EU elleni propaganda: „egyre fejlettebb fegyvereket vetnek be ellenünk”

2019. 03. 14., 16:16

Az EU ellen irányuló ellenséges propaganda negatívan befolyásolhatja a közelgő európai választásokat. Anna Fotyga képviselő arról beszélt, hogyan lehet ezt megakadályozni.

Március 13-án az Európai Parlament képviselői megszavazták azt a jelentéstervezetet, amely szerint a félretájékoztatás egyre nagyobb teret kap, és az új eszközöknek, például privát üzenetet küldő appoknak, keresőoptimalizálásnak, manipulált hangoknak vagy képeknek köszönhetően egyre kifinomultabb és agresszívabb lett. A szöveg elítéli a növekvő orosz, kínai, iráni és észak-koreai beavatkozást, amely a képviselők szerint megpróbálja aláásni az európai demokráciákat, befolyásolni a választásokat, és támogatni a szélsőséges mozgalmakat. A képviselők különösen aggódnak a közösségi média felületeken terjedő álhírek miatt, és új intézkedéseket javasolnak. Az Európai Parlament sajtósai a részletekről a jelentés szerzőjét, Anna Fotyga (konzervatív-reformer, lengyel) képviselőt (képünkön) kérdezték.

– Mennyire vannak kitéve a májusi európai választások az ellenséges propagandának vagy a kibertámadásoknak?

– 27 különböző választási rendszerről beszélünk, amelyek mindegyikét a rájuk szabott eszközökkel támadhatják meg: algoritmusok, mesterséges intelligencia, trollok és hamis felhasználók rosszindulatú használatával a politikai kampányok során, vagy kibertámadással a választás közben. Biztos vagyok benne, hogy a közelmúltban látott példák miatt, amikor külső erők avatkoztak a választásokba, a tagállamok elkezdték felmérni a helyzetet a saját házuk táján. A félretájékoztatás elleni kampányok és a lakosság figyelmének felhívása minderre azonban időbe telik, ráadásul egyre fejlettebb fegyvereket vetnek be ellenünk. Ezért is született már több uniós szintű lépés, mint például az EU magatartási kódexe a félretájékoztatásra vonatkozóan, amely biztosítja a politikai hirdetések átláthatóságát és a közösségi média oldalak hamis felhasználói elleni fellépést.

– Miben kell még fejlődnünk?

– Nem csupán reagálnunk kell, de előre is kell gondolkodnunk. Mindenképpen jobban kell figyelnünk a mesterséges intelligencia rosszindulatú használatára és meg kell próbálnunk hatékonyan fellépni ellene. Az is fontos, hogy nyilvánosan megnevezzük az elkövetőket, a támogatóikat és a céljaikat. Az EU-nak erőteljesen kellene fellépnie, számos intézkedést kellene válaszul hoznia, például célzott szankciókat.

– Ami a félretájékoztatást illeti, van olyan uniós tagállam, amely sebezhetőbb a többinél?

– A félretájékoztatás egy stratégia része, a katonai hadműveleteket kísérő információs háborút komolyan kell vennünk és fel kell lépni ellenük. Az oroszok félretájékoztatási kampánya még mindig erősen Kelet-Ukrajnára és a Krím félszigetre fókuszál, de olyan országokat is megcéloz, ahol megvan a kulturális, történelmi, nyelvi vagy politkai kapcsolat. Az EUvsDisinfo projekt keretein belül már eddig is több mint négyezer félretájékoztatási kampányt lepleztek le.

– Hogyan lehetünk biztosak benne, hogy miközben a propaganda ellen küzdünk, nem cenzúrázunk vagy akadályozzuk a szólásszabadságot?

– Ahogy azt a jelentésben is hangsúlyoztuk, a szólásszabadság és a médiapluralizmus a demokratikus társadalmak egyik legfontosabb eleme, ezek a félretájékoztatás és az ellenséges propaganda elleni küzdelem sarokpontjai. A cenzúra aláásná ezt. Ezért is hangsúlyozzuk a sajtóorgánumok tulajdonviszonyainak és a médiapluralizmus fontosságát. A legnagyobb aggodalmunk a közösségi médiával kapcsolatos. Tudjuk, hogy a gyanús profilok letiltása cenzúraként is felfogható, ezért az ilyen intézkedéseknek teljesen indokoltnak kell lennie.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS