Mindenhonnan információt gyűjtünk, ha az egészségünkről van szó

2019. 05. 23., 08:45

A magyarok háromnegyede utánanéz egészségügyi panaszának, mielőtt orvoshoz menne. 70 százalékuk még az orvosi látogatás után is információt keres az ott elhangzottakról – derült ki a Groupama Biztosító legfrissebb kutatásából. Az azonban közel sem biztos, hogy a legmegbízhatóbb forrásokból tájékozódunk, ha egészségünkről van szó.

Sokunkkal előfordulhatott már, hogy egy időszakosan visszatérő fejfájás, hasogató derékfájdalom vagy gyanús kiütés esetén nem rohantunk egyből háziorvosunkhoz. Inkább kerestük fel a legnépszerűbb egészségügyi weboldalak egyikét, vagy kértünk segítséget a közösségi médiában.A Groupama Biztosító megbízásából készült országos kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar lakosság 75 százaléka utánanéz tüneteinek, mielőtt orvoshoz fordulna.

A legnépszerűbb csatornák közé az egészségügyi tematikájú weboldalak tartoznak, a válaszadók 53 százaléka olvas utána ilyen jellegű platformon problémáinak, de sokan látogatnak el internetes fórumokra, közösségi oldalakra is. A megkérdezettek 14 százaléka hasonló tünetekkel küzdő baráthoz, családtaghoz vagy ismerős szakértőhöz is szívesen fordul tanácsért.

Kevés az idő?

Az utánajárási kedv az orvosi látogatás után sem csökken. Közel hasonló arányban olvasnak utána a páciensek a rendelőben elhangzott információknak, diagnózisoknak, javasolt gyógymódoknak vagy felírt gyógyszereknek. A válaszadók 47 százaléka választja ebben az esetben is az egészséggel foglalkozó honlapokat, és 27 százalékuk informálódik fórumokon és közösségi felületeken, ami pontosan megfelel a szakértő felkeresése előtti aránynak. Mindössze 29 százalék jelezte, hogy az orvosi vizit után nem maradnak megválaszolatlan kérdései.

A többiek információéhségének egyik domináns oka, hogy nem jut elég idő az orvosnál, hogy mindent megkérdezzenek, a másik, hogy a rendelőben nem jut eszükbe minden kérdés. Olykor pedig előfordul, hogy nincs elég információjuk feltenni a megfelelő kérdéseket vagy éppen szégyellik azokat.

Dr. Karai Gábor, az Advance Medical Hungary ügyvezető igazgatója szerint az elsődleges ok, amiért a páciensek az interneten tájékozódnak, hogy ott könnyen hozzáférnek az információkhoz. Ha lenne egyéb megbízható és könnyen elérhető információforrás, biztosan sokan igénybe vennék.

„Háziorvosként az a tapasztalatom, hogy a betegeim gyakran fordulnak hozzám olyan kérdéssel, amit a tünetekről, gyógyszerekről, életmódról nem tudtak a szakorvossal megbeszélni. Sajnos a kérdések megválaszolására még a háziorvosi rendelésen sem jut mindig elég idő” – mondta el a házorvosként praktizáló orvos-közgazdász.

Figyeljük a forrást, ne higgyünk az ígéreteknek!

Laikusként nagyon nehéz eldönteni, hogy az internetes keresések eredményeként kapott találatok közül melyik releváns, illetve mi volna a tényleges hasznosság alapján a helyes sorrend. Dr. Karai szerint az egyes weboldalak üzemeltetői a keresőmarketingnek köszönhetően gondoskodnak arról, hogy ha egy tünetre vagy betegségre keresünk, akkor ne a tartalmilag vagy orvosilag legmegalapozottabb, hanem az üzletileg előnyös találatok legyenek a lista elején.

„Azok a weboldalak a leginkább megbízhatóak, amelyeken nem termékértékesítést vagy promóciót végeznek, és ahol egyértelműen feltüntetik az információ forrását, és netán az ezeket alátámasztó orvos vagy egyéb szakértő neve és referenciái is szerepelnek”véli a szakértő.

Ha komoly a baj, nem hagyatkozunk a netre

Míg alapvetően szívesebben kérjük ki laikus társaink véleményét, és olvasunk utána panaszainknak az interneten, ha komolyabb betegségekről van szó, többen kérnénk ki az orvosnál tett látogatás után egy második szakember véleményét is. Csupán minden tizedik válaszadó jelezte, hogy nem kérne sosem másodvéleményt. Akik kérnének, azok többek között súlyos betegségek, speciálisabb, nem mindennapos betegségek vagy szövődmények esetén tennék ezt. A megkérdezettek úgy vélték, jól jöhet egy megerősítést adó vagy épp cáfoló álláspont komolyabb műtéti beavatkozások vagy egyéb pénztárcánkat megterhelő kezelések előtt is.

„Második orvosi vélemény, illetve orvosi asszisztencia szolgáltatás már sok biztosító portfoliójában megtalálható kiegészítő biztosításkénthívta fel a figyelmet Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.

„Ezeket érdemes igénybe venni, hiszen a kétes információk gyűjtögetése helyett valós szakemberekkel egyeztethetünk. Az orvosi asszisztencia szolgáltatás keretein belül a nap 24 órájában nyílik lehetőségünk egy ügyeletes szakértővel a panaszainkról,  orvosi dokumentációról, gyógyszerek alkalmazásáról vagy éppen egészségügyi intézmények elérhetőségéről konzultálni. Második orvosi vélemény esetén pedig egy nemzetközi, nagy szakmai tapasztalattal rendelkező szakértő testület segít a problémáink végére járni”tette hozzá Kádár Péter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS