Mire figyeljenek az utasok a nyári utazások foglalása során?

2020. 03. 03., 16:00

Nincs könnyű helyzetben az a fogyasztó, aki a napokban szeretné az utazását megrendelni, előfoglalást kötni akár az Utazási Kiállításon vagy akár online vagy egy utazási irodánál. Mennyibe kerül az út, miért annyi, miért olcsóbb máshol, milyen egyéb illetékeket kell a díjon felül megfizetni? Mi történik, ha egy járatot törölnek? Ki fizeti a szállás költséget, ha az utas rajta kívül álló okból külföldön marad? Miért jobb egy utazási irodával intézni az utat, mintha egyedül tenné ezt a fogyasztó? A legfontosabb tudnivalókat a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége foglalta össze.

Számtalan kérdés, de szerencsére mindenre van fogyasztóvédelmi válasz. További kérdésként merülhet fel, hogy a hazai szabályok megfelelő védelmet nyújtanak az utasnak, ha bármilyen gond adódna az úttal kapcsolatban? Ugyanakkor azt is rögtön le kell szögezni, hogy a fogyasztó védtelenebb helyzetbe kerülhet, ha saját maga szervezi az utat egy nem várt esemény miatt. De ezzel tisztában is vannak az utasok. Ez a kérdés pedig soha nem volt még aktuálisabb, mint most, a koronavírus-járvány idején.

