Heteken belül elindul a BYD európai központja Budapesten

Heteken belül elindul a BYD európai központja Budapesten
2025. 05. 16., 16:25

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

A világ legnagyobb elektromosautó-gyártója már meg is vásárolta az európai központként szolgáló irodaházat Újbudán, és a döntés bejelentésén Vang Csuan-fu elnök-vezérigazgató jelezte, hogy az eredetileg tervezett kétezernél is több embert alkalmaznak majd – mondta a befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos a Kossuth Rádió Jó reggelt Magyarország című műsorának 2025. május 16-i adásában.

A BYD 2005 óta tevékenykedik Magyarországon, elektromos buszokat gyártó komáromi üzemét 2017-ben nyitotta meg, első európai autógyárának helyszínéül pedig 2023 végén választotta Szegedet, 224 tárgyalási forduló után. Az európai üzleti központ és kutatás-fejlesztési (K+F) bázis Magyarországra telepítéséről hozott döntést is igen hosszú, több mint egy évig tartó tárgyalási folyamat alapozta meg – mondta Joó István. Kiemelte: „a magyar üzleti környezet és a magyar teljesítmény elismerését jelenti, hogy a BYD a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő tevékenységei helyszínéül is Magyarországot választja”.

A kormánybiztos az M1 közszolgálati televíziónak is nyilatkozott a Karmelita kolostorban, Orbán Viktor miniszterelnök hivatalában előző nap bejelentett döntésről, amellyel együtt a Kormány stratégiai együttműködési megállapodást kötött a BYD-val. Joó István elmondta, hogy a BYD eddig Hollandiában működtette európai üzleti központját, és ezt most Budapestre telepítik. Ugyanakkor elindítanak két nagyszabású – együttvéve csaknem 250 millió euró értékű – K+F programot is, amelyek külön-külön is rekordnak számítanak a HIPA által kezelt K+F projektek sorában. Az egyik projekt arról szól, hogy miként lehet a mesterséges intelligencia segítségével fejleszteni a vezetőrendszerek önálló tanulási képességét. Így jönnek létre új vezetéstámogató megoldások és önvezető képességek, amelyek „egyértelműen a jövőt jelentik”. A másik projekt az autót működtető hajtáslánc teljesítményének és hatékonyságának növeléséről szól – tette hozzá Joó István, megjegyezve: a BYD innovációs képességét jól mutatja, hogy éppen a hetekben mutatták be új technológiájukat, amellyel öt perc alatt négyszáz kilométeres hatótávra tölthető egy elektromos autó.

Az új megállapodás révén Magyarországon is zajlanak majd ilyen élvonalbeli fejlesztések. A BYD európai központjának és K+F bázisának kiépítése tehát „példa nélküli, gazdaságtörténeti jelentőségű esemény” – mondta a HIPA vezérigazgatója a Kossuth Rádiónak. Joó István a közszolgálati médiának adott interjúkban arról is szólt, hogy BYD stratégiai szövetségre lép három magyarországi egyetemmel és több milliárd forintot fordít egyetemi együttműködésekre, amelyekben doktori képzésben és mesterképzésben tanuló hallgatók is részt vesznek.

A BYD azt is vállalta, hogy a Magyarországon kidolgozott szabadalmak legkevesebb 50 százalékát helyben jegyezteti be, ami hatalmas eredmény, mert „olyan vállalatról beszélünk, amely naponta 45 szabadalmi kezdeményezéssel él” – húzta alá Joó István. Az európai üzleti központban is magasan képzett munkavállalókat alkalmaznak majd, a felsőfokú végzettségűek aránya 90 százalékos lesz. Budapestről irányítják majd egyebek mellett a BYD teljes európai értékesítési hálózatát, így tehát az ügyfélelégedettség-mérésben jártas specialistáktól hr-eseken át pénzügyesekig nagyon sok fajta szakemberre lesz igény – fejtette ki a kormánybiztos.

Rámutatott: a Kormány mindig is azt a stratégiát követte, hogy elsőként gyártókapacitást kell Magyarországra telepíteni, és utána lehet lépni tovább a legmagasabb hozzáadott értékű tevékenységek, az üzleti szolgáltatások és a K+F felé. A BYD esetében „a dimenzió elképesztő”, és a cég nemcsak a két bejelentett K+F projektben gondolkodik, hanem továbbiakban is, „úgyhogy a jövő fényes” – fogalmazott Joó István. Hozzátette, hogy az Ügynökség minapi éves ágazati tanácskozása – a HIPA Automotive Conference – is bíztató üzenetekkel zárult. A járműipar ugyan globálisan átmeneti nehézségekkel néz szembe, de „a Magyarországon működő autógyárak vezetői közül mindenki bővüléssel, növekedéssel számol a következő időszakban”. Példaként említette, hogy szeptemberben elkezdődik a sorozatgyártás a BMW debreceni üzemében, 2026 elején pedig elindul a termelés a Mercedes-Benz új kecskeméti gyáregységében, és az esztergomi Suzuki-gyár kapacitását is bővítik. 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 16., 09:20
A money.hu friss összesítése szerint több pénzintézet is kínál olyan gyerekszámla-csomagokat, amelyeknél nemcsak a számlavezetés és a bankkártya lehet ingyenes, hanem akár több tízezer forint jóváírást is kaphatnak az új ügyfelek.
2025-06-13 12:05:00
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS