Online vásárlás: „megdöbbenéssel tölt el” a problémás weboldalak nagy száma

2019. 02. 25., 12:31

Online vásárlás során sok fogyasztó nem talál egyértelmű információkat az árakról és az árengedményekről – derül ki egy 560 honlapra kiterjedő uniós felmérésből.

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették annak az uniós szintű vizsgálatnak az eredményeit, amelynek során 560, számos árut, szolgáltatást és digitális tartalmat – például ruházatot vagy lábbelit, számítógépes szoftvert vagy különféle szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlapot világítottak át. E weboldalak mintegy 60 százaléka esetében derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságokra, elsősorban az árak és a különleges ajánlatok prezentálása tekintetében – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az online vásárlás számos lehetőséget kínál a fogyasztók részére. A weboldalak több mint fele azonban szabálytalanságokat tartalmaz, különösen az árak és a kedvezmények reklámozásának módját illetően. Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak, amely gyakran összezavarja a fogyasztókat, és magasabb árakhoz vezet, mint amilyenen vásárolni szándékoztak. Megdöbbenéssel tölt el az ilyen problémákat mutató weboldalak nagy száma – remélem, hogy ezek nem szándékosak. Az online kereskedők kötelesek teljes mértékben tiszteletben tartani az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a bizottság segítségével megteszik a szükséges lépéseket az ilyen tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére.”

Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31 százaléka esetében a fogyasztóvédelmi hatóságok azt gyanították, hogy a különleges ajánlatok nem valódiak, vagy nem találták egyértelműnek a kedvezményes ár kiszámításának módját.

211 weboldalon a fizetéskori végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Ezeknek a kereskedőknek a 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítéshez, a fizetési módokhoz, a foglalási díjakhoz és egyéb tényezőkhöz kapcsolódóan felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről. Az uniós fogyasztóvédelmi jog arra kötelezi a kereskedőket, hogy az árakat olyan módon tüntessék fel, hogy azok már tartalmazzák az összes kötelező költséget, ha pedig az ilyen költségeket nem lehet előre kiszámítani, azok meglétét legalább egyértelműen jelezni kell az ügyfél számára.

A tájékoztatási követelménnyel kapcsolatos további szabálytalanságok:

  • Az ellenőrzött 560 weboldal 59 százaléka esetében a kereskedők megszegték azon kötelezettségüket, hogy az online vitarendezési platform (OVR-platform) oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel, ami pedig kötelező az uniós jog alapján. Az OVR-platform lehetővé teszi a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy bírósági eljárás nélkül rendezzék vitáikat.
  • A honlapok csaknem 30 százaléka esetében szabálytalanságokat találtak a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatás módjával kapcsolatban. Az uniós jog szerint a fogyasztók számára egyértelmű tájékoztatást kell nyújtani az online vásárlás alkalmával őket megillető elállási jogról.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 30., 15:10
Hektikusan mozogtak az árak a vidéki ingatlanpiacon 2024 első négy hónapjában; a használt házak átlagos négyzetméterára egy év alatt majdnem negyedével emelkedett, addig a téglalakásoké csökkent – ismertette Kosztolánczy György, az Otthon Centrum vezérigazgatója a piac legfrissebb változásait.
2024-05-30 18:10:34
A Temu megjelenése nagyobb piaci sokkot okozott a hazai e-kereskedelemben, mint a koronavírus-járvány és az ukrán háború. Aki átgondoltan használja a mesterséges intelligenciát, kiemelkedhet a versenytársai közül, ugyanakkor az új technológia olyan eszközt ad a kiberbűnözők kezébe, amellyel manipulált ajánlatokat hozhatnak létre.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor az őrségi és somogyi gombászok telespammelik a facebookot vargányás fotókkal, miközben a Börzsönyben kutatóexpedícióval kell keresni. Gyakran hiába.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS