Késnek, mást hoznak, nem hozzák – ezek a leggyakoribb problémák a webáruházakkal

2020. 06. 06., 15:00

A fiatalok 96 százaléka vásárolt már az interneten, 37 százalékuk pedig gyakran teszi ezt a K&H ifjúsági indexe szerint. A fizetésnél még a leggyakoribb megoldás az utánvét, de a fizikai vagy virtuális bankkártyáját a fiatalok 55 százaléka használta már a netes vásárláskor. A rossz tapasztalatok közé sorolták a csomag késését, de sokukkal előfordult, hogy meg sem kapták a kifizetett termékeket. A koronavírus-járvány pedig egy jelentős lökést adott az online vásárlásoknak. A K&H ezért indította el a K&H e-dukáció információbiztonsági programjának második részét, amely többek között segít felismerni a megbízható webáruházakat, az adathalász kísérleteket, illetve a biztonságos fizetési módokat.

Szinte valamennyi fiatal vásárolt már az internetet, de sokféleképpen egyenlítették ki a számlát és bőven akadtak rossz tapasztalataik is – derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amely még a koronavírus-járvány előtt, 2019 végén vizsgálta a 19-29 éves korosztály online vásárlási szokásait.

5 ezres plafontól a 100 feletti szintig

A bank kutatása szerint a fiatalok 96 százaléka túl van az első online vásárlásán, ez pedig növekedést jelent, hiszen az arányuk 2016-ban még csak 89 százalékos volt. A webáruházakból rendszeresen vásárló fiatalok arány pedig 26 százalékról 37 százalékra emelkedett. Bár egyre többen rendelnek a netről, a termékeket a fiatalok többsége, 63 százaléka jellemzően utánvéttel fizette ki, azaz a futárnak adták oda a pénzt.

A megkérdezettek több mint fele, 55 százaléka azonban fizetett már webáruházban sima vagy virtuális bankkártyával. A kártyás fizetés egyébként főleg a budapestiekre jellemző. A 2016-os helyzethez képest az utánvétes vásárlás szinten maradt, de a bankkártyás vásárlás aránya emelkedett, vagyis a fiatalabbak egyre nyitottabbak erre a megoldásra. PayPallal még mindig kevesen, az érintettek 33 százaléka egyenlítette ki a számlát.

A kutatásból kiderült az is, hogy mekkora volt a legnagyobb összeg, amit eddig költöttek az interneten. A megkérdezettek, azaz, akik már vásároltak online, 18 százaléka 10 ezer forint alatti összeget mondott. Több mint 20 százalékuknál 10-20 ezer forint volt a plafon. A legtöbben 23, illetve 24 százaléka 20-50 ezer és 50-100 ezer forintot említett. 100 ezer feletti összeg a fiatalok 13 százalékánál volt már példa.

A férfiak és a nők költései között vannak különbségek: míg a férfiak esetében 80 ezer forint volt az átlagos összeg, addig a nőknél ez jóval kevesebbre rúgott, 42 ezer forint volt átlagosan.

Nem jött, elkésett, más lett

Az online vásárló fiatalok a rossz tapasztalataikról is beszámoltak: a leggyakoribb probléma az volt, hogy késett a kiszállítás, a negatív tapasztalattal rendelkezők több mint fele, 53 százaléka szerint napokat, akár heteket is kellett várni a termékekre. Több mint 40 százalékukkal előfordult, hogy egyszerűen nem kapták meg az előre kifizetett csomagot. 33 százalékuknak pedig ugyan szállítottak, de nem azt, amit valójában megrendeltek.

A fiatalok nagy része már eladóként is megjelent az interneten a K&H ifjúsági indexe szerint. A 65 százalékuk már adott már el valamit az internetes hirdetőoldalak egyikén. Igaz, 38 százalékuknál ez nagyon ritkán, összesen 1-2 alkalommal fordul elő. Mindössze 6 százalékuk mondta, hogy gyakran bocsát áruba különböző tárgyakat az interneten.

„A kutatásból is látszik, hogy egyre több fiatal nyitott mind az online vásárlás, mind pedig a bankkártyás, virtuális fizetés iránt. Az online vásárlások ráadásul komoly lökést kaptak a koronavírus-járványhoz köthető intézkedések miatt, így még fontosabb, hogy biztonságosan tudjanak fizetni az emberek a virtuális térben” – emelte ki Patonai István, a K&H informatikai vezetője.

A K&H idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. A program célja, hogy mindenki biztonságosan és gyorsan tudjon elektronikusan fizetni, illetve otthonról a banki ügyeit intézni. A program többek között arra hívja fel a figyelmet, hol lehet biztonságosan fizetni, hogyan lehet felismerni a megbízható online áruházakat, mik azok az adathalász kísérletek és hogyan szedhet le egy trükkös app pénzt a gyanútlan érdeklődő számlájáról.

A K&H e-dukáció program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását, az online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások, illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók láthatják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, megtudhatják, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-30 17:11:06
Magyarország 2030-ra saját forrásokból fedezheti a teljes áramszükségletét, beleértve az addig kiépülő új ipari kapacitások szükségletét is – mondta az Energiaügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) csütörtöki rendezvényén Budapesten.
2023-03-30 15:11:00
Az szja-bevallási tervezetet mindenképpen érdemes átnézni, szükség esetén módosítani. A jóvá nem hagyott tervezet – az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők és az áfás magánszemélyek tervezetének kivételével – május 22-ével automatikusan bevallássá válik – figyelmeztet a NAV.
2023-03-30 14:41:00
A munkavállalók és képviselőik egyértelmű és teljes körű tájékoztatásra jogosultak az egyéni és az átlagos bérszintekről, nemek szerinti bontásban. A munkaszerződésekben nem lehet megtiltani, hogy egy adott munkavállaló nyilvánosságra hozza, mennyit keres, illetve mások fizetéséről tájékozódjon.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  Rovathírek: GUSTO

A szervezők célja, hogy összehozzák a kenyér szerelmeseit, hogy kicserélhessék tapasztalataikat, hogy visszaemeljék a köztudatba az igazi kenyérsütés fogalmát, készítésének változatait, eredeti ízeit.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS