EU–Japán kereskedelmi megállapodás: egy új időszak kezdete

2018. 12. 04., 09:32

Az EU és Japán közötti kapcsolat mérföldkőhöz érkezik azzal, ha a partnerek aláírják a kereskedelmi és stratégiai megállapodást, amelyről decemberben szavaz az Európai Parlament.

Habár az EU és Japán eddig is jó kapcsolatot ápolt egymással, az új megállapodással kereskedelmi partnerségüket még szorosabbra fűzhetik az egyre növekvő nemzetközi nyomás ellenében. A javasolt kereskedelmi megállapodás megkönnyítené az európai cégeknek, hogy Japánba exportáljanak, a tervezetett stratégiai szerződés pedig megerősítené az együttműködést az olyan közös kihívásokkal szemben, mint a biztonság vagy a környezetvédelem kérdése – olvasható az Európai Parlament közleményében.

A képviselők mindkét megállapodásról a decemberi plenáris ülésen szavaznak. Mielőtt életbe lép a szerződés, a Tanácsnak is el kell fogadnia azt.

Kereskedelem

Az európai vállalatok már így is több mint 58 milliárd eurónak megfelelő árucikket és 28 milliárdnak megfelelő szolgáltatást exportálnak Japánba évente, ám ezek a számok növekedni fognak, hiszen a kereskedelmi megállapodás a még meglévő akadályokat is elhárítja. Például az uniós exportok több mint 90 százalékánál 90 százalékkal csökkentik majd a vámokat, amely várhatóan évente egymilliárdnyi megtakarítást jelent a vámokon és a vámkezelési illetékeken az uniós exportőröknek.

Emellett több mint 200 európai mezőgazdasági terméket ismerhetnek meg Japánban. Az egyezség egyéb korlátozásokon is lazítana, például előtérbe helyezné a nemzetközi szabványokat a speciális japán előírásokkal szemben.

Pedro Silva Pereira (szocialista, portugál) jelentéstevő szerint a megállapodást fontos időszakban kötik meg: „Az EU–Japán gazdasági partnerségi megállapodás éppen időben érkezik, hogy kifejezze támogatását egy nyílt, igazságos, értékeken és szabályokon alapuló kereskedelem felé, egy olyan időszakban, amikor például Donald Trump egy rendkívül szeszélyes kereskedelmi taktikát követ.”

A képviselő hozzátette, a megállapodás sokkal többet jelent a kereskedelem ösztönzésénél. „Ez a megállapodás nemcsak a kétoldali kereskedelmi kapcsolatokat húzza szorosabbra, de felveszi a harcot az olyan problémákkal is, mint a klímaváltozás. Emellett a világgazdaság szabályait is segít alakítani az olyan közösen képviselt értékek mentén, mint az emberi jogok, a demokrácia vagy a jogállamiság tisztelete.”

Stratégiai partnerség

A Stratégiai Partnerségi Megállapodás egy kötelező érvényű megállapodás. Alojz Peterle (néppárti, szlovén), a másik jelentéstevő elmondta: „A megállapodás elmélyíti a kapcsolatokat Japánnal a legfontosabb szektorokon keresztül, és olyan témákban is fontos szerepet játszik majd, mint a klímaváltozás, az egészségüggyel kapcsolatos kutatások vagy a kiberbűnözés. Ez a partnerségi viszony válasz lehet a határokon átívelő kihívásokra és megmutatja elhivatottságunkat a nemzetközi szabályokon alapuló renddel kapcsolatban.”

Minta más országoknak is

Mindkét képviselő úgy véli, ez a megállapodás mintaként szolgálhat más országoknak is.

Silva Perreira szerint ez az első olyan uniós kereskedelmi megállapodás, amely kifejezi a párizsi klímaegyezmény iránti elhivatottságot és figyelmet szentel a kis- és középvállalkozásoknak is. A megállapodás továbbra is támogatja az unió irányelveit a környezetvédelemmel, a fogyasztók biztonságával, az élelmiszerbiztonsággal és a munkavállalók jogaival kapcsolatban.

Alojz Peterle mindehhez hozzátette, a megállapodások azért jöhettek létre, mert a partnerek hasonlóan gondolkodnak a demokráciáról és a világkereskedelemről: „A közös irányelvek és a jelenlegi világszintű kihívások elleni harc lehet a jövőbeni együttműködések sarokköve”.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS