Ipari termelés: itt vannak a részletes júniusi adatok

2019. 08. 13., 15:30

2019 júniusában az ipari termelés volumene 1,4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Munkanaphatástól megtisztított adatok alapján a termelés 4,1 százalékkal nőtt – tájékoztatott a KSH.

A jelentős eltérést a nyers adathoz képest az okozza, hogy 2019 júniusában kettővel kevesebb munkanap volt, mint 2018 júniusában.

2019. júniusban az ipari termelés volumene 1,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához mérten. Az ipari export volumene 0,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. A feldolgozóipari exportértékesítés 37 százalékát képviselő járműgyártás kivitele 3,1 százalékkal emelkedett, a 15 százalékos súlyú számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásáé 2,5 százalékkal csökkent. Az ipar belföldiértékesítése 2,6, ezen belül a feldolgozóiparé 0,8 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos havinál.

Az iparon belül a döntő súlyt (96 százalék) képviselő feldolgozóipar termelése 2,3 százalékkal mérséklődött, ugyanakkor a csekély súlyú bányászaté 25 százalékkal nőtt. Az energiaipar kibocsátása (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) 5,7 százalékkal emelkedett.

Feldolgozóipari adatok

A legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 30 százalékát képviselő járműgyártásban lassult a növekedés üteme: júniusban a kibocsátás csupán 1,5 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjához képest. A közúti gépjármű gyártásának volumene 3,6, a közúti jármű alkatrészeinek gyártásáé 0,7 százalékkal emelkedett. A járműipar alacsonyabb teljesítményszintje új rendeléseiben is tükröződik.

A feldolgozóipari termelés mintegy 12 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 3,0 százalékkal csökkent. A legjelentősebb alágazatok közül az elektronikus fogyasztási cikk gyártása 17,2 százalékkal bővült, ugyanakkor a híradástechnikai berendezés gyártása 7,7, az elektronikai alkatrész, áramköri kártya gyártása pedig 5,8 százalékkal visszaesett.

A feldolgozóipari termelésből közel 11 százalékkal részesülő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 0,9 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához viszonyítva, elsősorban a hazai eladások növekedésének köszönhetően, miközben a külpiaci eladások mérséklődtek. A legnagyobb súlyt (25 százalék) képviselő húsfeldolgozás, -tartósítás, húskészítmény gyártása 1,2 százalékkal nőtt, ezen belül a leginkább, 40 százalékkal a növényi, állati olaj gyártása bővült. Hét alágazatban csökkent a termelés, a legnagyobb mértékben, 23 százalékkal a csekély súlyú dohánygyártásban.

Idén először mérséklődött a termelés volumene a közepes súlyú alágakban: a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása 1,6, a fémalapanyag és fémfeldolgozási terméké 10,3 százalékkal.

Az előző havi számottevő növekedéssel szemben a gép, gépi berendezés gyártása 5,5 százalékkal kisebb volt, mint egy évvel ezelőtt (elsősorban készletről történt az értékesítés).

Folytatódott a csökkenő tendencia a vegyi anyag, termék gyártásában: a kibocsátás júniusban 9,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, nagyrészt a jelentős súlyt képviselő műanyagalapanyag-gyártás visszaesése miatt.

A legnagyobb mértékben, 13,8 százalékkal a legkisebb súlyú textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártása csökkent, mindkét értékesítési irányban kisebbek lettek az eladások.

Területi különbségek

Magyarország területi egységei közül az ipari termelés háromban, Budapest régióban (1,7 százalék), Pest régióban (1,6 százalék), valamint Észak-Alföldön (0,3 százalék) nőtt. A másik öt régióban 0,9 és 6,7 százalék közötti volumencsökkenést regisztráltunk, a legnagyobb mértékűt Észak-Magyarországon.

Rendelések

A megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelésének volumene 11,9 százalékkal kisebb volt a 2018. júniusinál. Az új belföldi rendelések 4,6, az új exportrendelések 13,0 százalékkal estek vissza. Az összes rendelésállomány június végén 2,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Január–június

Az első félévben az ipari termelés 5,4 százalékkal emelkedett éves szinten. Az összes értékesítés 64 százalékát adó külpiaci eladások volumene 5,8, a 36 százalékot képviselő hazai értékesítésé 6,4 százalékkal bővült. (KSH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-14 22:30:00
A Napenergia Plusz program folytatása mellett még az idén pályázatot írnak ki azok számára, akik a korábbi elszámolás mellett telepítettek napelemet, ám kiestek a tízéves szaldós időszakból – jelentette be az energiaügyi miniszter.
2024-04-13 13:10:00
Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS