A gyártói jótállás új szabályai 2022-től

2022. 01. 10., 09:38

2022-től újabb szabályokkal bővült a fogyasztókat védő jogi előírások köre. A gyártói jótállás új szabályait dr. Szabó Gergely ügyvéd mutatja be.

Az új fogyasztóvédelmi szabályok közül egy másik cikkben már szó volt a hibás teljesítési vélelem meghosszabbításáról, az árleszállítással, illetve a költségek viselésével kapcsolatos új szabályokról. Ezúttal a gyártói jótállás új szabályait nézzük meg.

Gyártói jótállás egy nyilatkozatban

2022-től a fogyasztók részére értékesített árukat előállító gyártók által vállalt jótállásra új szabályok vonatkoznak. Ha a gyártó valamely áru tekintetében meghatározott időtartamra az áru tartósságára vonatkozó jótállást nyújt, akkor köteles a jogszabályban meghatározott adattartalommal ún. jótállási nyilatkozatot kibocsátani.

A termék tartósságára vállalt jótállás megjelenhet például az árura vonatkozó reklámban is. Ez fordul elő, ha a gyártó olyan nyilatkozatot tett, hogy jótáll azért, hogy a termék a szokásos használat mellett meghatározott ideig megőrzi a megkövetelt funkcióit és teljesítményét.

Ki minősül gyártónak?

Gyártónak nem csak azt kell tekinteni, aki az árut ténylegesen előállítja. Amennyiben az Európai Unió területére importált termékről van szó, akkor gyártónak tekintendő az is, aki a terméket importálta. Gyártónak minősül az is, aki a terméken önmagát gyártóként tünteti fel, nevének, védjegyének vagy egyéb megkülönböztető jelzésének feltüntetésével.

A jótállási nyilatkozat tartalma

A jótállási nyilatkozatot a gyártó magyar nyelven, tartós adathordozón köteles a fogyasztó rendelkezésére bocsátani, legkésőbb a teljesítés időpontjában (pl. áru átadásakor). Tartós adathordozó alatt nem csak az elektronikus úton rögzített adatokat kell érteni. Hagyományos papír alapú jótállási nyilatkozat is kiadható.

A jótállási nyilatkozatnak egyértelműnek és jól érthetően megszövegezettnek kell lennie. Tartalmaznia kell az alábbiakat:

– egyértelmű nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy hibás teljesítés esetén a fogyasztót a jótállástól függetlenül térítésmentesen megilleti a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása,

– a jótállásra kötelezett nevét és címét,

– az eljárást, amelyet a fogyasztónak a gyártói jótállás érvényesítése érdekében követnie kell,

– a jótállással érintett áru megjelölését,

– a gyártói jótállás feltételeit.

A gyártó által adott jótállási nyilatkozat nem keverendő össze a jótállási jeggyel. Azt a jótállásra köteles kereskedő, vállalkozás adja a termék értékesítésekor.

A gyártói jótállás érvényesítése

A gyártói jótállás nem tévesztendő össze a gyártót a Polgári Törvénykönyv szerint terhelő termékszavatossággal. Szintén ne keverjük a kötelező jótállással sem, ami bizonyos termékek esetén az értékesítő, szolgáltatást nyújtó vállalkozást terheli. A gyártói jótállás arra az esetre értendő, ha a gyártó a jogszabályi kötelezettségén túlmenően vagy annak hiányában önként vállal jótállást.

Ha a gyártó a termék tartósságával kapcsolatban jótállást vállalt, akkor a tartósságra vonatkozó jótállás teljes időtartama alatt a fogyasztó közvetlenül a gyártótól követelheti a hiba javítását vagy az áru cseréjét. Egyébiránt a jótállás érvényesítésére a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályok irányadóak.

A gyártói jótállás a fogyasztót az árut eladó kereskedővel szemben őt megillető kellékszavatosságon, és a gyártóval szemben őt megillető termékszavatosságon túl is megilleti.

Abban az esetben, ha a jótállási nyilatkozatban foglalt feltételek a fogyasztóra nézve kevésbé kedvezőek, mint a termékre vonatkozó reklámok szerinti feltételek (például a reklámban hosszabb jótállási időt ígértek), akkor a gyártó a reklámban foglalt jótállási feltételek szerint felel a hibás teljesítésért. Kivételt képez, ha a szerződés megkötése előtt a kapcsolódó reklámokat a jótállási nyilatkozatban foglalt feltétellel azonos vagy hasonló tartalommal helyesbítették.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS