Poggyásznak minősül-e a repülőgép rakodóterében szállított kutya?

Poggyásznak minősül-e a repülőgép rakodóterében szállított kutya?
2025. 10. 17., 15:25

A kedvtelésből tartott állatok nincsenek kizárva a „poggyász” fogalmából – állapította meg friss ítéletében az Európai Unió Bírósága.

Az „ügy”

2019. október 22-én egy utas az édesanyjával és kedvtelésből tartott állatával (egy nőstény kutyával) utazott a Buenos Airesből Barcelonába tartó járaton. A járatot az Iberia légitársaság üzemeltette. Mérete és súlya miatt a kutyának a repülőgép rakodóterében, egy kutyahordozó eszközben kellett utaznia. A poggyász feladása során az utas nem tett a rendeltetési helyen történő kézbesítéshez fűződő érdekét kifejező külön nyilatkozatot. A kutya kiszabadult a hordozóeszközből, a repülőgép közelében futásnak eredt, és nem találták meg. Az utas 5000 euró összegű nem vagyoni kártérítést kért a kutyája elvesztése miatt elszenvedett nem vagyoni kárért. Az Iberia elismeri a felelősségét és a kártérítéshez való jogot, de csak a feladott poggyászra meghatározott összeghatárig – foglalta össze a szomorú történetet a Bíróság.

A kártérítés iránti kérelmet vizsgáló spanyol bíróság a Bírósághoz fordult azzal a kérdéssel, hogy a Montreali Egyezmény értelmében vett „poggyász” fogalma kizárja-e az utasokkal együtt utazó, kedvtelésből tartott állatokat.

A Montreali Egyezmény

A Montreali Egyezmény – a nemzetközi légi szállítás egyes szabályainak egységesítéséről szóló, 1999. május 28-án Montrealban kötött, az Európai Közösség által 1999. december 9-én aláírt, és annak nevében a 2001. április 5-i 2001/539/EK tanácsi határozattal jóváhagyott, az Európai Unió tekintetében 2004. június 28-án hatályba lépett egyezmény értelmében – a légi fuvarozó poggyászért fennálló felelőssége átalányösszegre korlátozódik. Az utas azonban – egy kiegészítő összeg megfizetése ellenében – külön nyilatkozatot tehet a rendeltetési helyen történő kézbesítéshez fűződő érdekéről: elvesztés, sérülés vagy késés esetén ekkor a kártérítés a bejelentett értékig jár, nem csupán az átalányösszeg erejéig.

Az ítélet

A Bíróság azt válaszolja, hogy a kedvtelésből tartott állatok nincsenek kizárva a „poggyász” fogalmából. A „poggyász” kifejezés szokásos jelentése tárgyakra utal, ebből azonban nem lehet arra következtetni, hogy a kedvtelésből tartott állatok nem tartoznak e fogalom hatálya alá – érvelt a Bíróság. Ezenfelül a Montreali Egyezmény szerint a légi járművek az áruszállítás mellett nemzetközi személy- és poggyászszállítást is végeznek. A „személyek” fogalma az „utasok” fogalmát fedi le, így a kedvtelésből tartott állatot nem lehet „utasnak” tekinteni. Következésképpen a légi szállítási tevékenység szempontjából a kedvtelésből tartott állat a „poggyász” fogalma alá tartozik, és az annak elvesztéséből eredő kár megtérítése a poggyászok tekintetében előírt felelősségi rendszer hatálya alá tartozik.

A Bíróság emlékeztet arra is, hogy a légi fuvarozó felelősségének felső határa a poggyász elvesztése esetén – a rendeltetési helyen történő kézbesítéshez fűződő érdeket kifejező bármiféle külön nyilatkozat hiányában – lefedi a vagyoni és a nem vagyoni kárt is. Ha az utas úgy véli, hogy e korlát túl alacsony, a rendeltetési helyen történő kézbesítéshez fűződő érdeket kifejező külön nyilatkozat lehetővé teszi számára, hogy magasabb összeget határozzon meg, a légi fuvarozó beleegyezésétől és egy kiegészítő összeg esetleges megfizetésétől függően.

Kíméletes bánásmód

A Bíróság érinti az állatjólét kérdését is, leszögezve: az a tény, hogy az állatok kímélete az Európai Unió által elismert általános érdekű célnak minősül, nem akadályozza, hogy az állatokat „poggyászként” szállítsák, és az elvesztésükből eredő felelősség szempontjából annak minősüljenek, feltéve, hogy szállításuk során teljes mértékben figyelembe veszik az állatok kíméletére vonatkozó követelményeket.

Az ítélet (magyarul) itt érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

Szolnoki gyárának kapacitásbővítése és a Gyármentő Program támogatásával egy biomassza-erőmű megépítése mellett döntött a Drenik. A 10 éve Magyarországon működő szerb higiéniai alappapír és késztermék gyártó vállalat befektetései megközelítik a 110 millió eurós összértéket, amellyel 55 új munkahely jön létre.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS