Megdobta az uniós exportot az EU–Japán gazdasági partnerségi megállapodás

2020. 02. 03., 14:31

Az EU–Japán gazdasági partnerségi megállapodás (GPM) végrehajtását követő első tíz hónapban a Japánba irányuló uniós export 6,6 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában.

Ez azt jelenti, hogy nagyobb volt a növekedés, mint az elmúlt három évben, amelynek átlaga 4,7 százalékot ért el (az Eurostat adatai). Az Európába irányuló japán export 6,3 százalékkal nőtt ugyanebben az időszakban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Phil Hogan kereskedelempolitikáért felelős biztos a következőket nyilatkozta: „Az EU–Japán kereskedelmi megállapodás az európai és japán polgárok, munkavállalók, mezőgazdasági termelők és a vállalkozások javát szolgálja. A nyitottság, a bizalom és a megállapított szabályok iránti elkötelezettség segít abban, hogy megvalósítsuk a kereskedelem fenntartható növekedését. Az EU a világ legnagyobb és legaktívabb kereskedelmi blokkja, és ez a jövőben is így fog maradni. Az EU több mint 70 ország megbízható kétoldalú partnere, amelyekkel a világ legnagyobb kereskedelmi hálózatát alakította ki.”

Bizonyos ágazatokban még erőteljesebb exportnövekedés volt tapasztalható az említett időszakban:

  • A hús kivitele 12 százalékkal nőtt, ezen belül a sertéshús exportja 12,6 százalékos növekedést mutatott, a fagyasztott marhahús kivitele pedig több mint háromszorosára emelkedett.
  • A tejtermékek exportja 10,4 százalékkal emelkedett (ezen belül a vajkivitel 47 százalékkal nőtt).
  • Az italok kivitele 20 százalékkal emelkedett, a borexport 17,3 százalékkal nőtt.
  • A bőrtermékek és ruházati cikkek kivitele 14 százalékkal, illetve 9,5 százalékkal bővült.
  • Az elektromos gépek, például telekommunikációs berendezések, elektronikus adathordozók és az elektromos áramkörök exportja 16,4 százalékkal emelkedett.

Az EU–Japán GPM Japánba irányuló új exportlehetőségeket kínál az uniós vállalkozások számára, függetlenül azok méretétől. A Japánba irányuló uniós exportra évente kivetett 1 milliárd eurós nagyságrendű vámok döntő többségét eltörli. A megállapodás teljes körű végrehajtását követően Japán eltörli az EU-ból importált termékekre kivetett vámok 97 százalékát, és az EU és Japán közötti kereskedelem közel évi 36 milliárd euróval nőhet.

Az EU–Japán GPM például a következő ágazatok számára bizonyult előnyösnek:

  • Spanyol bőráruk: A Masaltos spanyol cipőgyár bevételének megközelítőleg kétharmadát tengerentúli értékesítéseinek köszönheti, amelyből a Japánba irányuló export 4 százalékot tesz ki. Javult a versenyképessége a japán piacon, mivel a GPM-nek köszönhetően csökkentek a luxustermékek exportőreinek költségei.
  • Francia vetőmagok: A Franciaországban működő HEMP-it vetőmagok termelésére és tanúsítására szakosodott gazdálkodói szövetkezet. Az elmúlt négy évben a hokkaidoi kenderszövetséggel együttműködésben megpróbálták újraindítani Japánban a tradicionális kendertermesztést. Az EU Japánnal kötött kereskedelmi megállapodása elősegítheti a HEMP-it és a japán gazdálkodók közötti üzleti kapcsolatokat a THC-t nem tartalmazó növényfajták létrehozása terén.
  • Ír marhahús: A Bord Bia, az ír élelmezésügyi szervezet az EU által társfinanszírozott projekt keretében népszerűsíti az uniós marhahúst. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet Japánban az uniós élelmiszer-biztonság, -minőség és -fenntarthatóság magas szintjére. Az EU–Japán gazdasági partnerségi megállapodásnak köszönhetően a marhahúsra kivetett vámok fokozatosan 9 százalékra csökkennek a megállapodásban rögzített időszak alatt. Ez azt jelenti, hogy az ír marhahústermékeket versenyképes áron lehet értékesíteni.

GPM

A megállapodásnak köszönhetően az EU-ból származó 211 kiváló minőségű élelmiszer- és italtermék (földrajzi árujelző) értékesíthető már Japánban saját név alatt, és e termékek védelmet élveznek az utánzatokkal szemben.

Ezenkívül az EU jobban hozzáfér Japánban a közbeszerzési szerződésekhez, vagyis a világ egyik legnagyobb közbeszerzési piacához. A megállapodás kedvezőbb feltételeket biztosít a szolgáltatók számára, nagyobb mobilitást tesz lehetővé a vállalkozások alkalmazottai esetében, továbbá keretül szolgál a szakmai képesítések kölcsönös elismeréséhez.

Az EU és Japán magas szintű normákat határoztak meg a fenntartható fejlődés terén is, és első alkalommal foglaltak a szövegbe konkrét kötelezettségvállalást az éghajlatváltozással foglalkozó Párizsi Megállapodás végrehajtásáról.

Az export növekedése a megállapodás keretében (2019. februártól novemberig, a 2018. februártól novemberig tartó időszakhoz viszonyítva):

  • italok: 20 százalék
  • bor: 17,3 százalék
  • almabor: 31,5 százalék
  • tea: 39,8 százalék
  • tészta: 14,9 százalék
  • napraforgómag: 39,9 százalék
  • hús: 12 százalék
  • sertéshús: 12,6 százalék
  • szarvasmarhafélék fagyasztott húsa: 221,0 százalék
  • tejtermékek: 10 százalék
  • tej és tejszín: 120,7 százalék
  • vaj: 47,8 százalék
  • sajt: 7,0 százalék
  • bőráruk: 14 százalék
  • ruházat: 9 százalék
  • csecsemőruházat és kiegészítők: 108,3 százalék
  • elektromos gépek: 16,4 százalék
  • telefonkészülékek és telekommunikációs berendezések: 69 százalék
  • lemezek, szalagok, elektronikus adathordozók: 9,4 százalék
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-07 19:18:54
Az idén külföldi nyaralásra induló magyarok 83 százaléka a helyszínen is bankkártyával, okostelefonnal vagy okosórával tervez fizetni. Ezzel Magyarország első a régióban a Visa nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük hazánkra is kiterjedő, „Utazási és fizetési szokások 2023” címmel megjelent tanulmánya szerint.
2023-06-07 18:18:26
A turizmus és vendéglátási szektor támogatása és az általuk fenntartott jelentős számú munkahely megvédése érdekében 2023. május 31-ig volt lehetséges – 15 százalékos díj megfizetése nélkül – teljes összegben felhasználni a SZÉP-kártyán 2022. október 15-ig jóváírt, „bennragadt” összegeket.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS