Otthon Centrum: Keveseknek futja nyaralóra a drámai áremelkedés miatt

2023. 07. 05., 17:23

A korábbi kereslethez képest majdnem a felére csökkent a vevői aktivitás a nyaralópiacon, miközben az árak drasztikusan emelkedtek. A jelenleg nyaralót vásárlók többsége a felújítást nem igénylő, jó állapotú víkendházakat keresi. Elkészült az Otthon Centrum nyaralópiaci összesítése.

Megtört az elmúlt évekre jellemző nyaralópiaci lendület az év első öt hónapjának adatai szerint: az előző év azonos időszakához képest az idei forgalom 40 százalékkal szerényebb volumenű – ismertette a legfrissebb adatokat Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum (OC) elemzési vezetője. Mint mondta, ennek az a magyarázata, hogy jelentősen csökkent a befektetői célú vásárlás, másrészről pedig egyértelműen kiderült: a többség nem kíván bajlódni a hosszú és költséges felújítással, ugyanakkor jó állapotú, felújításra nem szoruló nyaralót továbbra sem lehet olcsón vásárolni. Ezt támasztja alá, hogy a jelentős keresletcsökkenés ellenére a használt nyaralók átlagára 25 százalékkal, a tavalyi 21,7 millió forintról 28 millió forintra nőtt egy év alatt.

A négyzetméterárak esetében még nagyobb drágulást mért az OC, a 385 ezer forintos átlag 537 ezer forintra nőtt, ami 39,5 százalékos áremelkedés. „A drámai drágulás döntő oka, hogy a rossz állapotú és kevésbé frekventált helyen lévő nyaralók iránt drasztikusan csökkent a kereslet, így az összetételhatás is erősebben tükröződik az átlagár növekedésében” – árnyalta a képet a szakember.

A Balaton-parti települések 744 ezer forintos átlagos négyzetméterára „mindössze" 22 százalékkal magasabb, mint a tavalyi év első öt hónapjában mért fajlagos átlag. A legdrágább a Balaton keleti medencéje: Siófokon és Zamárdiban az átlagos négyzetméterár meghaladta az 1 millió forintot idén. A fővárostól távolodva azonban a fajlagos ár csökken. Bár a vízpartok közvetlen közelében megmaradt a milliós négyzetméterár, 500 méteren kívül már 600 ezer forintos fajlagos ár jellemző, például Balatonszemesen és Balatonbogláron vagy a vele szemben elhelyezkedő Révfülöpön is. Ugyanakkor Balatonlellén 700 ezer, Balatonmáriafürdőn 800 ezer forint az átlagos négyzetméterár.

„Tapasztalataink szerint a települések közötti árszintben kevés az eltérés, sokkal inkább meghatározó az ingatlan településközponttól, valamint tóparttól való távolsága, illetve az állapota” – magyarázta Soóki-Tóth Gábor. A Balaton-felvidéken 300-450 ezer forint közötti árak jellemzők négyzetméterenként: Lesencetomajban 341 ezer forint, Felsőpáhokon 400 ezer, Nemesgulácson 450 ezer forint az átlagos négyzetméterár az idei év első öt hónapjában az Otthon Centrum tapasztalatai szerint.

Az országban a Velencei-tó közelíti meg leginkább a balatoni árszintet, ám a fajlagos átlagár többnyire a nyugati medence árszintjével azonos, 700-800 ezer forinttal.

A Balatonhoz és a Velencei-tóhoz képest olcsóság jellemzi a Tisza-tó térségét. Itt akár a balatoni négyzetméterár harmadáért, 300-400 ezer forintért is nyaralóingatlanhoz lehet jutni. Tiszafüred és Abádszalók drágább, a köztes települések olcsóbbak. A vízparti ingatlanok négyzetméterára a település átlagának duplája, vagyis 600-800 ezer forint. Ez az érték az összes vízparti ingatlanra jellemző, az ilyen nyaralók mindenhol az adott település átlagos négyzetméteráránál kétszer drágábbak.

Az új építésű lakásokra szintén jellemző a kétszeres szorzó: Siófokon átlagosan 1,96 millió forintért hirdetnek egy négyzetmétert. A vízpartiak ebben a szegmensben is drágábbak, előfordul olyan projekt, amelynek kínálati négyzetméterára megközelíti a 3 millió forintot.

A kisebb településeken átlagosan 1,86 millió forintért kínálják az új építésű lakások négyzetméterét. A legdrágább település Balatonakarattya, itt átlagosan 3 millió forintot kérnek az új építésű lakások négyzetméteréért. Zánka a másik véglet, a legolcsóbb, ahol az átlag 733 ezer forint. Ugyanakkor a fejlesztők igyekeznek minél közelebb építkezni tóhoz, ritka a Balaton-parttól 500 méternél távolabbi beruházás.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.
2023. 10. 25., 09:33
epizód: 2023 / 16   |   hossz: 24:08
Az országos munkaerőhiány nagyon jól leszűkíthető adott gazdasági szegmensekre, és nem feltétlenül az elvándorlás okozza - mondta a BizniszPlusz podcastnak Somodi Bettina. A Beck and Partners nemzetközi HR tanácsadó cég üzletágvezetője szerint egy jó szabályozással a külföldi munkavállalók is szépen belesimulhatnának a rendszerbe, és kellenek, mert a nehéz fizikai munkahelyeket a magyarok már évek óta nem töltik be. A szakemberrel azt is megfejtettük, miért és milyen szempontok fontosak a ma már jóval bátrabban váltó munkaerőnek, különösen a fiataloknak.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS