Elektromos és hidrogéntöltő-állomások: ambiciózus EU-célok

2023. 03. 28., 18:18

„A kibocsátásmentes mobilitásra való átállást a megfelelő, ott és akkor rendelkezésre álló infrastruktúrával kell támogatni, ahol és amikor arra szükség van.”

Az Európai Bizottság üdvözli az Európai Parlament és a Tanács között annak érdekében létrejött politikai megállapodást, hogy növekedjék a nyilvánosan hozzáférhető elektromos töltőállomások és hidrogéntöltő állomások száma, különösen az Európai Unió közlekedési folyosóin és csomópontjain. Ez egy mérföldkőnek számító megállapodás, amely lehetővé teszi a kibocsátásmentes közlekedésre való átállást, és hozzájárul annak a célkitűzésnek az eléréséhez, mely szerint 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkenteni kell a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátást – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

„A kibocsátásmentes mobilitásra való átállást a megfelelő, ott és akkor rendelkezésre álló infrastruktúrával kell támogatni, ahol és amikor arra szükség van. Elektromosan vagy másként, a szándékunk az, hogy minden európai járművezető biztos legyen abban, hogy bárhol is utazik a kontinensen, azt bizalommal teheti. Ezzel a megállapodással biztosítjuk, hogy kielégítő és felhasználóbarát lehetőségek álljanak rendelkezésre egész Európában mind a személygépjárművek, mint a nehézgépjárművek számára” – mondta Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnök.

„A mai megállapodással egy lépéssel közelebb jutottunk a mobilitás dekarbonizálásához Európában. Ez a megállapodás gondoskodni fog arról, hogy a polgárok, valamint a közlekedési és logisztikai vállalkozások útjainkon, kikötőinkben és reptereinken bárhol az Európai Unióban ugyanolyan erős elektromos és egyéb töltőinfrastruktúra-hálózatra támaszkodhassanak. Az EU technológiai vezető szerepet játszik e technológiák sokasága tekintetében, és az ilyen beruházások tovább segítenek bennünket abban, hogy új munkahelyeket teremtsünk Európában” – mondta Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló új rendelet (AFIR) kötelező célokat határoz meg a közúti ágazat elektromos töltőinfrastruktúrájának és hidrogéntöltő infrastruktúrájának kiépítésével, valamint a tengeri és belvízi kikötőkben a part menti villamosenergia-ellátással, illetve az álló légi járművek villamosenergia-ellátásával kapcsolatban. Egy minimális számú elektromos és egyéb töltőinfrastruktúra Unió-szerte történő rendelkezésre bocsátásával a rendelet véget fog vetni a járművek elektromos és egyéb töltésével kapcsolatos nehézségek miatti fogyasztói aggályoknak. Az AFIR – az árak teljes átláthatósága, a közös minimális fizetési lehetőségek és az Unió-szerte egységes ügyféltájékoztatás révén – ezenkívül felhasználóbaráttá teszi az elektromos és egyéb töltést.

Az új AFIR-szabályok biztosítják az alternatív üzemanyagok megfelelő és felhasználóbarát infrastruktúráját a közúti, a hajózási és a légi közlekedésben. Ez lehetővé teszi a kibocsátásmentes közúti járművek, különösen az elektromos és hidrogénüzemű könnyű- és nehézgépjárművek használatát, valamint a dokkoló hajók és az álló légi járművek villamosenergia-ellátását. A következő főbb kiépítési célokat kell elérni 2025-ig vagy 2030-ig:

1. A személygépkocsik és kisteherautók töltőinfrastruktúrájának a járművek elterjedésével azonos ütemben kell fejlődnie. Ennek érdekében a nyilvánosan hozzáférhető elektromos töltőinfrastruktúrának minden egyes, egy adott tagállamban regisztrált akkumulátoros elektromos személygépkocsi számára 1,3 kW kimenőteljesítményt kell biztosítania. Ezenfelül 2025-től a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) minden 60 km-én legalább150 kW teljesítményű gyors elektromos töltőállomásokat kell létrehozni.

2. 2025-től a TEN-T törzshálózat minden 60 km-én, valamint a TEN-T nagyobb, átfogó hálózatának minden 100 km-én legalább 350 kW kimenőteljesítményű elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni nehézgépjárművek számára, és ezeknek a töltőállomásoknak 2030-ig a hálózat egészén ki kell épülniük. Ezenkívül biztonságos és védett parkolókban, valamint a teherszállító járművek számára városi csomópontokon is létre kell hozni töltőállomásokat az éjszakai töltés biztosítására.

3. 2030-tól minden városi csomóponton és a TENT-T törzshálózat minden 200 km-én ki kell építeni hidrogéntöltő infrastruktúrát személygépkocsik és tehergépkocsik számára, ami kellően sűrű hálózatot biztosít a hidrogénüzemű járművek Unión belüli közlekedéséhez.

4. Azon tengeri kikötőknek, ahol legalább 50 nagy személyhajó vagy 100 konténerhajó köt ki, 2030-ig biztosítaniuk kell az ilyen hajók számára a part menti villamos energiát. Ez nemcsak a tengeri szállítás karbonlábnyomát, de a kikötők területének légszennyezettségét is segít majd csökkenteni. 

5. A repülőtereknek 2025-ig minden épületközeli (kapuk), 2030-ig pedig minden épülettávoli állóhelyen biztosítaniuk kell az álló légi járművek számára a villamosenergia-ellátást. 

6. Az elektromos töltőállomások és hidrogéntöltő állomások üzemeltetőinek biztosítaniuk kell az árak teljes átláthatóságát, lehetővé kell tenniük egy egységes és eseti fizetési módot, mint például a betéti vagy hitelkártyával való fizetést, valamint elektronikusan elérhetővé kell tenniük a szükséges adatokat, például a töltőállomások helyszínét, ezzel biztosítva a felhasználók teljes mértékű tájékoztatását.

A héten elért politikai megállapodást hivatalosan is el kell fogadni. Miután az Európai Parlament és a Tanács befejezte ezt a folyamatot, az új szabályokat közzéteszik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és 6 hónap átmeneti időszak után hatályba lépnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-17 09:40:00
2024 első negyedévében 2500 darab új internetes elfogadóhely jött létre, az összes átutalásnak pedig a 78,1 százalékát indították internet- vagy mobilbankon keresztül; a kártyás vásárlások száma 11,5, százalékkal nőtt éves összevetésben, a fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések száma 28,5 százalékkal meghaladta az előző negyedévit – tájékoztatott az MNB.
2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS