Arányos választ ad az EU a gazdasági nyomásgyakorlásra

2021. 12. 09., 16:06

„A nyomásgyakorlás elleni eszköz elsődleges célja az elrettentés. Ám akkor is több lehetőségünk lesz, ha cselekedni kényszerülünk.”

Az Európai Bizottság a harmadik országok által gyakorolt gazdasági nyomással szembeni fellépés új eszközére vonatkozó javaslatot terjesztett elő. A cél annak megakadályozása, hogy a harmadik országok korlátozzák a kereskedelmet és a beruházásokat, illetve erre irányuló intézkedéseket helyezzenek kilátásba azzal a céllal, hogy politikai változásokat idézzenek elő az EU-ban olyan területeken, mint például az éghajlatváltozás, az adórendszer vagy az élelmiszer-biztonság. A nyomásgyakorlás elleni eszköz célja, hogy konkrét nyomásgyakorlási intézkedések esetén első lépésként párbeszédes úton lehessen fellépni azok megszüntetése, illetve eszkalációjuk megakadályozása érdekében.

Az EU ellenintézkedésekhez csak végső eszközként folyamodna, olyan esetekben, amikor más módon nem lehet fellépni a gazdasági megfélemlítéssel szemben, amely számos formát ölthet. A gazdasági megfélemlítés formái közé tartozik például az, ha egyes országok explicit kényszerítő és piacvédelmi eszközöket alkalmaznak az EU-val szemben, ha szelektíven folytatnak határon történő vagy élelmiszer-biztonsági ellenőrzéseket valamely uniós országból érkező árukra vonatkozóan, vagy ha bojkottálnak meghatározott származású árukat.

Valdis Dombrovskis kereskedelempolitikáért felelős biztos, a Bizottság ügyvezető alelnöke így nyilatkozott: „A fokozódó geopolitikai feszültségek idején egyre többször alkalmazzák fegyverként a kereskedelmet. Az EU és az uniós tagállamok így gazdasági megfélemlítés célpontjává válnak. Megfelelő eszközökre van szükségünk az ezzel szembeni fellépéshez. Javaslatunk egyértelmű üzenete, hogy az EU határozottan ki fog állni érdekei védelmében. A nyomásgyakorlás elleni eszköz elsődleges célja az elrettentés. Ám akkor is több lehetőségünk lesz, ha cselekedni kényszerülünk. Az új eszközzel lehetőségünk nyílik reagálni az előttünk álló évtizedek geopolitikai kihívásaira, valamint Európa erejének és agilitásának megőrzésére.”

Az EU közvetlenül az érintett országgal veszi majd fel a kapcsolatot a gazdasági megfélemlítés megszüntetése érdekében. Ha a gazdasági megfélemlítés nem szűnik meg azonnal, az új eszköz segítségével az EU gyorsan és hatékonyan tud majd reagálni, és az egyes helyzetekre testre szabott és arányos válaszlépéseket lesz képes kialakítani – például vámokat vethet ki és korlátozhatja a kérdéses országból származó behozatalt, korlátozásokat vezethet be a szolgáltatásokra vagy beruházásokra vonatkozóan, vagy olyan intézkedéseket hozhat, amelyek korlátozzák az érintett országnak az EU belső piacához való hozzáférését.

Európai Bizottság

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS