Tavaly is csúcsot döntött a használtautó-piac forgalma

Tavaly is csúcsot döntött a használtautó-piac forgalma
2023. 01. 19., 11:12

Az előzetes adatok szerint a magyarországi használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 827 ezer személygépkocsi cserélt tulajdonost 2022-ben. Ez az érték 1,2 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2021-ben 817 ezer volt a belföldi átírások száma. Ezzel a használt személyautók hazai piacának forgalma egy évtized alatt a duplájára emelkedett.

„A piac forgalmának növekedését két tényező is segítette az elmúlt évben. Főként az időszak első részében, rövid távon az autóipart sújtó chiphiány hatása érvényesült: az újautó-piacon kialakult ellátási problémák a kereslet egy részét a használtautó-piacra terelték – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Hosszabb távon a hazai személygépkocsi park folyamatos, dinamikus növekedése önmagában is élénkíti a használtautó-piacot: míg 2012-ben a forgalomban lévő személygépkocsik száma nem érte el a 3 milliót, addig 2022 végére ez a szám már meghaladta a 4,1 milliót is.”

Továbbra is az Opel a vezető helyen

A Datahouse által ma közzétett adatok szerint a belföldi használtautó-piacon 2022-ben is hat márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az első helyen az Opel áll: ebből a márkából 96 ezer példány cserélt gazdát, ami 11,3 százalékos részesedést jelent. A Volkswagen, amely 2019 óta áll a második helyen, 10,1 százalékos részarányával stabilan tartja ezt a pozícióját. A harmadik helyen található Suzuki az éves forgalomból 8,6 százalékot tudhat magáénak.

A Ford a negyedik helyen áll 7,8 százalékkal. A BMW az ötödik 6,5 százalék feletti részesedéssel, a Renaultnak ugyanakkor évről évre egyre csökken a részesedése, jelenleg 5,3 százalékkal még éppen megcsípte a hatodik helyet a Mercedes előtt.
A forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora immár 15 év felett jár, ami a használtautó-piacon gazdát cserélő járművek összetételében is megmutatkozik: tavaly az adásvételek több mint 75 százalékának tárgya legalább tízéves jármű volt.

Kilátások 2023-ra

Az év első felében várhatóan fokozatosan normalizálódik majd az újautópiac, a következő időszakban a vásárlók már újra nagyobb készletekkel és rövidebb várólistákkal találkozhatnak majd. Mindez a lecserélt autók révén élénkíteni fogja a használtautó-piacot is, melynek másik utánpótlási forrása, a használtautó-import is újra felfelé mozdulhat a tavalyi mélypontjáról – különösen egy, a 2022-es évre jellemzőnél kedvezőbb átlagos euróárfolyam esetében.

Mindezek hatására a JóAutók.hu további bővülésre számít a belföldi használt autók piacán, 2023-ban is van esélye az újabb csúcsdöntésnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS