GKI: decemberben az üzleti várakozások pesszimistábbak lettek, míg a fogyasztók bizakodóbbá váltak

2021. 12. 20., 09:07

2021. decemberében az üzleti szféra nagyon pesszimistán tekintett a magyar gazdaság jövőjére, de a fogyasztók bizakodóbbá váltak – közölte a GKI Gazdaságkutató az MTI-vel.

A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint a GKI konjunktúraindex értéke az előző havi 0,2 pontról decemberben mínusz 1,8 pontra süllyedt. Az üzleti bizalmi index értéke 4,4 pontra mérséklődött decemberben a novemberi 9,1 pontról, a fogyasztói bizalmi index a novemberben mért mínusz 25,1 pontról mínusz 19,4 pontra javult.

Az üzleti szférán belül decemberben minden ágazat pesszimistább lett, különösen a kereskedelem.

Az ipari bizalmi index csökkenését a termelési várakozások gyengülése és a készletek növekedése okozta, a rendelésállományok – ezen belül az exportrendeléseké is – megítélése javult – mutatott rá a GKI.

Az építőipari bizalmi index decemberben négyhavi mélypontjára került, de sokkal kedvezőbb kilátásokat jelez, mint a járvány korábbi hullámai során.

A kereskedelmi bizalmi index három hónapos emelkedést követően decemberben áprilisi értéke alá esett. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése jelentősen, a készleteké közepes mértékben romlott.

A szolgáltatói bizalmi index csökkenését az általános üzletmenet megítélésének és a forgalmi várakozásoknak a romlása okozta.

Az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága második hónapja enyhén csökken, de minden ágazatban több a létszám növelésére, mint csökkentésére számító cég. Decemberben az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban viszont ennél erőteljesebben mérséklődött a létszámbővítési ambíció. Ugyanakkor a lakosság munkanélküliségtől való félelme a novemberi jelentős romlás után javult.

A cégek áremelési törekvése az ipar kivételével tovább erősödött.

A fogyasztók inflációs várakozása viszont több hónapos erősödés után gyengült. A magyar gazdaság jövőbeni helyzetét a vállalatok minden ágazatban lényegesen rosszabbnak látták, mint novemberben, s hosszú idő után több a romlásra, mint a javulásra számító cég. A lakosság viszont novemberi erős pesszimizmusa után decemberben e tekintetben is kissé derűlátóbb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index a novemberi jelentős csökkenés után decemberben kisebb mértékben, de emelkedett.

A lakosság saját pénzügyi helyzetét, megtakarítási lehetőségét és a nagyértékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is javulónak érzékelte. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS