Melyik korosztály okozza a legtöbb közlekedési balesetet?

2021. 03. 19., 15:15

Vajon alkalmasak még az idősebb sofőrök a vezetésre, vagy már nem tudnak biztonságosan részt venni a forgalomban? Erre a kérdésre is választ ad a CLB legújabb blogbejegyzésében.

Ennyi balesetért felelősek a 65 pluszosok

A KSH adatai szerint 2015-ben a gépjárművezetők által okozott 15 250 balesetből 1715 alkalommal volt 65 éves vagy idősebb a baleset okozója. A korábbi évek számai alapján is kijelenthető, hogy az idős korosztály az összes gépjármű-baleset nagyjából tizedét okozza, bár 2010 és 2015 között az arányuk növekedett, nyolcról 11 százalékra.

Aki nem az időseket szokta felelőssé tenni a balesetekért, az általában a fiatalokra mutogat. A 25 évesnél fiatalabb korosztály valóban több balesetet okoz valamivel, de az ő arányuk is 15 százalék körüli az összesen belül. Ebből tehát ki lehet következtetni, hogy a legtöbb incidensért a középkorúak, különösen a 46-64 év közöttiek felelnek. Az összes gépjárművezető által okozott baleset majdnem felét a 36-64 év közöttiek okozzák, és az évek során egyre nőtt is az arányuk.

Milyen hibából okoznak balesetet az egyes korcsoportok?

A fiatalok és az idősebb sofőrök vezetési stílusa közötti különbség a baleseteik fő okaiban jól megmutatkozik. Míg a fiatalabb korosztály (25 év alattiak) körében magasan vezető indok a gyorshajtás, a kor előrehaladtával ez egyre kevésbé jellemző. Az idősebb vezetők esetében a leggyakoribb hiba az elsőbbség meg nem adása, illetve az irányváltoztatási, haladási és kanyarodási szabályok be nem tartása – erre talán az is magyarázat lehet, hogy az idősebb, tapasztaltabb sofőrök sokszor rutinból vezetnek a megszokott útvonalakon, és így kevésbé figyelnek a környezetükre vagy az időközben megváltozott közlekedési szabályokra, ahogyan az Vitray Tamás esetében is történt.

Az autóbalesetek kapcsán korosztálytól függetlenül mindig felmerül az ittas vezetés kérdése is. Szerencsére ez javuló tendenciát mutat, az elmúlt években csökkent az ittas járművezetés által okozott balesetek aránya: az összes közúti baleset 8 százalékát adta 2019-ben. Ennek a nyolc százaléknak egy jó részét (nagyjából felét) személygépjárművel okozták.

Hány évente kell megújítani a jogosítványt?

Az idősebb korosztály autóvezetésével szemben a leggyakoribb ellenérv, hogy a romló egészségi állapotuk, például a gyengülő látásuk és lassuló reflexük nem teszi lehetővé, hogy biztonságosan vezessenek a forgalomban. Éppen emiatt kötelező a kor előrehaladtával egyre gyakrabban megújítani az egészségügyi alkalmassági vizsgálatot a jogosítványhoz – a lejárati dátumokkal érdemes is tisztában lenni, hogy ne érjen senkit meglepetésként a jogosítványa érvényességének elmúlása. A jogszabályok szerint ennyi ideig érvényesek a jogosítványok az egyes korosztályoknál (A, A1, A2, B1, B, BE kategóriában):

• 50 éves kor alatt 10 évig,
• 50-59 éves kor között 5 évig,
• 60-69 éves kor között 3 évig,
• 70 éves és annál idősebb korban pedig 2 évente kell megújítani az orvosi vizsgálatot.

Az egyre gyakrabban megismételt orvosi alkalmassági vizsga célja, hogy időben kiszűrje a vezetésre alkalmatlan sofőröket, de ezen kívül is fontos, hogy minden időskorú járművezető felmérje és átértékelje, lehetővé teszi-e még egészségi állapota a forgalomban való részvételt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-27 12:10:11
A belügyminiszter május 24-i kezdettel az ország teljes területére kihirdette a tartósan vízhiányos időszakot a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének kezdeményezését követően.
2024-05-27 07:30:05
Izgalmas fejlesztések a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán: elektronikus szem, elektronikus orr és többféle szemkamera is helyet kapott az újonnan kialakított laboratóriumban.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

Izgalmas fejlesztések a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán: elektronikus szem, elektronikus orr és többféle szemkamera is helyet kapott az újonnan kialakított laboratóriumban.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS