3D alakadó technológia teszi zöldebbé a vasúti fékgyártást

2020. 05. 12., 13:00

A Knorr-Bremse Rail Systems Budapest bemutatta az első olyan termékét, amelyet az iparágban úttörő technológiával, 3D fémnyomtatással állítottak elő. A magyar mérnökök által újratervezett vasúti fékvezérlő panel nemcsak formája és mérete miatt innovatív, de 90 százalékkal könnyebb is alumíniumból forgácsolt elődjénél. Az alakadó technológiának köszönhetően a funkciót jobban szolgáló, lényegesen könnyebb és kompaktabb termékek készülhetnek a jövőben kisebb helyigénnyel és karbonlábnyommal.

A Knorr-Bremse Budapest 2018-ban, a világon az elsők között kezdte el tesztelni a 3D alakadó technológia lehetőségeit a vasúti fékrendszerek gyártásában. Mára megszületett ennek a munkának az első kézzelfogható, validált eredménye: egy 3D nyomtatott vasúti fékvezérlő panel. Az új alkatrész tervezésekor kizárólag a konstrukcióra voltak tekintettel a mérnökök a hagyományos gyártási technológia kötöttségei nélkül, vagyis a 3D nyomtatásnak köszönhetően, az iparágon belül a Knorr-Bremse Budapestnél honosodhat meg először a tervezés vezérelt gyártás.

Az új technológiával együtt járó tervezői szabadság olyan komplex, karcsú formák gyártását is lehetővé teszi, amelyek hagyományos gyártási eljárásokkal korábban nem voltak kivitelezhetők. Az így megtervezett és nyomtatott munkadarab 90 százalékkal lett könnyebb forgácsolással előállított elődjénél.

„A 3D technológia segítségével magunk mögött hagyhatjuk a hagyományos előállítás korlátait, így még inkább meg tudunk felelni a vevők és az üzemeltetők elvárásainak, és a jövő nagysebességű járműveinek piacán is megőrizzük versenyképességünket. Büszkék vagyunk a mérnökeinkre, akik részt vettek a mostani, mérföldkő jelentőségű termék kidolgozásában, megnyitva ezzel az utat a 3D fémnyomtatás előtt a vasúti fékgyártásban” – mondta dr. Kovács Attila, a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója.

A biztonságkritikus vasúti fékgyártás piacán nem elég megfelelni a rendkívül szigorú műszaki követelményeknek. A járművek üzemeltetői az energiahatékony, minél kisebb életciklusköltséggel és karbonlábnyommal járó megoldásokat keresik. A vasúti járműépítők elvárják a maximális rugalmasságot a rendszerek integrációjánál, a piacra jutás idejének a csökkentését, továbbá a beépített tömegek és költségek minimalizálását.

Ugyan a vonatkozó szabályozás még hiányzik, a most bemutatott szabadalom az első határozott lépés a sorozatgyártás és a technológia kiterjedt alkalmazásának irányába.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-13 13:10:00
Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb kihívást – erről számoltak be a cégek a K&H családi vállalatok klub alkalmával.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS