A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2020-as felmérése szerint Magyarországon fejenként átlagosan 65 kg élelmiszert dobunk évente a kukába, aminek több mint fele nagyobb odafigyeléssel megmenthető lenne – de hogyan? A Start it @K&H inkubátor programban részt vevő Munch által fejlesztett alkalmazással a boltok, pékségek, éttermek és szállodák a nap végén kedvezményesen értékesíthetik az el nem adott, ám jó minőségű ételeiket, így felvéve a harcot az élelmiszerpazarlással. A kezdeményezés nemcsak a felhasználók, de a befektetők körében is igen népszerű: a Cápák Között üzleti showműsor történetében először az összes Cápa beszállt a csapat támogatásába.
A környezettudatossághoz kapcsolódó társadalmi felelősségvállalás szerepe évek óta növekvő tendenciát mutat az üzleti életben. A mindennapok szintjén azonban még van hova fejlődni, ugyanis a Nébih legfrissebb adatai alapján, egy átlagos magyar évente 65 kg élelmiszert dob a kukába. „Magyarországon a startupok egyre erőteljesebben, egyre innovatívabb módon próbálják felhívni a figyelmet a környezettudatosságra. A Start it @K&H inkubátorprogramban részt vevő startupok között is vannak ma már olyanok, akik kifejezetten a környezetszennyezés problémájára keresnek új megoldásokat, vagy más társadalmi felelősségvállalási szempontot építenek be induló vállalkozásukba. Ez pedig nemcsak a felhasználók körében, de a támogatói oldalon is egyre népszerűbb” – fejtette ki Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetője.
Az inkubátor egyik csapata, a Munch az ételpazarlás összetett problémájára kínál megoldást: lehetővé teszi ugyanis, hogy a vendéglátó egységek kedvezményesen, úgynevezett meglepetés ételcsomagok formájában adják el a nap végén megmaradt friss, kifogástalan minőségű ételeiket. A vendéglátóhelyek kínálatában pékárukat, főtt ételeket és süteményeket egyaránt találunk, ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítanak arra is, hogy cukor-, glutén, laktóz-, és szójamentes, valamint vegán és vegetáriánus ételek is elérhetőek legyenek az alkalmazásban. Az el nem adott ételek árusításával mindenki jól jár, hiszen a vendéglátóhelyek plusz bevételre tesznek szert, ami a jelenlegi helyzetben különösen nagy segítséget jelent számukra, a vendégek pedig akár 70, de minimum 40 százalékos kedvezménnyel juthatnak hozzá jó minőségű, finom ételekhez, amelyek a rendelés leadása után vehetőek át a vendéglátóegységekben. A kezdeményezés létjogosultságát mi sem igazolja jobban, mint az, hogy a kidobástól megmentett ételadagokkal több mint 80 tonna CO2-egyenértékű üvegházhatású gáz felesleges kibocsájtását előzte meg eddig az ételmentő közösség. „A Munch alkalmazást már közel 30 000-en letöltötték, és öt magyarországi városban – Budapesten kívül Győrött, Szegeden, Sopronban és Debrecenben – vagyunk elérhetők. Célunk a hazai terjeszkedés, szeretnénk további éttermeket, boltokat bevonni a kezdeményezésbe és az általunk kínált szolgáltatással jelen lenni más városokban is. Emellett pedig a nemzetközi piacra lépésre is készülünk, valamint a Magyar Élelmiszerbankkal való együttműködésnek köszönhetően már nélkülözők számára is el tudunk juttatni ételadagokat” –mondta el Wettstein Albert, a Munch egyik alapítója, aki a harmadik évaddal jelentkező Cápák között üzleti showműsorban Perepelica Kirillel együtt képviselte a startupot.
Erre mind az öt Cápa ráharapott
Bár a nemrégiben elstartolt üzleti showműsor, a Cápák között új Cápával bővült, van, ami nem változott: a döntéshozók az új évadban is csak a legígéretesebb pénzügyi befektetések mellett köteleződnek el. A Munch a műsor történetében is példa nélküli sikereket ért el, ugyanis most először a Cápák mindegyike befektetett a vállalkozásba. „A Cápák között versenyzőinek az első adás óta vagyunk a pénzügyi mentorai, így jól tudjuk, mi az a szempont, amely minden Cápa meggyőzéséhez elengedhetetlen: jövedelmező befektetésként láttatni a céget. Ehhez pedig a jó ötlet, az elkötelezett csapat és a meggyőző piaci növekedés mellett ma már az is hozzátartozik, hogy egy valós társadalmi problémára kínáljon a vállalkozás innovatív megoldást” – összegezte Kökény Roland, a K&H Bank kkv marketing és támogatás vezetője.
Maga a bor nem nosztalgiázik, hiszen semmi köze az idehaza anno vagy akár most literes kiszerelésben kapható asztali borokhoz.
Fontos, hogy az atomenergia semmilyen módon ne váljon áldozatává az ukrajnai háború miatt kialakult politikai válságnak és vitáknak, e nélkül ugyanis lehetetlen lenne az energiaellátási krízis megoldása – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter New Yorkban.