Online vásárlás: „megdöbbenéssel tölt el” a problémás weboldalak nagy száma

2019. 02. 25., 12:31

Online vásárlás során sok fogyasztó nem talál egyértelmű információkat az árakról és az árengedményekről – derül ki egy 560 honlapra kiterjedő uniós felmérésből.

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették annak az uniós szintű vizsgálatnak az eredményeit, amelynek során 560, számos árut, szolgáltatást és digitális tartalmat – például ruházatot vagy lábbelit, számítógépes szoftvert vagy különféle szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlapot világítottak át. E weboldalak mintegy 60 százaléka esetében derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságokra, elsősorban az árak és a különleges ajánlatok prezentálása tekintetében – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az online vásárlás számos lehetőséget kínál a fogyasztók részére. A weboldalak több mint fele azonban szabálytalanságokat tartalmaz, különösen az árak és a kedvezmények reklámozásának módját illetően. Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak, amely gyakran összezavarja a fogyasztókat, és magasabb árakhoz vezet, mint amilyenen vásárolni szándékoztak. Megdöbbenéssel tölt el az ilyen problémákat mutató weboldalak nagy száma – remélem, hogy ezek nem szándékosak. Az online kereskedők kötelesek teljes mértékben tiszteletben tartani az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a bizottság segítségével megteszik a szükséges lépéseket az ilyen tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére.”

Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31 százaléka esetében a fogyasztóvédelmi hatóságok azt gyanították, hogy a különleges ajánlatok nem valódiak, vagy nem találták egyértelműnek a kedvezményes ár kiszámításának módját.

211 weboldalon a fizetéskori végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Ezeknek a kereskedőknek a 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítéshez, a fizetési módokhoz, a foglalási díjakhoz és egyéb tényezőkhöz kapcsolódóan felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről. Az uniós fogyasztóvédelmi jog arra kötelezi a kereskedőket, hogy az árakat olyan módon tüntessék fel, hogy azok már tartalmazzák az összes kötelező költséget, ha pedig az ilyen költségeket nem lehet előre kiszámítani, azok meglétét legalább egyértelműen jelezni kell az ügyfél számára.

A tájékoztatási követelménnyel kapcsolatos további szabálytalanságok:

  • Az ellenőrzött 560 weboldal 59 százaléka esetében a kereskedők megszegték azon kötelezettségüket, hogy az online vitarendezési platform (OVR-platform) oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel, ami pedig kötelező az uniós jog alapján. Az OVR-platform lehetővé teszi a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy bírósági eljárás nélkül rendezzék vitáikat.
  • A honlapok csaknem 30 százaléka esetében szabálytalanságokat találtak a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatás módjával kapcsolatban. Az uniós jog szerint a fogyasztók számára egyértelmű tájékoztatást kell nyújtani az online vásárlás alkalmával őket megillető elállási jogról.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS