Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint a személygépkocsikra 2024-ben megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt, mindössze 1,7 százalékkal több, mint a 2023. évi 204 900 forint.
„Az autósok számára kedvező fejlemény, hogy a biztosítók alig érvényesítették díjaikban az alkatrészárak, illetve a rezsióradíjak emelkedését – mondta dr. Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója. – Ráadásul tavaly 13 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, vagyis az új casco kötések között valamivel nagyobb volt a magasabb díjon megkötött szerződések aránya.”
Az új autók átlagos éves cascodíja 2023-ban 247 900 forint volt, ami 76 százalékkal magasabb, mint az évfordulós szerződésváltók 140 700 forintos éves összege. Azok az ügyfelek, akik használt autó vásárlásakor kötötték meg a casco biztosításukat, átlagosan 220 000 forintos díjat fizettek. Az online megkötött casco szerződések átlagos díja a teljes állomány átlagdíjánál 22 százalékkal volt alacsonyabb (162 100 forint), aminek két fő oka van: egyrészt ebben a körben szélesebb a kedvezmények köre, másrészt az online kötött casco mellé arányaiban kevesebben választanak kiegészítő biztosításokat.
A fenti átlagoktól az egyedi díjak akár jelentős mértékben is eltérhetnek. Az Insura.hu-nál a legmagasabb éves díjat, 3,2 millió forintot tavaly egy Ferrari üzemben tartója fizette.
A megkötött casco szerződések mellé a szerződők harmada köt valamilyen kiegészítő biztosítást is, közülük számosan több plusz fedezetet is igényelnek. Messze a leggyakoribb kiegészítő fedezet 2024-ben is az üvegkár-önrészbiztosítás volt, ez tette ki az összes ilyen szerződés 25 százalékát. Szintén igen népszerű az avulásmentes térítés (11 százalék), az autóban található értékes elektroakusztikus berendezések lopás- vagy más kárát fedező szolgáltatás (8 százalék) és a hibás tankolás biztosítása (7 százalék) is. Ezeken kívül főként defekt- és balesetbiztosítást, illetve assistance szolgáltatásokat választottak az ügyfelek.
Csekken már szinte senki nem fizet
Egy év alatt is jelentősen, 8-ról 5 százalékra tovább esett a csekkes befizetések részaránya, ami a különféle kártyás fizetési formák elterjedtsége mellett a csekk elhagyásával járó díjkedvezményeknek is köszönhető. Szintén a díjkedvezmény az oka, hogy a többség tavaly is egy összegben fizette be éves díját (51 százalék), ezt követte a negyedéves díjfizetés (36 százalék), megelőzve a havi és a féléves gyakoriságot.
Idősebb autókra is megéri casco biztosítást kötni
A hazai személygépkocsi-állomány folyamatosan öregszik, a KSH adatai szerint átlagos életkora 2024 közepére már elérte a 16 évet. Ezért is alakít ki egyre több biztosító olyan casco termékeket, amelyek a korosabb autóknak is megfelelő, hatékony fedezetet képes méltányos díj mellett nyújtani. Az Insura.hu adatai szerint a tavaly kötött casco biztosítások 22 százalékát 8 évnél idősebb járművekre kötötték – ez az arány 2023-ban még csupán 17 százalék volt.
A hazai autók négyötödét nem védi casco
„A magyar autóállomány elöregedése miatt a folyamatos biztosítói termékfejlesztés ellenére sem tapasztalható növekedés a casco biztosítással védett autók számában – mutatott rá az Insura.hu szakértője. – Továbbra is csupán a forgalomban lévő személyautóknak mindössze ötödére kötnek cascót, noha a lopáskárokra, a saját hibából bekövetkező töréskárokra, illetve az egyre gyakoribb elemi károkra (vihar, jégverés, áradás stb.) kizárólag egy ilyen biztosítás nyújt fedezetet.”
Történetének egyik legnagyobb szabású fejlesztésével megduplázta kapacitását a magyar műanyagipar hagyományos szereplője, a Start Plast.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.