Online vásárlás: „megdöbbenéssel tölt el” a problémás weboldalak nagy száma

2019. 02. 25., 12:31

Online vásárlás során sok fogyasztó nem talál egyértelmű információkat az árakról és az árengedményekről – derül ki egy 560 honlapra kiterjedő uniós felmérésből.

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették annak az uniós szintű vizsgálatnak az eredményeit, amelynek során 560, számos árut, szolgáltatást és digitális tartalmat – például ruházatot vagy lábbelit, számítógépes szoftvert vagy különféle szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlapot világítottak át. E weboldalak mintegy 60 százaléka esetében derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságokra, elsősorban az árak és a különleges ajánlatok prezentálása tekintetében – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az online vásárlás számos lehetőséget kínál a fogyasztók részére. A weboldalak több mint fele azonban szabálytalanságokat tartalmaz, különösen az árak és a kedvezmények reklámozásának módját illetően. Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak, amely gyakran összezavarja a fogyasztókat, és magasabb árakhoz vezet, mint amilyenen vásárolni szándékoztak. Megdöbbenéssel tölt el az ilyen problémákat mutató weboldalak nagy száma – remélem, hogy ezek nem szándékosak. Az online kereskedők kötelesek teljes mértékben tiszteletben tartani az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a bizottság segítségével megteszik a szükséges lépéseket az ilyen tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére.”

Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31 százaléka esetében a fogyasztóvédelmi hatóságok azt gyanították, hogy a különleges ajánlatok nem valódiak, vagy nem találták egyértelműnek a kedvezményes ár kiszámításának módját.

211 weboldalon a fizetéskori végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Ezeknek a kereskedőknek a 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítéshez, a fizetési módokhoz, a foglalási díjakhoz és egyéb tényezőkhöz kapcsolódóan felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről. Az uniós fogyasztóvédelmi jog arra kötelezi a kereskedőket, hogy az árakat olyan módon tüntessék fel, hogy azok már tartalmazzák az összes kötelező költséget, ha pedig az ilyen költségeket nem lehet előre kiszámítani, azok meglétét legalább egyértelműen jelezni kell az ügyfél számára.

A tájékoztatási követelménnyel kapcsolatos további szabálytalanságok:

  • Az ellenőrzött 560 weboldal 59 százaléka esetében a kereskedők megszegték azon kötelezettségüket, hogy az online vitarendezési platform (OVR-platform) oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel, ami pedig kötelező az uniós jog alapján. Az OVR-platform lehetővé teszi a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy bírósági eljárás nélkül rendezzék vitáikat.
  • A honlapok csaknem 30 százaléka esetében szabálytalanságokat találtak a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatás módjával kapcsolatban. Az uniós jog szerint a fogyasztók számára egyértelmű tájékoztatást kell nyújtani az online vásárlás alkalmával őket megillető elállási jogról.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-21 21:51:00
Budapest után Siófok, Hajdúszoboszló, Hévíz, Balatonfüred, Bük, Zalakaros, Gyula, Sárvár, Szeged, Eger voltak a legnépszerűbb fürdővárosok az NTAK első féléves adata alapján – írja a turizmus.com.
2023-09-21 20:21:00
A debreceni lakáspiacon is jellemző a túlkínálat és a csökkenő forgalom, ezért a ténylegesen fizetni tudó vevők határozzák meg a piacot, azok az eladók tudják sikeresen értékesíteni a lakásukat, akik hajlandók az alkura, amely jelenleg elérheti akár a 10–15 százalékot is – mondta el Dupka Melinda, a Melinda Ingatlan tulajdonosa az ingatlan.com-nak.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS