A fiatalok 96 százaléka vásárolt már az interneten, 37 százalékuk pedig gyakran teszi ezt a K&H ifjúsági indexe szerint. A fizetésnél még a leggyakoribb megoldás az utánvét, de a fizikai vagy virtuális bankkártyáját a fiatalok 55 százaléka használta már a netes vásárláskor. A rossz tapasztalatok közé sorolták a csomag késését, de sokukkal előfordult, hogy meg sem kapták a kifizetett termékeket. A koronavírus-járvány pedig egy jelentős lökést adott az online vásárlásoknak. A K&H ezért indította el a K&H e-dukáció információbiztonsági programjának második részét, amely többek között segít felismerni a megbízható webáruházakat, az adathalász kísérleteket, illetve a biztonságos fizetési módokat.
Szinte valamennyi fiatal vásárolt már az internetet, de sokféleképpen egyenlítették ki a számlát és bőven akadtak rossz tapasztalataik is – derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amely még a koronavírus-járvány előtt, 2019 végén vizsgálta a 19-29 éves korosztály online vásárlási szokásait.
5 ezres plafontól a 100 feletti szintig
A bank kutatása szerint a fiatalok 96 százaléka túl van az első online vásárlásán, ez pedig növekedést jelent, hiszen az arányuk 2016-ban még csak 89 százalékos volt. A webáruházakból rendszeresen vásárló fiatalok arány pedig 26 százalékról 37 százalékra emelkedett. Bár egyre többen rendelnek a netről, a termékeket a fiatalok többsége, 63 százaléka jellemzően utánvéttel fizette ki, azaz a futárnak adták oda a pénzt.
A megkérdezettek több mint fele, 55 százaléka azonban fizetett már webáruházban sima vagy virtuális bankkártyával. A kártyás fizetés egyébként főleg a budapestiekre jellemző. A 2016-os helyzethez képest az utánvétes vásárlás szinten maradt, de a bankkártyás vásárlás aránya emelkedett, vagyis a fiatalabbak egyre nyitottabbak erre a megoldásra. PayPallal még mindig kevesen, az érintettek 33 százaléka egyenlítette ki a számlát.
A kutatásból kiderült az is, hogy mekkora volt a legnagyobb összeg, amit eddig költöttek az interneten. A megkérdezettek, azaz, akik már vásároltak online, 18 százaléka 10 ezer forint alatti összeget mondott. Több mint 20 százalékuknál 10-20 ezer forint volt a plafon. A legtöbben 23, illetve 24 százaléka 20-50 ezer és 50-100 ezer forintot említett. 100 ezer feletti összeg a fiatalok 13 százalékánál volt már példa.
A férfiak és a nők költései között vannak különbségek: míg a férfiak esetében 80 ezer forint volt az átlagos összeg, addig a nőknél ez jóval kevesebbre rúgott, 42 ezer forint volt átlagosan.
Nem jött, elkésett, más lett
Az online vásárló fiatalok a rossz tapasztalataikról is beszámoltak: a leggyakoribb probléma az volt, hogy késett a kiszállítás, a negatív tapasztalattal rendelkezők több mint fele, 53 százaléka szerint napokat, akár heteket is kellett várni a termékekre. Több mint 40 százalékukkal előfordult, hogy egyszerűen nem kapták meg az előre kifizetett csomagot. 33 százalékuknak pedig ugyan szállítottak, de nem azt, amit valójában megrendeltek.
A fiatalok nagy része már eladóként is megjelent az interneten a K&H ifjúsági indexe szerint. A 65 százalékuk már adott már el valamit az internetes hirdetőoldalak egyikén. Igaz, 38 százalékuknál ez nagyon ritkán, összesen 1-2 alkalommal fordul elő. Mindössze 6 százalékuk mondta, hogy gyakran bocsát áruba különböző tárgyakat az interneten.
„A kutatásból is látszik, hogy egyre több fiatal nyitott mind az online vásárlás, mind pedig a bankkártyás, virtuális fizetés iránt. Az online vásárlások ráadásul komoly lökést kaptak a koronavírus-járványhoz köthető intézkedések miatt, így még fontosabb, hogy biztonságosan tudjanak fizetni az emberek a virtuális térben” – emelte ki Patonai István, a K&H informatikai vezetője.
A K&H idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. A program célja, hogy mindenki biztonságosan és gyorsan tudjon elektronikusan fizetni, illetve otthonról a banki ügyeit intézni. A program többek között arra hívja fel a figyelmet, hol lehet biztonságosan fizetni, hogyan lehet felismerni a megbízható online áruházakat, mik azok az adathalász kísérletek és hogyan szedhet le egy trükkös app pénzt a gyanútlan érdeklődő számlájáról.
A K&H e-dukáció program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások, illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.
A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.
Lezárultak a Paks II. Atomerőmű résfalazási munkálatai. A terület előkészítése folytatódik, jelenleg a talajszilárdítást végzik az építési területen.