Streaming: igazságos díjazást és tisztességes algoritmusokat szeretne az Európai Parlament

2024. 01. 18., 09:10

Az Európai Parlament uniós szabályokat szorgalmazott annak biztosítása érdekében, hogy a zenei streaming ágazat tisztességes és fenntartható legyen, és előmozdítsa a kulturális sokszínűséget.

A 532 igen szavazattal, 61 ellenében, 33 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők azt kérik, hogy az EU foglalkozzon a zenei streaming-piacról származó bevételek elosztásának kiegyensúlyozatlanságával, hiszen jelenleg a szerzők és előadóművészek többsége nagyon alacsony kompenzációt kap. A képviselők ragaszkodnak az ágazatra vonatkozó új uniós jogi keretet kialakításához, mert az ágazatra jelenleg nem vonatkoznak uniós szabályok, annak ellenére, hogy a streaming-szolgáltatások jelentik a zenékhez való hozzáférés fő módját – olvasható a Parlament közleményében.

Méltányos díjazás a szerzőknek

A jelenleg alkalmazott „digitális jogdíjakat” felül kell vizsgálni a képviselők szerint, és elítélik az úgynevezett payola-rendszereket, amelyek arra kényszerítik a szerzőket, hogy a nagyobb láthatóságért cserébe fogadjanak el alacsony díjazást, vagy érjék be fizetség nélkül. 

Az európai művek láthatósága

Az állásfoglalás szerint uniós fellépésre van szükség annak biztosítása érdekében, hogy az európai zeneművek láthatóak legyenek, kiemelt helyre kerüljenek és hozzáférhetőek legyenek a zenei streaming platformokon az állandóan növekvő „túláradó mennyiségű” tartalom között. A képviselők annak a lehetőségnek a megfontolását javasolják, hogy például vezessenek be kvótákat az európai zeneművekre vonatkozóan.

A mesterséges intelligencia átláthatósága

Egy uniós törvényjavaslatnak köteleznie kellene a platformokat, hogy tegyék átláthatóvá algoritmusaikat és az ajánlások módszerét, hogy elejét vegye a tisztességtelen gyakorlatokat, például a streaming-adatok manipulálását, amelyet állítólag a művészek díjainak csökkentésére használnak.

A képviselők javasolják egy olyan címke bevezetését, amely tájékoztatja a nyilvánosságot arról, ha az általuk hallgatott dalokat mesterséges intelligencia generálta, és sürgetik a zenei streaming platformokon a deepfakes (a szerzők identitását, hangját és képmását a beleegyezésük nélkül használó) hamisítványok elleni fellépést. A szabályoknak arra is kötelezniük kellene a platformokat, hogy a műveik jobb láthatósága érdekében a metaadatok helyes hozzárendelésével azonosítsák a jogtulajdonosokat.

A zenei sokszínűség támogatása

Végül a képviselők rámutatnak azokra a tanulmányokra, amelyek szerint a streaming-piacon a bevételek elsősorban a nagy kiadókhoz és néhány népszerűbb előadóhoz kerülnek, míg a kevésbé népszerű stílusokat és a kevésbé elterjedt nyelveket ritkábban játsszák. Az uniós jogszabályoknak sokszínűségi mutatókat kellene tartalmazniuk a műfajok és nyelvek sokféleségének biztosítására, valamint a független szerzők jelenlétének értékelésére. Az európai zenei ipari stratégiának pedig elő kellene mozdítania az európai zenei ágazat sokszínűségét, ösztönözve a kisebb szereplőket.

Streaming: 22,6 milliárd dolláros piac

A digitális zenei platformok és a zenei megosztó szolgáltatások jelenleg több mint 100 millió zeneszámhoz biztosítanak hozzáférést ingyenesen vagy viszonylag alacsony havi előfizetési díjért. A streaming a zenei ágazat globális bevételének 67 százalékát teszi ki, éves szinten 22,6 milliárd dollár bevétellel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-24 16:10:00
Átadták a CallComm Zrt. új irodáját Nyíregyházán, amelyet a vállalat a Nyíregyházi Egyetem épületében alakított ki. A 2,7 millió euró összértékű beruházással a cég 100 új munkahelyet teremtett és 150 munkavállaló részére indította el szakmai és idegen nyelvi képzési programját.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS