Újra üdülési jogos megtévesztés miatt bírságolt a GVH

2023. 08. 11., 09:11

A Gazdasági Versenyhivatal 14 milliós bírságot szabott ki három cégre, amiért tudatosan megtévesztették az üdülési joguktól megszabadulni kívánó, gyakran idős fogyasztókat.

A nemzeti versenyhatóság tavaly indult vizsgálata megállapította, hogy három vállalkozás megtévesztette a fogyasztókat, amikor telefonos megkeresések, illetve személyes tárgyalások során valótlan tájékoztatásokat adtak számunkra üdülési joguk értékesítésének körülményeivel és feltételeivel (így a fizetési móddal és a vevő személyével) kapcsolatban. A cégek célzottan keresték meg az üdülési joggal rendelkezőket, azt állítva, hogy egy magánszemély megvásárolná tőlük üdülési jogot, készpénzért.

A tényleges szerződésekben azonban ehelyett már pénzre nem váltható kreditek szerepeltek ellenértékként, egy zárt vásárlási rendszerben, melynek eléréséért az ügyfeleknek különböző jogcímeken (konvertálási, rendszerhasználati és aktiválási díj, forgalmi jutalék) további költségeket kellett fizetniük.

A GVH Versenytanácsa a jogsértés mérlegelésekor figyelembe vette többek között, hogy a cégek által megcélzott fogyasztói kör sérülékeny és kiszolgáltatott a megtévesztő üzeneteknek, mivel azok gyors megoldást kínálnak egy jellemzően komoly anyagi megterhelést jelentő problémájukra. A hatóság tekintettel volt arra is, hogy a cégekben olyan személy is betölt vezető tisztségviselői pozíciót, aki egy elmúlt 10 évben pontosan ugyanilyen okból elmarasztalt vállalkozásnak is tagja volt, így a mostani jogsértésekre egyértelműen a törvénysértés tudatában került sor.

„Tudták, hogy nekünk egy forint készpénzt sem fognak fizetni” – idézi a GVH határozata a hatósághoz érkezett, számos lakossági panasz egyikét.

A hatóság mindezek figyelembevételével a törvényi keretek között maximálisan kiszabható bírságot, összesen 14 millió forintot szabta ki a Web Trender Kft.-re, a BIÁS Trade Kft.-re („f.a.”) és az ERATEX Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.-re, egyúttal megtiltva számukra a jogsértő magatartás folytatását. A GVH eltiltotta a további jogsértéstől az Üdülési Jog Károsultak Érdekvédelmi Szövetségét is, amely csupán arra szolgált, hogy elnevezésével a cégek elnyerhessék a felkeresett ügyfelek bizalmát.

Az üdülési jogok tulajdonosait célzó megtévesztő gyakorlatok a 2010-es évek egyik jellemző jogsértés-típusának számítottak, a visszatértükre utaló jelekre pedig a versenyhatóság két évvel ezelőtt hívta fel az érintettek figyelmét. A GVH ismételten nyomatékosan azt javasolja az üdülési jogukat értékesíteni vágyóknak: minden ajánlat esetén alaposan tekintsék át a felkínált feltételrendszer részleteit, szerződéskötés előtt pedig alaposan tájékozódjanak az érintett vállalkozások megbízhatósága és fogyasztói értékelése felől.

Fontos, hogy a fogyasztók a személyes találkozókon se engedjenek az esetleges nyomásgyakorlásnak és minden esetben megfontolt, tudatos döntést hozzanak.

Az üdülési jogok kérdéskörével – a hatósági eljárással párhuzamosan – Családbarát Munkacsoport is kiemelten foglalkozott. A GVH által tavaly életre hívott, szakmaközi munkacsoport célja az Igazságügyi Minisztérium által létrehozott Fogyasztóvédelmi Kerekasztal munkájának segítése, illetve a családokat segítő jogalkotás és jogalkalmazás támogatása. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS