MNB: 1 százalék alatti a negyedéves kgfb-díjnövekedés

2023. 11. 30., 18:10

Tovább mérséklődött, és immár 8 százalék a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítói kárráfordítások éves növekedési üteme az előző negyedévekben mért 10, illetve 12 százalék után. A fékeződés a díjakra is hat, amelyek negyedéves növekedési üteme már 1 százalék alatti.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a biztosítói kárráfordítások 8 százalékkal bővültek 2022 hasonló időszakával összevetve. Ez tartós mérséklődés az idei előző negyedévekben mért 10, illetve 12 százalékkal összevetve – olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss negyedéves Kgfb-indexében.

E trend korai indikátora lehet az átlagdíjak későbbi alakulásának, ami éves összevetésben országos szinten még továbbra is 12 százalékos bővülést mutat. A várható kedvező fordulatot jelzi ugyanakkor, hogy az elmúlt negyedévben mindössze 0,8 százalékkal nőtt a normál használatú egyedi személyautók kgfb-jének átlagos állománydíja, miközben az előző negyedévekben a bővülés itt még 2,5, illetve 7,5 százalék volt. A III. negyedév végén a kocsik átlagos állománydíja 52,5 ezer forintra rúgott, amely mintegy ötszáz forinttal haladja meg az előző negyedévi értéket.

Bő 26 ezer forint volt lakóhely szerint a különbség az autósok átlagdíjában szeptember végén. Az éves átlagdíj a fővárosiak esetében 15 százalékkal, a nem budapesti szerződéseknél pedig 12 százalékkal emelkedett, előbbiekénél immár fékeződött a bővülés az utolsó negyedévben.

A korábbi negyedévekben a díjaknál jobban növekedő kárráfordítás eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 130 százalékon állt szeptemberben, s a járvány előtti szinten van.

Az egyéb járműkategóriák esetében az egyedi szerződéses taxiknál, nagy buszoknál és teherautóknál látszik kétszámjegyű díjnövekedés. A flottás kgfb-szerződéseknél szintén a nagy befogadóképességű buszok, motorkerékpárok, illetve a segédmotorok üzembentartóinak kell kétszámjegyű bővüléssel számolniuk. A flottás nehéz pótkocsik esetében ugyanakkor enyhe díjcsökkenés regisztrálható.

A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosító adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével. Az MNB honlapjának külön felületén színes infografika segítségével mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 I. negyedévéhez viszonyítva jelzik a személygépkocsik állománydíjának, illetve a többi járműosztály átlagdíjainak éves és negyedéves változását.

A KGFB-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet. Ha egy ügyfél a folyamatokat, s egyedi szerződését áttekintve nincs megelégedve kgfb díjával és/vagy a szolgáltatás minőségével, szerződéskötési évfordulóján lehetősége van a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére. (MNB)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-27 19:10:00
A Gazdasági Versenyhivatal kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS