Minden hatodik magyar vásárolna elektromos vagy tölthető hibrid autót

2022. 03. 08., 17:56

A magyar lakosság 16 százaléka váltana tisztán elektromos vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha megtehetné, míg a megkérdezettek kevesebb, mint 1 százaléka rendelkezik most is környezetkímélő autóval – derült ki a Generali Biztosító reprezentatív felméréséből.

Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű felgyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt, csak Európában közel 2,5 millió hálózatról tölthető autót értékesítettek a tavalyi évben.

A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5 százalékát teszi ki.

Bár ez az arány még elenyésző, de az elektromos autópiac további dinamikus növekedését jelzi a Generali reprezentatív kutatása is, amelyben a magyar lakosság jövőbeni autóvásárlási terveire kérdezett rá a biztosító.

Leginkább a 40-es, diplomás férfiak ülnének át elektromos autóba

Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16 százaléka váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4 százaléka rendelkezik most is környezetkímélő autóval. Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak.

Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban, a legtöbben (57 százalék) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg, második tényezőként (53 százalék) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45 százalékukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36% választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.

A javítási költségek még mindig aggasztóak

A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52 százalék) és alkatrészköltségek (46 százalék), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46 százalék) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak.

„A javítási költségektől való félelmek nem alaptalanok. Az elektromos- és plug-in hibrid autók javítási költségei ugyanis sok esetben magasabbak, mint a hagyományos járműveké. Egyrészt kevesebb szakszerviz és autószerelő foglalkozik e-autókkal, ami magasabb munkadíjat jelenthet, másrészt az utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb, emellett pedig az új alkatrészek ára is magasabb az elektromos autók esetében.” – magyarázza Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője, aki szerint elektromos autó vásárlásakor érdemes olyan modellt választanunk, amelyre köthető casco. 

A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé 600-700 ezer forint körül lehet.

Úgy tűnik, ezzel a hátránnyal a villanyautók szerelmesei is tisztában vannak: a kutatásban megkérdezettek 58 százaléka fizetne casco-t elektromos autójára, és ebből mindössze 16 százalék az, aki az e-autóra felvehető állami támogatás miatt tenné ezt meg (a sikeres pályázat feltétele), 42 százalékuk viszont önállóan, saját döntéséből is megkötné az elektromos autó biztosítást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-22 19:22:00
Szeptember 21-én hatályba lépett a chipekről szóló európai jogszabály, amelynek célja, hogy a félvezető-technológiák és -alkalmazások terén biztosítsa az EU ellátásbiztonságát, rezilienciáját és technológiai vezető szerepét.
2023-09-22 15:22:03
Számos, egymást kiegészítő technológia fejlődésének köszönhetően az Internet of Things (IoT) egyre gyorsuló növekedési pályán halad. Az 5G megjelenése zökkenőmentesebb végfelhasználói élményt biztosít a nagyobb számú összekapcsolt eszköz számára – állítják a Deloitte szakértői.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS