Fenntartható óriásként éled újjá a léghajó

Fenntartható óriásként éled újjá a léghajó
2023. 03. 21., 09:13

Egy régi klasszikus álom a legkorszerűbb és lehető legfenntarthatóbb megoldásokkal születik újjá: ez az Airlander 10, amelynek gyártása ismét lendületet kapott és egyenként akár 10 tonna árut, vagy 100 utast lesz képes szállítani.

Vegyes felhasználásra is alkalmas lesz a Hybrid Air Vehicles (HAV) vállalat nagy álma, ami egyben az emberiség egyik szépreményű, de aztán néhány katasztrófa után szó szerint hamvába holt álma is. A léghajók teljesen új technológiákkal és üzemanyagokkal készülő osztálya ismét meghódíthatja az eget, miután a HAV komoly támogatási összeget nyert el az angliai Doncaster városától, ami egyben a gyártás helyszíne is lesz – tudta meg a The Engineer.

A Dél-Yorkshire-i település rábólintott Airlander 10 típusú repülőgépek építésére, és ezt egy hétmillió fontos (3,2 milliárd forintos) hitelbefektetéssel is nyomatékosította. A cég ezzel összesen 310 millió fontos (141,4 milliárd forintos) forrással rendelkezik a gyártási program beindítására és a dél-yorkshire-i létesítmények, valamint az ellátási láncok felépítésébe.

Az Airlander 10 hibrid repülőgép – ellentétben a régi léghajókkal, amelyek a gyúlékony hidrogén töltés miatt szenvedtek katasztrófát – nem éghető héliumból nyeri a felhajtóerőt, amit a helikopterekből ismert vektoros tolóerővel kombinál. A rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátású repülőgép 100 utas vagy tíz tonna teher szállítására alkalmas.

A HAV több mint 1200 új, magasan képzett, nagy értékű munkahely létrehozását ígéri az új zöld technológiák területén, valamint további munkahelyeket és lehetőségeket kínál a vállalat növekvő ellátási láncán is. Az a célja, hogy 2026-ra átadja az első teljesített megrendeléseket ügyfeleinek, és ezt követően évente 12 Airlander 10 repülőgépet építsen Doncasterben.

„Amint azt az Atlanti-óceánon túli szomszédaink is bebizonyították, a zöld technológiákban rejlő lehetőségekbe való befektetés nemcsak az éghajlati vészhelyzet kezelésében segít, hanem abban is, hogy magas színvonalú munkahelyeket teremtsünk és egy nagyobb, jobb, mindenkit magával ragadó gazdaságot hozzunk létre – nyilatkozta a projektet támogató Oliver Coppard Dél-Yorkshire-i polgármester. – A fejlett gyártás és a zöld technológia élvonalában dolgozó vállalatok világszínvonalú klaszterével rendelkezünk, ezért őszintén izgatott vagyok, hogy támogathatjuk a HAV-ot a fenntartható légi közlekedési üzem kiépítésére irányuló törekvéseiben, itt, Doncasterben.”

A HAV egy új, zászlóshajónak számító gyártóüzemet épít Doncasterben. A projekt magában foglalja az új Airlander 10 repülőgépek összeszerelését, tesztelését és tanúsítványokhoz szükséges vizsgáztatását. A konkrét helyszínt és a gyártó létesítmények tervét várhatóan már az következő néhány hónap során bemutatják. Az első nagy ügyfél is megvan már: az Air Nostrum európai regionális légitársaság 2022 júniusában jelentette be, hogy leadta megrendelését a HAV felé, első körben tíz darab Airlander 10 léghajó építésére.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS