Újabb állomáshoz érkezett az EU adóelkerülés elleni harca

2021. 05. 10., 16:45

Az Európai Unió Parlamentje és az Európai Unió Tanácsa nemrégiben beterjesztette javaslatát egy olyan új uniós jogszabálytervezettel kapcsolatban, amely az egyes országokban megfizetett társasági adóval kapcsolatos információk nyilvánosságra hozatalát írná elő bizonyos vállalkozásoknak és vállalatcsoportoknak.

A javaslat értelmében a 750 millió árbevételt elérő multinacionális vállalatcsoportok közép- és nagyvállalatnak minősülő cégeinek évente nyilvánosságra kellene hozniuk, hogy az egyes tagállamokban, illetve az EU feketelistája alapján adóparadicsomnak minősülő országokban mekkora árbevételt és profitot termeltek, ezek mellett pedig milyen mértékű társasági adót fizettek.

„A javaslat célja a vállalatcsoportok adózási gyakorlatának feltárása a nyilvánosság előtt, és a társadalmi megítélés felhasználása az agresszív nemzetközi adótervezés elleni fellépés érdekében. Az ilyen jellegű pénzügyi transzparencia támogatóinak érvei között található, hogy a nagy cégcsoportok gyakran részesülnek közvetlen vagy közvetett támogatásokban, amely növeli az állampolgárok igényét annak megismerésére, hogy ezek a cégek fair részt töltenek-e vissza a rendszerbe” – mondta el Gémesi Péter, a Deloitte adóosztályának igazgatója.

A megfizetett társasági adóra vonatkozó adatok nyilvánosságra hozatala ugyanis számos cégcsoport esetén reputációs kockázatot jelenthet. A publikussá váló információkból kitűnhet, hogy a vállalkozások nem ott adóznak bevételeik után, ahol a profitot üzleti tevékenységükkel ténylegesen megtermelték.

„Az EU-s irányelv tervezet már idén nyáron elfogadásra kerülhet, az érintett vállalkozásoknak és vállalatcsoportoknak pedig pár év múlva várhatóan el kell kezdeniük publikálni a társasági adóhoz kapcsolódó adataikat. Az EU célkitűzése jól illeszkedik az elmúlt évtized gyakorlatába, hiszen az EU és az OECD a közelmúltban számos lépést tett az agresszív adótervezés ellen” – tette hozzá Bujtor Alex, a Deloitte adóosztályának szenior tanácsadója. 

Az adóelkerülés elleni (ún. „ATAD”) irányelvek, a határon átnyúló konstrukciók „közreműködők” általi jelentését előíró ún. DAC 6 irányelv, valamint az ún. országonkénti jelentéstételi kötelezettség, amelynek publikus változataként („public CBCR”) hivatkoznak sokszor az új tervezetre, már eddig is csökkentették az adótervezési kedvet. Ebben a helyzetben nyithat új dimenziót a nyilvánosság bevonása.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 18:50:00
A klímagázokról szóló 2024. évi LXXXVII. törvényben foglalt módosítások hatálybalépésével megváltozik az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer. Az energiahatékonyságról szóló törvény módosításai az EKR kötelezettjei számára megemelik a végső felhasználók körében elérendő megtakarítás mértékét, érintik az energetikai auditra kötelezettek körét és előírják a hitelesített energia-megtakarítások közzététel előtti, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal általi előzetes ellenőrzését is. A vállalatokat érintő legfontosabb változásokat a Deloitte Legal ügyvédjei vették számba.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS