A gyártói jótállás új szabályai 2022-től

2022. 01. 10., 09:38

2022-től újabb szabályokkal bővült a fogyasztókat védő jogi előírások köre. A gyártói jótállás új szabályait dr. Szabó Gergely ügyvéd mutatja be.

Az új fogyasztóvédelmi szabályok közül egy másik cikkben már szó volt a hibás teljesítési vélelem meghosszabbításáról, az árleszállítással, illetve a költségek viselésével kapcsolatos új szabályokról. Ezúttal a gyártói jótállás új szabályait nézzük meg.

Gyártói jótállás egy nyilatkozatban

2022-től a fogyasztók részére értékesített árukat előállító gyártók által vállalt jótállásra új szabályok vonatkoznak. Ha a gyártó valamely áru tekintetében meghatározott időtartamra az áru tartósságára vonatkozó jótállást nyújt, akkor köteles a jogszabályban meghatározott adattartalommal ún. jótállási nyilatkozatot kibocsátani.

A termék tartósságára vállalt jótállás megjelenhet például az árura vonatkozó reklámban is. Ez fordul elő, ha a gyártó olyan nyilatkozatot tett, hogy jótáll azért, hogy a termék a szokásos használat mellett meghatározott ideig megőrzi a megkövetelt funkcióit és teljesítményét.

Ki minősül gyártónak?

Gyártónak nem csak azt kell tekinteni, aki az árut ténylegesen előállítja. Amennyiben az Európai Unió területére importált termékről van szó, akkor gyártónak tekintendő az is, aki a terméket importálta. Gyártónak minősül az is, aki a terméken önmagát gyártóként tünteti fel, nevének, védjegyének vagy egyéb megkülönböztető jelzésének feltüntetésével.

A jótállási nyilatkozat tartalma

A jótállási nyilatkozatot a gyártó magyar nyelven, tartós adathordozón köteles a fogyasztó rendelkezésére bocsátani, legkésőbb a teljesítés időpontjában (pl. áru átadásakor). Tartós adathordozó alatt nem csak az elektronikus úton rögzített adatokat kell érteni. Hagyományos papír alapú jótállási nyilatkozat is kiadható.

A jótállási nyilatkozatnak egyértelműnek és jól érthetően megszövegezettnek kell lennie. Tartalmaznia kell az alábbiakat:

– egyértelmű nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy hibás teljesítés esetén a fogyasztót a jótállástól függetlenül térítésmentesen megilleti a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása,

– a jótállásra kötelezett nevét és címét,

– az eljárást, amelyet a fogyasztónak a gyártói jótállás érvényesítése érdekében követnie kell,

– a jótállással érintett áru megjelölését,

– a gyártói jótállás feltételeit.

A gyártó által adott jótállási nyilatkozat nem keverendő össze a jótállási jeggyel. Azt a jótállásra köteles kereskedő, vállalkozás adja a termék értékesítésekor.

A gyártói jótállás érvényesítése

A gyártói jótállás nem tévesztendő össze a gyártót a Polgári Törvénykönyv szerint terhelő termékszavatossággal. Szintén ne keverjük a kötelező jótállással sem, ami bizonyos termékek esetén az értékesítő, szolgáltatást nyújtó vállalkozást terheli. A gyártói jótállás arra az esetre értendő, ha a gyártó a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vagy annak hiányában önként vállal jótállást.

Ha a gyártó a termék tartósságával kapcsolatban jótállást vállalt, akkor a tartósságra vonatkozó jótállás teljes időtartama alatt a fogyasztó közvetlenül a gyártótól követelheti a hiba javítását vagy az áru cseréjét. Egyébiránt a jótállás érvényesítésére a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályok irányadóak.

A gyártói jótállás a fogyasztót az árut eladó kereskedővel szemben őt megillető kellékszavatosságon, és a gyártóval szemben őt megillető termékszavatosságon túl is megilleti.

Abban az esetben, ha a jótállási nyilatkozatban foglalt feltételek a fogyasztóra nézve kevésbé kedvezőek, mint a termékre vonatkozó reklámok szerinti feltételek (például a reklámban hosszabb jótállási időt ígértek), akkor a gyártó a reklámban foglalt jótállási feltételek szerint felel a hibás teljesítésért. Kivételt képez, ha a szerződés megkötése előtt a kapcsolódó reklámokat a jótállási nyilatkozatban foglalt feltétellel azonos vagy hasonló tartalommal helyesbítették.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-25 16:44:25
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS