GKI: decemberben az üzleti várakozások pesszimistábbak lettek, míg a fogyasztók bizakodóbbá váltak

2021. 12. 20., 09:07

2021. decemberében az üzleti szféra nagyon pesszimistán tekintett a magyar gazdaság jövőjére, de a fogyasztók bizakodóbbá váltak – közölte a GKI Gazdaságkutató az MTI-vel.

A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint a GKI konjunktúraindex értéke az előző havi 0,2 pontról decemberben mínusz 1,8 pontra süllyedt. Az üzleti bizalmi index értéke 4,4 pontra mérséklődött decemberben a novemberi 9,1 pontról, a fogyasztói bizalmi index a novemberben mért mínusz 25,1 pontról mínusz 19,4 pontra javult.

Az üzleti szférán belül decemberben minden ágazat pesszimistább lett, különösen a kereskedelem.

Az ipari bizalmi index csökkenését a termelési várakozások gyengülése és a készletek növekedése okozta, a rendelésállományok – ezen belül az exportrendeléseké is – megítélése javult – mutatott rá a GKI.

Az építőipari bizalmi index decemberben négyhavi mélypontjára került, de sokkal kedvezőbb kilátásokat jelez, mint a járvány korábbi hullámai során.

A kereskedelmi bizalmi index három hónapos emelkedést követően decemberben áprilisi értéke alá esett. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése jelentősen, a készleteké közepes mértékben romlott.

A szolgáltatói bizalmi index csökkenését az általános üzletmenet megítélésének és a forgalmi várakozásoknak a romlása okozta.

Az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága második hónapja enyhén csökken, de minden ágazatban több a létszám növelésére, mint csökkentésére számító cég. Decemberben az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban viszont ennél erőteljesebben mérséklődött a létszámbővítési ambíció. Ugyanakkor a lakosság munkanélküliségtől való félelme a novemberi jelentős romlás után javult.

A cégek áremelési törekvése az ipar kivételével tovább erősödött.

A fogyasztók inflációs várakozása viszont több hónapos erősödés után gyengült. A magyar gazdaság jövőbeni helyzetét a vállalatok minden ágazatban lényegesen rosszabbnak látták, mint novemberben, s hosszú idő után több a romlásra, mint a javulásra számító cég. A lakosság viszont novemberi erős pesszimizmusa után decemberben e tekintetben is kissé derűlátóbb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index a novemberi jelentős csökkenés után decemberben kisebb mértékben, de emelkedett.

A lakosság saját pénzügyi helyzetét, megtakarítási lehetőségét és a nagyértékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is javulónak érzékelte. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS