Gyakori kár a karácsonyi kütyütörés

2021. 12. 29., 15:07

Ma már szinte egy karácsonyfa alól sem hiányozhatnak a slágerkütyük: nagyon sokan kedveskednek okostelefonnal, televízióval vagy éppen tablettel a szeretteiknek, az elektronikai termékek pedig rendre az egekbe pörgetik az év végi kereskedelmi szezont. Az örömből azonban könnyen üröm lehet, ha a gyerek elejti a táblagépet, kádba pottyan az új mobil vagy éppen már az első használatkor fény derül a tévé pixelhibájára. A Generali az elmúlt években több mint 3000 „kütyükárt" regisztrált, összesen 200 millió forintos nagyságrendben. Mit tegyünk, hogy a kellemetlenség miatt legalább a pénztárcánkat ne kelljen (újra) kinyitni?

Egy reprezentatív kutatás szerint idén valamivel gazdagabb volt a magyar családok karácsonya, ugyanis átlagosan fejenként 59 ezer forintot tervezett költeni a hazai lakosság ajándékokra, a tavalyinál mintegy 4000 forinttal többet. A termékkategóriák között továbbra is az elektronikai eszközök, a ruhák és a játékok taroltak, a kütyük közül pedig a legtöbben az okostelefonokat és a velük járó tartozékokat keresték. Kicsik és nagyok valószínűleg egyaránt nagy örömmel és csillogó szemekkel vették birtokukba az ajándékba kapott digitális eszközöket, de az első használat tartogathat kellemetlen meglepetéseket is: sokan csak ekkor fedezik fel, hogy eleve hibásan került a kezükbe a termék, vagy éppen lelkesedésükben nem figyelnek kellően, és összetörik vagy elveszítik új kedvencüket.

Biztosítás: külön figyelmet igényelnek a kütyük

A Generalihoz a Házőrző nevű otthonbiztosítási termék kiegészítő bevezetése óta közel 200 millió forint értékű kárbejelentés érkezett okoseszközök kapcsán, a leggyakoribb káreseménynek pedig rendre a „kütyütörés" bizonyult. Sokan nincsenek tisztában a kárrendezés lehetőségeivel, pedig fontos tudni, hogy az újonnan vásárolt műszaki cikkek biztosítottak anélkül is, hogy módosítanánk a lakásra kötött szerződést, ezek a tárgyak ugyanis nem tételenként szerepelnek a biztosításban, hanem vagyoncsoportonként, mint háztartási ingóság. Így azonban csak az alapbiztosítás káreseményei vonatkoznak rájuk, mint például a tűz és a villámcsapás okozta veszteségek vagy a betörés, tehát a legjellemzőbb, mobiltelefonokat, konzolokat, televíziókat és táblagépeket érintő töréskárokkal külön is érdemes számolni.

Az újonnan kötött szerződéseknél a 250 000 forint feletti ingóságokat kell külön feltüntetni, viszont fontos hangsúlyozni, hogy ebben az esetben is csak az alapkockázatok biztosítottak. Mindenkinél más a lélektani határ, de általánosságban ezért azt javasolják a szakemberek, hogy a 100 000 forintot meghaladó értékű okoseszközöket már mindenképpen érdemes külön bevonni a szerződésbe. Ezzel nem kell megvárni a biztosítási évfordulót sem, akár rögtön az ünnepek után meg lehet tenni a bejelentést. Sőt, az alulbiztosítottság elkerülése érdekében mindig hasznos módosítani a szerződést, ha egy nagyobb értékű vagyontárggyal gazdagodik a család.

Hasznos kiegészítők

Mivel egyre többen, és egyre gyakrabban vásárolunk elektronikai cikkeket otthonunkba, a piaci trendekre reagálva ma már speciális biztosítási elemek érhetőek el, melyekkel teljes mértékben a saját igényeinkre és otthonunkra szabható megoldásokat kaphatunk. Az okoseszközök kapcsán valóban hasznos kiegészítő opció a gyakori, törésből adódó károk biztosítása, ugyanakkor érdemes a kütyükre, valamint az egyéb háztartási eszközökre és műszaki cikkekre kiterjesztett garanciabiztosítást is kötni. Ráadásul ebben az esetben nem kell készülékenként kiegészíteni lakásbiztosításunkat, hanem az otthonunkban található összes vagyontárgy megkaphatja a védelmet.

Létezik olyan kiegészítő biztosítás is, amelynél a háztartási gépek, szórakoztató elektronikai eszközök esetén a termék 5 éves koráig, számítástechnikai eszközök esetén 3, mobiltelefonok esetén 2 éves korig fizeti a biztosító a javítási költséget vagy a készülékcserét. Arra még érdemes figyelni, hogy sok olyan újabb okoskütyüt vagy elektronikai cikket használunk, melyekre nem is gondolunk vagyontárgyként, de sérülése mégis komoly anyagi veszteséggel járhat. Ilyenek például az e-book olvasók vagy például a házimozi rendszerek, melyek szintén mindennapi társaink lettek, így az ő védelmükről is gondoskodni kell.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS