Munkahelyek ezreit teremtették a social banking programmal

2018. 12. 10., 12:45

Az Erste Csoport Social Banking programja 14 ezer új munkahely létrehozásához nyújtott segítséget Kelet-Közép-Európában.

Az Erste Csoport Social Banking programjában eddig több mint 2500 induló vállalkozás, valamint 400 társadalmi célú vállalkozás és 6500 kistermelő kapott üzleti tanácsadást illetve finanszírozást, amelynek köszönhetően összesen közel 14 ezer új munkahely létrehozásához járultak hozzá – derül ki az Erste Csoport kelet-közép-európai Social Banking programjáról készített első hatástanulmányból.

Az Erste alapításkori céljaihoz – a társadalmi hatású banki tevékenység elvéhez – visszanyúlva az Erste Alapítvány támogatásával jött létre az Erste Csoport Social Banking programja. A program célja a munkahelyteremtés előmozdítása és a jólét növelése azáltal, hogy a hátrányos helyzetű társadalmi csoportoknak nem csupán hiteleket kínál, hanem reális pénzügyi tanácsokat, a pénzügyekben való jártasságot célzó képzést, személyre szabott termékeket és üzleti mentorálást is nyújt.

„A Social Banking programot, vagyis a kelet-közép-európai térségben a társadalmi és pénzügyi befogadás növelésére létrehozott legjelentősebb kezdeményezésünket 2016-tól kezdve szisztematikusan vezettük be az Erste Csoport alappiacain. Meggyőződésünk, hogy változást tudunk hozni azoknak az életében, akiket az út szélén hagyott a rendszerváltás – közölte Peter Surek.

A Social Banking program fejlesztéséért felelős igazgatója elmondta:

„Az üzleti tanácsadás és a vállalkozásindító hitel segítségével több mint 2500, többségében falvakban és kisvárosokban élő ügyfelünk tudta útnak indítani saját üzleti vállalkozását, amelyben a helyi közösségből származó munkaerőt is alkalmaztak. A vállalkozónak állók több mint egyharmada gazdaságilag inaktívnak számított előtte. Arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy ezeket a munkahelyeket többnyire nagyarányú munkanélküliséggel és szegénységgel sújtott, a nagy munkaadók által kevéssé preferált területeken sikerült létrehozni”.

A hatástanulmány módszertanának kidolgozásában a Bécsi Közgazdaságtudományi és Üzletviteli Egyetem NPO Intézete látta el tanácsokkal az Erste Csoportot. A bankcsoport rendszeres hatástanulmányokat kíván végezni a jövőben a Social Banking programmal kapcsolatban.

Az Erste Csoport Social Banking programjáról készült elemzés rámutat, hogy a kezdeményezés azoknak nyújt támogatást, akik egyébként nem vagy csak nagyon korlátozottan férnek hozzá a munkaerőpiachoz, illetve nem tudják elindítani saját mikrovállalkozásukat, például egy kiskereskedelmi üzletet vagy építőipari vállalkozást.

Az új vállalkozók emellett magabiztosságot is szereztek a pénzügyekben (aminek szintén híján voltak), így közel ötezer munkahelyet hoztak létre a saját közösségükben. Az üzleti mentorálás és e-learning biztosítása mellett az Erste Csoport Social Banking programja több mint 60 millió euró értékben nyújtott finanszírozást kezdő vállalkozók számára.

A csoporthoz tartozó bankok hálózatán keresztül, valamint egyéb intézményekkel és civil szervezetekkel együttműködve az Erste Csoport Social Banking programja 400 társadalmi célú szervezetet támogatott a kelet-közép-európai régióban, elősegítve növekedésüket, valamint azt, hogy hatékonyabban tudjanak választ adni a társadalmat érintő legkomolyabb problémák némelyikére, például a fiatalok körében jelentkező munkanélküliségre, a társadalmi beilleszkedésre, és a szegénységre.

Ennek eredményeként 3100-nál is több új munkahely jött létre, 6100 munkahelyet pedig sikerült megőrizni a szociális szektorban. A szervezetek 82 százaléka számolt be arról, hogy a programban való részvétel eredményeként képesek jobban betölteni társadalmi küldetésüket, több embert elérni és új projekteket indítani.

Az ebben a körben folyósított finanszírozás összege elérte a 40 millió eurót. Ebben szerepeltek a támogatások késedelmes kifizetését ellensúlyozó működőtőke-hitelek, az Európai Unió, vagy az adott ország állama által indított projektek előfinanszírozásához, illetve társfinanszírozásához biztosított áthidaló kölcsönök, valamint a szolgáltatások és üzleti tevékenység kiterjesztését szolgáló beruházási hitelek.

Emellett az Erste Csoport mikrohitelezéssel foglalkozó szervezete, a good.bee Credit mikrofinanszírozást nyújtott 6500 falun vagy kisvárosokban működő romániai kisvállalkozásnak. A közel tízezer mikrohitelt – amelyek összesen meghaladták a 70 millió eurót – többségében kistermelők számára nyújtotta a leányvállalat, így hatezer új munkahely létrehozását segítette elő. A programban részt vevő ügyfelek 70 százalékának sikerült növelnie a háztartás bevételeit, amit egyrészt a vállalkozás fejlesztésére, másrészt életkörülményeik javítására tudtak fordítani.

A pénzügyi oktatás hiánya a vállalkozás egyik legnagyobb akadálya régiónkban. Vagyis az oktatás épp oly fontos, mint a finanszírozás, és e két tényező jelenti Social Banking programunk sarokkövét. Korán felismertük, hogy a finanszírozás önmagában nem oldja meg a problémát. Hosszú távú, szisztematikus, közös elkötelezettségre van szükség ahhoz, hogy időt és erőforrásokat fordítsunk a szóban forgó csoportok képzésére, amelynek segítségével viszont a kezükbe adjuk az életkörülményeik javításához szükséges pénzügyi ismereteket és magabiztosságot. A most ismertetett eredmények is megerősítik eltökéltségünket a Social Banking program kiterjesztése iránt. Emellett elhatároztuk, hogy fokozzuk kapcsolatunkat a döntéshozókkal és szabályozó testületekkel annak érdekében, hogy ráébresszük őket: több támogatásra van szüksége annak a 15 millió embernek, akik az út szélén maradtak régiónkban” – jelentette ki Andreas Treichl, az Erste Csoport vezérigazgatója.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS