Hinni kell magunkban, a kudarcokat a helyükön kell kezelni, az igazi sikerhez pedig elengedhetetlen az, hogy jól érezzük magunkat – hangzott el többek között a Fiatal Vállalkozók Hete budapesti rendezvényének panelbeszélgetésén, amelyen Krisán László, a Kavosz Zrt. vezérigazgatója és Majoros Péter előadóművész osztotta meg gondolatait a közönséggel.
Nincs olyan, hogy nincs
„Gyerek voltam, de tudtam azt, hogy baj van, zseton nélkül nevetnek csak majd rajtam” – idézte a beszélgetés elején Kerekes Péter moderátor Majoros Péter (Majka) régi slágerét. Szerettem volna olyat csinálni, amit szeretek, amiből jól élek és ami kimagasló – idézte fel Majoros Péter a vállalkozóvá válás nála „működő” motivációit. „Most olyasmi csinálok, amit akartam és jól is élek belőle – ez a létező legjobb kombináció.”
„A vállalkozóvá válás nálam egyáltalán nem volt tudatos” – kezdte egy „vallomással” Krisán László. A Kavosz Zrt. vezérigazgatója elmondta: nála a váltást Demján Sándor hozta el, aki közel húsz évvel ezelőtt szelíd erőszakkal vonta be az ingatlanügyletek világába. A sikerhez sok minden kell: az alapelvekhez való ragaszkodás mellett a nyelvtudásnak és a szerencsének is szerepe lehet – tette hozzá.
A 2003-as első Majka-album fél év alatt aranylemez lett. Mi a szerepük az ehhez hasonló fordulópontoknak? – hangzott a következő kérdés. Majoros Péter szerint minden ember életében adatik háromszor-négyszer olyan 15 perc, amikor bizonyítani kell, és amelyet jól kihasználva „lehetsz valaki”. De ezt a 15 percet fel kell ismerni, és ami nagyon fontos: a szívünk szerint kell dönteni. „Ha beleteszel apait-anyait, annak előbb-utóbb megvan a látszatja. Az én életemben a 2002-es Való Világ volt a nagy fordulópont, de ilyennek tekintem – többek között – a Dopemannel való szakítást is. Minden alkalommal kockázatot kellett vállalni, de mindig éreztem: őszinte, igaz döntéseket hoztam.”
A kudarcokból lehet és kell is tanulni, senki nem lehet jó üzletember, akit egyszer vagy kétszer nem ütött meg az élet – hangsúlyozta Krisán László, aki szerint a nagy trükk az, hogy miként vagyunk képesek újra talpra állni. „Gyáva népnek nincs hazája, az nem működik, ha az ember akarja is meg nem is.” A vezérigazgató Demján Sándor mondását idézte, aki szerint „nincs olyan, hogy nincs”. Ezt kell elhinni, az önsajnálat nem vezet sehova – tette hozzá.
Miben áll a siker?
Sikeresnek tartom magam, de ez mit sem érne, ha nem érezném jól magam – hangsúlyozta Majoros Péter. „Az én karakteremben pontosan az a bicskanyitogató, hogy látszik rajtam, hogy jól érzem magam. Sikeres, boldog, de elégedetlen vagyok” – magyarázta az előadóművész, felidézve: élete eddigi legnagyobb sikerének a március 17-i teltházas Aréna-beli koncertet tartja, de már másnap azon gondolkodott, hogyan tovább…
„A siker furcsa állatfaj” – mondta Krisán László, hozzátéve: az üzleti életben némileg mások a mértékek, mint az előadó-művészetben. Ha egy előadóművész „kiég”, akkor mindig van lehetősége „ugyanott” folytatni, az üzleti életben azonban egy kudarc után általában valami másba kell belekezdeni. A tanulság azonban mindkét esetben ugyanaz: új kihívást kell keresni, „egy bulit, amibe be tudsz szállni, és amiben jól érzed magad”.
A „Belehalok” című slágert már megjelenése előtt több évvel megírta, de csak a fia születése után állt minden össze – mondott példát Majoros Péter arra, hogy menyire fontos összetevője a sikernek az „emberi szempont”. Mentálisan rendben kell lenni, és hinni kell abban, hogy van igény arra, amit csinálunk – foglalta össze.
Mibe érdemes belevágni?
Majoros Péter „üzleti ideálja” egy olyan online vállalkozás, amely humán munkaerő nélkül is működik. Példaként a Holló Gábor által indított hírgyűjtő oldalakat (Hírkereső, Kapu) említette, amelyeknek működési költsége mindössze a bevétel 2 százaléka. Az általa üzemeltetett vendéglátó-ipari egységekben ugyanakkor mindennaposak a humánerőforrás-problémák – ismerte el az előadóművész.
„A vendéglátásban ma annyi esélyed van, mint egy lufinak a nyílzáporban” – szögezte le Krisán László, aki a következő öt évben „elengedne” minden humán erőforráshoz kötött vendéglátó-ipari vagy szolgáltató üzletet. A demográfiai helyzet miatt ez a probléma sajnos egyre súlyosabb lesz. A megoldást a digitalizáció és a robotizáció területén kell keresni, itt érdemes befektetni – adott tippet a Kavosz Zrt. vezérigazgatója.
A ma született gyerekek 30 százaléka olyan munkát fog végezni, ami ma még nem létezik – idézte a sokat hallott próféciát Majoros Péter, aki saját terveiből is elárult valamit: „az emberek mentális egészségének karbantartását” célzó projektek szerinte sikerrel kecsegtetnek.
Milyen mintát kövessünk?
„Sokan próbálnak olyan mintákat követni, amelyek nem jók – mondta Krisán László. – A mai fiatalokat rendkívüli módon befolyásolják az influenszerek, mi pedig alig értjük, miért.” Néhány év múlva persze ők is ugyanezt fogják érezni – a saját gyerekeikkel kapcsolatban. Ezeket a folyamatokat nem tudjuk befolyásolni, itt egyfajta „veszélyhelyzet” alakult ki.
„Az önmagunkba vetett hitünknél, a boldogságunk keresésénél nincs fontosabb. Érezzük jól magunkat!” – zárta a beszélgetést Majoros Péter.
Csaba Ferenc
A fotón (balról-jobbra): Kerekes Péter, Krisán László, Majoros Péter
Kávéval töltik meg az Akváriumot október 8-án.
Befejezték annak a tíz kútnak a kialakítását a Zaporizzsjai Atomerőmű közelében, amelyekkel az erőmű hűtővízellátása hosszú távon megoldható – tájékoztatott a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség.