Javult a szolgáltatások külkereskedelmének egyenlege 2024. III. negyedévben

2024. 11. 29., 17:29

2024 III. negyedévében a szolgáltatások euróban számított exportja 4,2, importja 1,9 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit – tájékoztatott a statisztikai hivatal. Az aktívum 3,5 milliárd euró volt, 280 millió euróval több a 2023. III. negyedévinél, az előző év azonos időszaki rekordértéket is felülmúlta. Az előző negyedévit az export értéke 13, az importé 7,9 százalékkal, a többlet pedig 631 millió euróval haladta meg.

2024. III. negyedévben az export értéke 9,8 milliárd euró (3,9 ezer milliárd forint), az importé 6,2 milliárd euró (2,5 ezer milliárd forint) volt. A szolgáltatás-külkereskedelem aktívuma 3,5 milliárd eurót (1,4 ezer milliárd forintot) tett ki. A szolgáltatáscsoportok közül a turizmus 1533 millió, a szállítási szolgáltatások 784 millió, az üzleti szolgáltatások pedig 621 millió euróval járult hozzá az aktívumhoz.

Szolgáltatásexportunk 68, -importunk 74 százalékát az Európai Unió tagországaival bonyolítottuk le, ebben a viszonylatban 2,0 milliárd eurós többlet keletkezett. Legfontosabb partnerünk változatlanul Németország, amely 20 százalékkal részesedett az összforgalomból. A második helyen Ausztria, a harmadikon az Egyesült Államok állt, hozzájuk a szolgáltatáskereskedelem 7,8, illetve 7,6 százaléka kapcsolódott.

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, jelentős volt még a turizmus 28 és a szállítási szolgáltatások 25 százalékos részesedése is. Az importban is az üzleti szolgáltatások domináltak, 49 százalékkal (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatások részaránya 27 százalék volt), míg a szállítási szolgáltatások 27, a turizmus pedig 20 százalékkal részesedett a teljes importforgalomból.

2024. III. negyedévben az egy évvel korábbihoz képest a szolgáltatásexport euróban számított értéke 4,2, az importé 1,9 százalékkal (forintban számítva az export értéke 7,1 az importé 4,7 százalékkal) bővült. Az aktívum 280 millió euróval (144 milliárd forinttal) meghaladta az előző év azonos időszaki többletet. Az aktívum növekedéséhez legnagyobb mértékben a bérmunka-szolgáltatási díj 96 millió, az üzleti szolgáltatások 93 millió, illetve a turizmus 90 millió eurós egyenlegjavulása járult hozzá.

Aktívumunk értéke az uniós forgalomban 13 százalékkal, 227 millió euróval emelkedett, ami elsősorban a Németországgal és Máltával szemben realizált 141 millió eurós, illetve 91 millió eurós egyenlegnövekedésre vezethető vissza. Az EU-n kívüli országok esetében az aktívum 53 millió euróval, 3,6 százalékkal nőtt. A változást legnagyobbrészt az Egyesült Államokkal és Hongkonggal szemben keletkezett egyenleg 140 millió eurós, illetve 29 millió eurós növekedése eredményezte. (KSH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 09:05
2024-ben a mezőgazdaság teljes kibocsátása 4,0 ezer milliárd forint felett alakult, az előző évitől 8,0 százalékkal maradt el; a növénytermesztés volumene 11 százalékkal kisebb, az állattenyésztésé 4,9 százalékkal nagyobb volt – tájékoztatott a statisztikai hivatal.
2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS