Johnson: van lehetőség a Brexit-megállapodásra a kilépési határidőig

2019. 09. 09., 14:45

Boris Johnson brit miniszterelnök szerint továbbra is lehetséges új megállapodás elérése az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről a kilépés jelenleg érvényes október 31-i határnapjáig.

Boris Johnson, aki hétfőn Dublinban Leo Varadkar ír kormányfővel tárgyalt, közös sajtóértekezletükön kijelentette: elsöprő erővel vágyik arra, hogy sikerüljön megállapodni az EU-val a Brexit feltételeiről.

A brit miniszterelnök hozzátette: az Egyesült Királyságnak mindenképpen ki kell lépnie az EU-ból október 31-ig, ellenkező esetben helyrehozhatatlanul károsodna a brit demokratikus rendszerbe vetett választói bizalom.

Szerinte akkor is fenntartható az ír-északír határ átjárhatósága és az észak-írországi rendezési folyamatot rögzítő nagypénteki megállapodás, ha az Egyesült Királyság teljes mértékben kivonul az EU-ból.

Leo Varadkar a sajtóértekezleten úgy fogalmazott: kész meghallgatni bármilyen konstruktív javaslatot a jelenlegi patthelyzet feloldására, Írország azonban nem egyezhet bele és nem is fog beleegyezni abba, hogy a jogi garanciákat ígéretek váltsák fel.

Ez egyenes utalás volt az ír miniszterelnök részéről arra, hogy Boris Johnson kormányának álláspontja szerint a London által szorgalmazott új Brexit-megállapodásban nem szerepelhet az a tartalékmegoldás - backstop -, amely az ír-északír határon hosszú évek óta nem létező fizikai ellenőrzés újbóli bevezetésének elkerülését célozza.

E mechanizmus alapján az Egyesült Királyság egésze vámuniós viszonyrendszerben maradna az EU-val, ha – illetve amíg – nem sikerül olyan kétoldalú kereskedelmi megállapodásra jutni, amely önmagában feleslegessé tenné a tartalékmegoldás alkalmazását.

Emellett Észak-Írországban érvényben maradnának az EU egységes belső piacának egyes szabályai is.

Varadkar a brit kormányfővel tartott hétfői dublini sajtóértekezleten kijelentette: az ír kormány minden körülmények között elsődleges fontosságúnak tartja a fizikai ellenőrzés újbóli bevezetésének elkerülését az ír-északír határon és Írország helyének megőrzését az EU egységes belső piacán.

Az ír miniszterelnök szerint mindezek alapján a backstop-záradékot Dublin továbbra is a Brexit-megállapodás kritikus fontosságú elemének tartja, ha és amíg nem sikerül alternatív megoldásokat találni.

Varadkar kijelentette: Írország nyitott az alternatív javaslatokra, ezeknek azonban reálisnak, jogilag kötelező erejűnek és működőképesnek kell lenniük.

Az ír kormányfő hangsúlyozta, hogy Dublin mindeddig nem kapott ilyen javaslatokat Londontól.

Hozzátette: alternatív megoldások híján, ha nincs backstop, nincs megállapodás sem.

Leo Varadkar figyelmeztette Johnsont arra is, hogy „herkulesi erőfeszítésekre” lesz szükség, ha London a brit EU-tagság megszűnése után három éven belül szabadkereskedelmi megállapodásokat akar kötni az Egyesült Államokkal és az EU-val.

MTI/Kertész Róbert, London

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS