K&H: így áll Magyarország a régiós villanyautó-derbiben

2023. 07. 11., 17:23

Lendületes növekedésben van az európai villanyautó-piac, a közép-európai régióban pedig Magyarország jó eredményeket ért el ‒ derült ki a K&H összeállításából.

Magyarországon egy év alatt 6 százalék fölé emelkedett a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán, ami jócskán meghaladja a csehországi 2,4 és a szlovákiai 1,8 százalékos részarányt. Közép-Európa még így is le van maradva az EU-átlagtól, ahol az utóbbi egy évben 12 százalék fölé emelkedett az elektromos meghajtású gépkocsik aránya.

„Az elektromos járművek elterjedését lassítja, hogy drágábbak, mint a hagyományos gépkocsik, ám a kedvezményes finanszírozási konstrukciók némileg ellensúlyozzák a többletköltségeket” – mondja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője.

Egyre több e-gépkocsi az utakon

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az idei első negyedévben újonnan forgalomba helyezett személyautók 12,1 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású. Az arány jelentősen nőtt 2022 azonos időszakához képest, amikor 10 százalékos volt a részesedésük. Magyarországon az idei első negyedévben a villanyautók újautó-piaci részesedése a 2022 első negyedévét jellemző 4,4 százalékról közel 6 százalékra emelkedett. Ez az eredmény meghaladja a csehországi 2,4, a lengyelországi 3,3, valamint a szlovákiai 1,8 százalékos arányt.

Az értékesítési statisztikákból az is kiderül, hogy a magyarországi közel 4,1 milliós személygépkocsi-állományon belül 32 ezer elektromos és úgynevezett PHEV (elektromos hálózatból tölthető hibrid meghajtású) személygépkocsi és kishaszongépjármű állt forgalomban. Vagyis a villanyjárművek aránya 0,78 százalékot tett ki, szemben a cseh és a szlovák 0,21 és 0,17 százalékos értékkel.

Suba Levente úgy értékeli, hogy Magyarország kedvező eredményeket ért el az elektromos autózás terén. Kérdés persze, hogy mi húzódik meg a kedvező adatok mögött. Egyelőre csak találgatni lehet: elképzelhető, hogy a nagyvárosokban az ingyenes parkolás teszi vonzóbbá a zöld rendszámos autók vásárlását. Suba Levente azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a számos családi házra felszerelt napelem ingyen villanyáramot generál a tulajdonosoknak, így az autózás költsége lényegesen csökken számukra. Bizonyára szerepet játszik a vásárlási döntésben az is, hogy növekszik a környezeti fenntarthatóság iránt a társadalmi érzékenység.

„Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében mindenki maga is tehet valamit. Így például a hagyományos meghajtású gépkocsi helyett vásárolhat hibrid- vagy teljesen elektromos meghajtású autót – amelynek környezeti lábnyoma lényegesen kisebb a robbanómotoros személygépkocsikénak, és bár persze önmagában ez nem menti meg a világot, de mint tudjuk, sok kicsi sokra megy…” – hangsúlyozza a fenntarthatósági szakember.

Suba Levente hozzáfűzte: a fenntarthatósági törekvéseket kiemelt stratégiai célként kezelő K&H a tisztán elektromos autók térnyerése érdekében a piacinál kedvezőbb feltételekkel kínál vállalkozásoknak finanszírozási konstrukciót tisztán elektromos autók lízingjéhez. A kedvezményes kamat némiképp ellensúlyozza a tisztán elektromos autók magasabb árát. A K&H zöldautó finanszírozás bevezetése óta 221 vállalkozás szerzett be elektromos autót a konstrukció segítségével.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS