Műholdas navigációs rendszerek: a legfontosabb tudnivalók

Műholdas navigációs rendszerek: a legfontosabb tudnivalók
2022. 03. 16., 19:55

A navigációról elsősorban az útvonaltervezés jut eszünkbe, pedig a műholdas navigációs rendszerek máshogyan is segítik a mindennapi emberek életét. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összeszedte azokat a legfontosabb területeket, ahol a hétköznapokban is találkozhatunk a helymeghatározáshoz szükséges navigációs rendszerekkel.

Honnan tudja a telefonom, hogy merre menjek?

Az olyan GPS-alkalmazások, mint a Google Maps vagy a Waze is műholdas navigációs rendszerektől kapják az információkat. Ezek közül négy globális lefedettségű rendszer létezik: az USA-béli GPS Navstar, az orosz GLONASS, a kínai Beidou és az európai fejlesztésű Galileo, amely a Földtől 23 ezer kilométeres távolságban keringő műholdakat alkalmaz. Azt hihetnénk, hogy itthon kizárólag a Galileo rendszertől kapja a telefonunk az információkat, de ez nem így van. A készülékek egy időben több műholdas rendszer adatait fel tudják használni. A négy rendszer közül a Galileo viszonylag újnak tekinthető, 2016-ban kezdett el szolgáltatásokat nyújtani, ekkor jelentek meg az első Galileót támogató eszközök is. A régebbi telefonok jellemzően a GPS Navstar és a GLONASS-rendszerek jeleit használják a pozíció számításához.

Miért szűnik meg a navigáció az alagútban?

A navigáció pontosságát számos tényező befolyásolja, például a műholdak pályahibái, a rádióhullámok visszaverődése és a légkör állapota is. Alapfeltételként az eszköznek négy műholdat kell érzékelnie a helymeghatározáshoz, de minél több műholdjelet képes venni a készülék, annál precízebben tudja megállapítani a pozíciót. Mivel az alagutakban nincs „rálátás” a műholdakra, a készülékek nem tudják venni a szatellitek jelét. Ilyenkor jellemzően a „nincs GPS-jel” értesítést kapjuk az eszközünktől. A helymeghatározás pontossága növelhető a támogatott műholdas rendszerek, illetve a használt frekvenciák számával is. Az okostelefonokba épített legújabb chipsetek már az összes globális rendszer jelét használják a számításokhoz, ezzel segítve a pontosságot. A navigációs rendszerek több frekvencián működnek, és ha a készülékek az egyes rendszerek két vagy három frekvenciáját is venni tudják, az még tovább növeli a precíziót.

Amikor baj van, és nem tudjuk, hol vagyunk

Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy az uniós tagállamok egységes segélyhívószáma a 112. De azt már kevesebben tudják, hogy a hívószámhoz néhány éve kapcsolódik egy helymeghatározó funkció is. Az úgynevezett AML (Advanced Mobile Location) segélyhíváskor automatikus üzenetet küld a hívás kezelőjének a hívó helyadatairól. Így ha nehezen beazonosítható vagy a hívó számára ismeretlen helyről érkezik a bejelentés, a segélyhívó központ operátorai így is tudni fogják, hova kell a mentősöket, a rendőrséget vagy a katasztrófavédelmet irányítaniuk. Ha az adott telefonban ki van kapcsolva a helymeghatározás, az AML bekapcsolja azt.

A helyadatokat tartalmazó üzenetnek egyébként nem lesz nyoma a telefonban, mert nem SMS-ről, hanem egy adatüzenetről van szó. Az androidos telefonokba eleve be van építve az AML-funkció, ami Magyarországon, a hazai szolgáltatóktól 2020 ősze óta vásárolt készülékekben aktiválva van. Mivel az egyes gyártók eltérő időpontban kezdték meg a magyar adatbázissal feltöltött készülékek szállítását, ezért pontos bevezetési időpontról nem beszélhetünk. Az iPhone-okra is megszületett a megállapodás, így már azok is képesek az AML használatára. A közvetlenül külföldről beszerzett androidos mobilokban illetve iPhone-okban viszont nem működik az AML, mert nincs hozzá beállítva az adatbázis. A hívás helyére vonatkozó adatokat egyébként az AML nélkül is kap a segélyhívást fogadó központ, csak azok pontossága jelentősen rosszabb, mint a 10-15 méteres pontossággal működő AML-rendszeré.

Fontos tudni, hogy az AML-rendszer barangoláskor még nem működik, tehát külföldön ugyan tudjuk a 112-es számot hívni, de a helymeghatározás nem fog működni, mint ahogy a külföldi barangolók esetében sem Magyarország területén. Ezt a későbbiekben, európai szinten fogják megvalósítani.

Mi köze a műholdaknak a kombájnokhoz?

A mezőgazdaság is egyre inkább digitalizált, a termelés maximalizálása miatt pedig ugyancsak  fontos az emberi hibalehetőség kizárása a folyamatokból. Ezen a területen szintén nagy segítséget nyújtanak a műholdas navigációs rendszerek. Míg az okostelefonos alkalmazásoknál megfelelő a méteres pontosság, vetésnél vagy aratásnál már centiméteres pontossággal kell dolgozniuk a gépeknek. Ehhez már kiegészítő rendszerek szükségesek. Az ún. differenciál GPS-rendszerek referenciaállomásokat alkalmaznak, amelyekkel korrekciós számításokat végeznek, és ezek eredményeit továbbítják például a kombájnoknak.

NMHH

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-25 16:44:25
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.
2024-05-25 09:10:47
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) és a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) képviselői a Kínai Nemzetközi Kereskedelemfejlesztési Tanács (CCPIT) Sanghaji Irodájának delegációját fogadták csütörtökön Budapesten.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS