Őrült iramban fogy a 16 százalékos állampapír

2023. 01. 31., 10:44

Alig egy hét alatt több mint 330 milliárd forintnyi fogyott el az inflációt követő hozamú Prémium Magyar Állampapírból (PMÁP). Már csaknem 4600 milliárd forint van ebben a befektetésben, amely egyértelműen az új szuperállampapírrá vált – írja a Bank360.hu.

Január 19-től kapható a kiemelkedő hozamú, akár 16 százalékos kamatot fizető Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) a forgalmazóknál. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) tájékoztatása szerint a kötvényből a múlt héten több mint 175 milliárd forintnyit értékesítettek, az azt megelőző héten is már 156,1 milliárd forint volt az eladott mennyiség. Az első napokban olyan nagy volt a kereslet az új állampapírra, hogy lefagyott a Magyar Államkincstár értékpapírszámláit kezelő internetes oldala, a Webkincstár.

Az új PMÁP-sorozatokat a tavalyi inflációs adat publikálása után nem sokkal hirdette meg az ÁKK. A 2030-ban lejáró kötvény az előző évi infláció plusz 1,5 százalékpont, a 2027-ben lejáró az átlagos áremelkedés üteme fölött 0,75 százalékos kamatot fizet. Ez azt jelenti, hogy a 2030/I kötvény kamata most 16 százalék, a 2027/K állampapír kamata pedig 15,25 százalékos a tavalyi 14,5 százalékos átlagos infláció miatt.

Jelenleg ezek a legmagasabb kamatot fizető lakossági állampapírok. Az ÁKK honlapja szerint a múlt hét elején PMÁP-ban már több mint 4400 milliárd forintnyi megtakarítás volt, ez mostanra már megközelítheti a 4600 milliárdot. Egyelőre nem is valószínű, hogy csökkeni fog egyhamar ez a mennyiség. Legközelebb február 15-én lesz egy kisebb lejárat PMÁP-ból, 48,5 milliárd forintnyi van most a 2023/K kötvényben, amely akkor fut ki.

A többi állampapír népszerűsége messze elmarad a PMÁP-étól. A három hónapos diszkontkincstárjegyek hozamát követő Bónusz Magyar Állampapírból (BMÁP) az elmúlt héten csak 16,1 milliárd forintnyit adtak el, az azt megelőzőn pedig 22,7 milliárdot, bár a kamata ennek a kötvénynek is kiemelkedő, 14,6 százalékos most.

Az Egyéves Magyar Állampapírból (1MÁP) az elmúlt két hétben 21,2 milliárd forintnyi fogyott el összesen, a Kincstári Takarékjegyből – ez a postákon kapható – 15,3 milliárd forintnyit adtak el a múlt héten is, és az azt megelőző héten is. A hajdan szuperállampapírként beharangozott Magyar Állampapír Pluszból (MÁP+) már jóformán semennyit sem tudnak eladni, a múlt héten is csupán 59 millió forint volt az értékesített mennyiség. A Bank360.hu értékelése szerint helyette mostanra egyértelműen a PMÁP vált szuperállampapírrá a vásárlási adatok alapján.

(Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS