Lassú élénkülés várható a használtautó-importban

2023. 09. 05., 10:09

Idén augusztusban a DataHouse adatai szerint 8 977 import használt személyautó kapott hazai rendszámot. Ez az érték 6 százalékkal haladja meg a júliusi értéket, de továbbra is jelentősen elmarad az előző évek havi 10-11 ezres behozatali átlagától. Az autópiacokon a reálbércsökkenés miatt kialakult átmeneti keresleti sokk várhatóan csak az év vége környékén oldódik majd.

„A használtautó-import havi értéke augusztusban már csak 7,5 százalékkal maradt el 12 hónappal korábbi értéktől, de ez egyelőre jórészt annak köszönhető, hogy tavaly ebben a hónapban már megkezdődött a használtautó-behozatal azóta is tartó visszaesése – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az elmaradás továbbra is elsősorban keresleti okokkal magyarázható: a reálbérek visszaesése, illetve a megugró hitelkamatok ezt a piacot különösen érzékenyen érintik. Az inflációs nyomás enyhülésével (kedvező forintárfolyam mellett) az év utolsó hónapjaiban már esély van érezhető növekedésre is.”

A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen vezeti, ugyanakkor idén augusztus végéig néhány tucat autóval előzve az Opelt, a második helyre a Ford kúszott fel. Az Audi negyedik helye változatlan, az ötödik és hatodik helyen viszont szintén helycsere történt: a Mercedes megelőzte a BMW-t. Az elmúlt nyolc hónapban csaknem minden második importált használt autó e márkák valamelyikét képviselte.

A használtautó-import a teljes hazai használtautó-kereskedelemnek egy viszonylag kis szelete: a belföldi átírások száma 6-7-szeresen múlja felül az importból származó autóvásárlásokét. A használtautó-import mennyisége az év első nyolc hónapjában összesen 70 937 volt, ami 21 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakában regisztrált 89 476-os értéktől. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 73 870 volt, ami 3 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 76 347-es mennyiségnél.

A nehézségeket a kereskedők is érzékelik

Az elmúlt hetekben a JóAutók.hu többszáz autókereskedőt kérdezett meg arról, mit tapasztaltak az idei első félévben a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. A beérkező válaszokból az derült ki, hogy a kereskedők 92 százaléka érzékelt csökkenő érdeklődést idén, a visszaesés a nagyobb értékű személyautóknál volt a legmagasabb.

A kereskedők visszajelzései szerint a kereslet a korábbi dinamikus áremelkedést is visszafogta: 57 százaléknyian azt jelezték vissza, hogy az általuk meghirdetett használt autók átlagára csökkent, 17 százalék szerint nem változott, és csak 26 százaléknyian számoltak be átlagár-növekedésről. Mindez azért különösen fájó számukra, mert ezzel egyidőben átlagosan 17 százalékos éves költségnövekedést jeleztek vissza.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-03-02 15:10:41
Ugyanazon elbírálás alá esik a bányászat, a kereskedelem, a fogadás, a befektetés, valamint az ellenértékként történő szerzés is.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS