Élesedett a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet

Élesedett a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet
2024. 02. 19., 13:10

Február 17-től az Európai Unióban működő online közvetítőkre alkalmazandó vált a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet, amelynek célja, hogy biztonságosabbá, méltányosabbá és átláthatóbbá tegye az online környezetet.

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály értelmében az uniós felhasználók nagyobb védelemben részesülnek az illegális árukkal és tartalmakkal szemben, jogaikat pedig tiszteletben kell tartani azokon az online platformokon, ahol kapcsolatba lépnek más felhasználókkal, információkat osztanak meg vagy termékeket vásárolnak – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

A rendelet értelmében – az 50 főnél kevesebb személyt foglalkoztató és 10 millió euró alatti éves árbevétellel rendelkező kis- és mikrovállalkozások kivételével – minden olyan online platformnak, amelynek felhasználói az EU-ban vannak,
– fel kell lépnie  a jogellenes tartalmak, áruk és szolgáltatások ellen: eszközöket kell biztosítaniuk a felhasználók számára ahhoz, hogy jelezzék a jogellenes tartalmakat, beleértve az árukat és szolgáltatásokat is;
– biztosítania kell a kiskorúak védelmét, ideértve a profilalkotáson vagy személyes adataikon alapuló reklámokkal való megcélzásának teljes tilalmát;
– tájékoztatnia kell a felhasználókat a hirdetésekről, többek között arról, hogy miért jelennek meg és ki fizet értük;
– nem jeleníthet meg a felhasználókat célzó, érzékeny adatokon, például politikai vagy vallási meggyőződésen, szexuális preferenciákon stb. alapuló hirdetéseket;
– indokolnia kell a tartalommoderálási döntéseit – tartalomeltávolítás, fiókfelfüggesztés stb. – az érintett felhasználók számára, az indokolást pedig fel kell töltenie a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály átláthatósági adatbázisába;
– lehetővé kell tennie a felhasználók számára a tartalommoderálási döntések megtámadását;
– évente legalább egyszer jelentést kell közzétenniük a tartalommoderálási eljárásaikról;
– egyértelmű szerződési feltételeket kell biztosítania a felhasználó számára;
– a hatóságok és a felhasználók számára kapcsolattartó ponto(ka)t kell kijelölnie.

A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet itt olvasható magyarul.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS