A szerződés nem megfelelő teljesítése esetén a teljes ár visszatéríttethető az utazónak, még akkor is, ha bizonyos szolgáltatásokat nyújtottak neki – mondta ki friss ítéletben az Európai Unió Bírósága. Ez a helyzet akkor, ha az utazási szolgáltatások nem megfelelő teljesítése olyan súlyos, hogy az utazási csomag okafogyottá, és az utazás objektíve érdektelenné válik az utazó számára.
„Az ügy”
Két lengyel utazó „all-inclusive” üdülésre ment egy ötcsillagos szállodába Albániába. Az érkezésüket követő napon a szálloda úszómedencéi albán hatóságok által elrendelt bontási munkálatainak zajára ébredtek. A munkálatok négy napon át, 7:30-tól 19:30-ig tartottak, és a medencék, a tengerparti sétány, valamint a tengerhez vezető kövezett út teljes felszámolásához vezettek. Az utazóknak továbbá hosszú sorokban állva kellett várakozniuk az étkezésekre, hogy már azok megkezdésekor jelen legyenek, mivel a felszolgált ételek mennyisége csekély volt. Az uzsonna is elmaradt. Végül a tartózkodás utolsó három napján újabb munkálatok kezdődtek a szálloda ötödik emeletének megépítése céljából – sorolja a kellemetlenségeket a Bíróság közleménye.
Az utazók bírósághoz fordultak az utazás teljes árának visszatérítése és kártérítés iránt. A lengyel bíróság az utazók utazási csomagokról szóló irányelv szerinti jogainak tisztázását keresve a Bírósághoz fordult.
„Az ítélet”
A Bíróság álláspontja szerint az utazó nemcsak akkor jogosult a kifizetett ár teljes összegének visszatérítésére, ha az összes utazási szolgáltatást nem vagy nem megfelelően teljesítették, hanem akkor is, ha bizonyos szolgáltatások nyújtása ellenére a szolgáltatások nem megfelelő teljesítése olyan súlyos, hogy az utazási csomag okafogyottá, és az utazás objektíve érdektelenné válik az utazó számára. A nemzeti bíróság feladata annak az összes körülményre tekintettel történő értékelése, hogy ez a helyzet áll-e fenn.
A Bíróság megjegyzi: az irányelv csak az utazó és az utazásszervező közötti szerződéses egyensúly helyreállítását célozza. Azt viszont nem teszi lehetővé, hogy az utazásszervezőt szankcióként többek között büntető jellegű kártérítésre kötelezzék.
A Bíróság emlékeztet: az utazó nem jogosult kártérítésre, ha az utazásszervező bizonyítja, hogy az utazási szolgáltatások nemteljesítése vagy nem megfelelő teljesítése harmadik személynek tudható be, és az előre nem látható vagy elháríthatatlan. Az irányelv szerint az utazóval szembeni felelősség alóli mentesülés e lehetősége nem függ e harmadik személy esetleges vétkességétől. Ennek megfelelően az irányelvvel ellentétes az a lengyel szabályozás, amely az utazásszervezőtől ilyen vétkesség bizonyítását követeli meg.
A bontás mint „kivételes és elkerülhetetlen körülmény”?
Arra a kérdésre vonatkozóan, hogy a bontási munkálatok tekinthetők-e olyan „kivételes és elkerülhetetlen körülménynek”, amely mentesíti az utazásszervezőt a kártérítési kötelezettség alól, a Bíróság megállapítja, hogy a bontási munkálatok közhatalmi aktusból eredtek. Az ilyen aktusokat általában átlátható módon fogadják el, és bizonyos mértékű nyilvánosság szokta megelőzni őket. A nemzeti bíróság feladata tehát annak vizsgálata, hogy az utazásszervező vagy a turisztikai infrastruktúra üzemeltetője tájékoztatást kapott-e a bontási határozat elfogadásához vezető eljárásról, sőt részt vett-e ezen eljárásban, vagy hogy e személyeket e határozat tartalmáról tájékoztatták-e annak végrehajtása előtt. Ilyen részvétel vagy tájékoztatás megléte esetén a szóban forgó infrastruktúra elbontása nem tekinthető előre nem láthatónak. Következésképpen az utazásszervező nem mentesülhet az utazók kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alól – olvasható a Bíróság közleményében.
Kapacitásbővítés, kutatás-fejlesztés, valamint munkavállalói képzés is szerepel abban a közel 200 millió euró értékű beruházássorozatban, amelyet gyöngyösi és csömöri telephelyein indít a fogyasztási cikkeket gyártó amerikai vállalat.
Orbán Viktor washingtoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az amerikai szankciós akadályokat átadtuk a múltnak.