ügyfelek.

  Rovathírek: HIPA

A stabil diplomáciai kapcsolatok kézzelfogható gazdasági előnyökhöz vezetnek, és tovább bővültek a két ország üzleti együttműködésének kulcsfontosságú területei – értékelte Joó István kormánybiztos az előző héten zajlott magyar-amerikai csúcstalálkozó eredményeit.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS