A magyar lakosság 16 százaléka váltana tisztán elektromos vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha megtehetné, míg a megkérdezettek kevesebb, mint 1 százaléka rendelkezik most is környezetkímélő autóval – derült ki a Generali Biztosító reprezentatív felméréséből.
Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű felgyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt, csak Európában közel 2,5 millió hálózatról tölthető autót értékesítettek a tavalyi évben.
A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5 százalékát teszi ki.
Bár ez az arány még elenyésző, de az elektromos autópiac további dinamikus növekedését jelzi a Generali reprezentatív kutatása is, amelyben a magyar lakosság jövőbeni autóvásárlási terveire kérdezett rá a biztosító.
Leginkább a 40-es, diplomás férfiak ülnének át elektromos autóba
Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16 százaléka váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4 százaléka rendelkezik most is környezetkímélő autóval. Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak.
Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban, a legtöbben (57 százalék) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg, második tényezőként (53 százalék) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45 százalékukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36% választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.
A javítási költségek még mindig aggasztóak
A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52 százalék) és alkatrészköltségek (46 százalék), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46 százalék) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak.
„A javítási költségektől való félelmek nem alaptalanok. Az elektromos- és plug-in hibrid autók javítási költségei ugyanis sok esetben magasabbak, mint a hagyományos járműveké. Egyrészt kevesebb szakszerviz és autószerelő foglalkozik e-autókkal, ami magasabb munkadíjat jelenthet, másrészt az utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb, emellett pedig az új alkatrészek ára is magasabb az elektromos autók esetében.” – magyarázza Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője, aki szerint elektromos autó vásárlásakor érdemes olyan modellt választanunk, amelyre köthető casco.
A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé 600-700 ezer forint körül lehet.
Úgy tűnik, ezzel a hátránnyal a villanyautók szerelmesei is tisztában vannak: a kutatásban megkérdezettek 58 százaléka fizetne casco-t elektromos autójára, és ebből mindössze 16 százalék az, aki az e-autóra felvehető állami támogatás miatt tenné ezt meg (a sikeres pályázat feltétele), 42 százalékuk viszont önállóan, saját döntéséből is megkötné az elektromos autó biztosítást.
Bormarketing stratégia, zérótolerancia, eredetvédelem, generációváltás, szőlőtermesztés és klímavédelem, kóstolós masterclassok március 3-án, a 11. Borkonferencián.
A szén-dioxid-mentesen előállított áram túlnyomó többségét tavaly is a Paksi Atomerőműben termelték meg. Az elmúlt 10 évben a hazai villamosenergia-fogyasztás átlagosan évi 1,28 százalékkal növekedett.