  1. Az utazás lefoglalása előtt meg kell győződni arról, hogy az utazási iroda – ha irodával szeretne a fogyasztó utazni –, rendelkezik-e a szükséges engedélyekkel! Legegyszerűbb  www.muisz.com oldalra ellátogatni. Ha véletlenül nem található a tagok között a kinézett iroda az nem jelenti azt, hogy nincs joga utazást szervezni, de nézzenek ennek utána, látogassanak el közösségi oldalakra, és megfelelő információt fognak kapni, hogy az iroda megbízható-e, hogyan kezeli például a panaszokat.
  2. Egyre gyakoribb az online utazás megrendelése. Ennek látszólag egyik oka, az olcsóság. Ez viszont ne tévessze meg a fogyasztókat. Azért, mert olcsónak tűnik egy út, az nem biztos, hogy minőségi is lesz. Ráadásául, ha nem csomagban történik például a repülőjegy és szállás megvásárlása, kevesebb fogyasztói jog illeti meg az utast. A jogszabályi rendelkezések felsorolása helyett a legegyszerűbb csak azt felhozni érvként, hogy ha baj van, akkor nem számíthat az utas másra, pláne gondot okozhat ez, ha például egy távol-keleti út során kellene segítség az utasnak, mert külön vette a repülőjegyet a légitársaságtól, és külön a szállást egy másik szolgáltatótól, és az nem minősült utazási csomagnak.
  3. Sokan választják az üdülésként a hazai desztinációkat is. Természetesen a hazai szolgáltatóknak is kötelessége a fogyasztó reklamációjáról jegyzőkönyvet felvenni, és cél is, hogy az esetleges vitát békésen rendezzék, ha pedig erre mégse kerülne sor, akkor biztosítani kell a fogyasztónak a békéltető testületekhez való fordulás lehetőségét, melyek a fővárosban és a megyékben működnek.
  4. A fogyasztóvédelmi jogszabályok pontosan meghatározzák, hogy egy utazási csomag igénybevétele során az utazási irodákat milyen kötelezettségek terhelik az utas kiszolgálása érdekében. Nem véletlen, hogy a hazai szabályozásnak és a szolgáltatóknak köszönhetően a fogyasztó panaszok száma évről évre kevesebb, annak ellenére, hogy egyre többen utaznak a világban. Ugyanakkor arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy a fogyasztó saját jól felfogott érdeke érdekében minden esetben kössön betegség, baleset - és poggyászbiztosítás mellet úgynevezett stornó biztosítást is. (Ez utóbbi az utas utazásképtelensége esetében nyújt segítséget a fogyasztónak.)
  5. Utazásszervezőkre, utazásközvetítőkre vonatkozó legfontosabb szabály a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok folytatása. Nem fordulhat elő, hogy az utas annak tudatában kötött szerződést, hogy „ő azt hitte, mert a katalógusban úgy szerepelt például egy szállodáról egy kép, hogy a szoba tengerre néző”, hogy az nem az. A szolgáltatókat szigorú tájékoztatási kötelezettség terheli látszólag nem olyan fontosnak vélt területeken is. Hiszen az utas az első.
  6. Vállalkozások nélkül nincs fogyasztóvédelem. Figyeljenek az utasok arra, hogyha online vesznek igénybe egy szolgáltatást, valójában ki is fogja azt nyújtani. Sajnos előfordulhat, hogy olyan személy kíván utazást eladni, aki erre nem jogosult vagy már korábban eltiltották valamilyen gazdasági tevékenységtől és most más szervezeti formában lép újra piacra. Magyarországon szerencsére az elmúlt időszakban jelentősen csökkent ezen csalárd vállalkozások száma.
  7. Nem fogyasztóbarát gyakorlat, ha egy út ára nem egy összegben van meghatározva. Mint ahogy egyes termékek árát sem úgy kell a fogyasztónak összeadni, hogy külön nézi a csomagolás, a feliratozás és beltartalom árát például egy tejnél, de sorolni lehetne egy sor más terméket is példaként. A fogyasztó, mint gyengébb helyzetben lévő fél kihasználásával egy út árának több részletre osztása, és annak egyes elemének fókuszba helyezése révén nem lesz azonnal olyan döntési helyzetben, hogy megalapozottan tudjon választani. Látszólag olcsónak van hirdetve egy út, de az egyéb költségek hozzáadása eredményeként a végső ár jóval több lesz. A fogyasztók érdekében szükséges ezen változtatni. Szerencsére egyre több utazási iroda változtatott korábbi gyakorlatán és már a teljes árat tünteti fel akár egy akciós út meghirdetésekor is.
  8. Végezetül fel kell hívni a fogyasztók figyelmét, hogy járattörlés, késés esetén jogosultak kártalanításra a jelenlegi szabályok alapján meghatározott feltételek esetében- erről a fogyasztók egyre nagyobb száma rendelkezik információval, de vis maior esetében, ha például egy repülőteret lezárnak vagy egy szállodát karanténba helyeznek, akkor az utas nem jogosult kártérítésre sem. Azaz saját magának kell bizonyos költségeket rendezni. Ugyanakkor az tény, hogy nagyon sok múlik, múlhat a repülőtársaságok, szállodák hozzáállásán is ez utóbbi esetben. A másik, azaz a fogyasztó oldaláról pedig minden esetben egy tudatos fogyasztói döntésnek kell megelőznie a konkrét szerződéskötést.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 02. 03., 10:13
Élénkebbé válhat a lakásbiztosítások piaca egy új, 2023. április végén érvénybe lépő jogszabály miatt. Az ügyfelek többek között egy plusz alkalmat kapnak a lakásbiztosítási szerződésük költségek nélküli felmondására.
2023-02-03 18:13:39
Minden évben az egységes kérelmek mintegy 70 százalékát, megközelítőleg 108 ezer kérelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara falugazdászainak közreműködésével nyújtják be a gazdálkodók. Idén a jogszabályi változások és az elektronikus közigazgatási rendszer fejlesztése miatt meg kell újítani az ehhez szükséges meghatalmazásokat.
2023-02-03 11:13:29
Idén januárban a DataHouse adatai szerint 8 146 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami az előző hónapban elért mélyponthoz (7 510) képest több mint nyolc százalékos növekedést jelent.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal meghívására 2023. január 30-31. között hazánkba látogatott a finn nukleáris hatóság főigazgatója, Petteri Tiippana, valamint Janne Nevalainen projektigazgató.