Brit módszer gáz helyett: szó szerint az utca melegét vezetik a házakba

Brit módszer gáz helyett: szó szerint az utca melegét vezetik a házakba
2023. 03. 26., 18:32

A szigetországban nem csak kitalálták, hanem egy egész település bevonásával bizonyították be, hogy ténylegesen el lehet szakadni a fosszilis energiahordozóktól. Akárkitől kellett is importálni eddig.

A cornwalli Stithiansban megtörtént az első lakóházbekötés abba a környezeti hálózatba, amelyről bármelyik helyi család üzemeltetheti a földhőszivattyúját – számolt be a The Engineer. Ez ahhoz hasonló megoldás, ahogy a világon a legtöbben földgázt csatornázunk be a házaink kazánjai felé, csak éppen a britek megoldása teljesen és száz százalékban fenntartható. A „Heat The Streets” projektet a Kensa Utilities vezeti, és részben az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) finanszírozásában valósul meg.

Minden egyes érintett otthon a szén-dioxid-intenzív olaj- vagy PB-gázfűtést lecseréli saját, alacsony szén-dioxid-kibocsátású Kensa földhőszivattyúra, ami egész évben az ingatlan fűtésének és melegvíz-ellátásának 100 százalékát biztosítja. A lakástulajdonosok a meglévő gázcsatlakozási díjhoz hasonlóan havi állandó díjat fizetnek a hőhálózathoz való hozzáférésért.

A Collins Parcban, Stithiansban található, hálózatba kapcsolt hőszivattyúként is ismert földi hőszivattyú-hálózat 42 fúratból fog állni és mindegyiket átlagosan 106 méter mélyre vezetik le. Ez lehetővé teszi a háztulajdonosok számára, hogy a földhő hasznosításával melegen tartsák otthonaikat és csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást. Az infrastruktúra a meglévő gázhálózathoz hasonló módon biztosítja a fűtést, és úgy tervezték, hogy a jövőbeni csatlakozásokra is alkalmas legyen, így azok a háztartások, amelyek még nem álltak készen a fűtési rendszerük megváltoztatására, később is rá tudjanak kapcsolódni.

A hagyományos távfűtéssel ellentétben nincs szükség központi erőműre, nincs hőveszteség a hálózaton, és az ügyfelek továbbra is tetszés szerint válthatnak energiaszolgáltatót, ami elősegíti az energiafüggetlenséget.

A fűtés az Egyesült Királyság szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 30 százalékáért felelős, és az Éghajlatváltozási Bizottság becslései szerint a 2050-ben itt lévő épületek 80 százaléka már megépült. Mivel a földhőszivattyúk elektromos meghajtású, nem égetéses berendezések, így nem is okoznak helyi emissziót, a Kensa szerint mintegy 70 százalékkal csökkentik az egyes otthonok fűtésével járó szén-dioxid-kibocsátást.

„Fantasztikus, hogy az első hőszivattyú már üzemel ebben a mérföldkőnek számító projektben, ami az Egyesült Királyság fűtésből származó szén-dioxid-mentesítésének alapját adja. Modellünk a gázhálózatot utánozza, földbe fektetett csővel, a fogyasztók által fizetett átalánydíjjal és egy kis fehér dobozzal a házban – mondta Wouter Thijssen, a Kensa Utilities ügyvezető igazgatója. – Ahogy Burton Upon Trent volt az első város az Egyesült Királyságban, amely 1968-ban áttért a földgázra (ez akkoriban olcsóbb, jobb és tisztább üzemanyag volt, mint a városi gáz), úgy hisszük, hogy Stithians az első város az Egyesült Királyságban, amely áttért ennek a 21. századi megfelelőjére: a hálózatba kapcsolt hőszivattyúra. A lakosok olyan hálózathoz jutnak hozzá, amely 100 éven át olcsóbb és tisztább hőt biztosít.”

A Kensa úgy véli, hogy ennek az infrastruktúrának az utcánkénti kiépítése a leghatékonyabb módja annak, hogy az ország a legalacsonyabb teljes rendszerköltség mellett csökkentse a fűtéssel kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátást. A vállalat szerint a hatékony területrendezés és a hőhálózatokra vonatkozó törvényes jogok megadása kulcsfontosságú lesz ahhoz, hogy a Heat The Streetshez hasonló projektek könnyen megismételhetők legyenek az ország bármely területén. Ehhez az ún. „zónahatárolás” stratégiáját alkalmazzák, ami célzott, területalapú megközelítés az Egyesült Királyság fűtési rendszereinek szén-dioxid-mentesítésére. A terv különböző zónákra osztja fel a szigetországot olyan tényezők alapján, mint a hőigény, a megújuló energiaforrásokban rejlő lehetőség és az infrastruktúra, így a kormányzat prioritásokat állíthat fel és racionalizálhatja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású fűtési megoldások bevezetését.

A brit állam víz-, gáz-, villamosenergia-, hírközlési és energiaipar törvényben biztosított joggal rendelkezik a magánterületeken futó csövek, vezetékek, kábelek és egyéb szolgáltatási infrastruktúrák kialakítására. A Kensa szerint a hőhálózatokra vonatkozó törvényes jogok megadása jogi keretet biztosít a hálózatok fejlesztéséhez, és biztosítja stabilitásukat, csökkenti a költségeket és felgyorsítja a kiépítést.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS