Enyhe visszaesést várnak idén a magyar autópiacon

2022. 02. 25., 11:12

Az újautó-forgalmazó cégek várakozása szerint idén még nem következik be az újautó-eladások újbóli növekedése: a JóAutók.hu február közepén végzett felmérése szerint a tavalyi 4,8 százalékos visszaesést követően 2022-ben további 1-2 százalékos visszaesésre számítanak az érintett piaci szereplők. A használtautó-piacon a tavalyi rekordszintű forgalom után minimális, fél százalékos csökkenést várnak a kereskedők.

A felmérésben részt vevő gépjármű-forgalmazók mindössze 21 százaléka vár növekedést az új személyautók piacán, míg 42 százaléknyian csökkenésre számítanak. Az elsődleges ok az iparágat érintő félvezetőhiány, amelynek hatásai csupán a válaszadók 31 százaléka szerint fognak megszűnni ebben az évben. 48 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy erre legalább 2023-ig várni kell, miközben 21 százalék bizonytalan a chiphiány felszámolásának időpontjában.

Arra a kérdésre, hogy elsősorban a vállalati és állami flották vagy a magánszemélyek számára történő értékesítés területén látható-e kedvezőbb növekedési lehetőség, a válaszok 84:16 arányban a flottaértékesítés felé mutattak. Mindez összefüggésben állhat azzal is, hogy jelentős áremelkedés zajlott az elmúlt időszakban a szalonokban, és a kereskedők várakozása szerint ez a folyamat nem állt meg: közel háromnegyedük a gyári árak 5 százalékosnál nagyobb mértékű emelkedésére számít idén.

A felmérés hosszabb távú folyamatokat is vizsgált. Arra a kérdésre, hogy vajon mikorra becsülhető, hogy az újautó-eladásoknak már a teljesen elektromos hajtású autók teszik ki a felét, az újautó-forgalmazók 26 százaléka válaszolta azt, hogy ez 2030-ig megvalósulhat. 37 százalékuk szerint ugyanakkor erre legalább 2035-ig kell várni. Ennek egyik fő oka az lehet, hogy a válaszadók 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2030 előtt nem várható, hogy a korszerű, és nagy tömegben gyártott akkumulátorok ára lecsökken majd olyan szintre, hogy egy adott modell tisztán elektromos és benzines változata nagyjából azonos árszintre kerüljön.

Stagnáló használtautó-piac?

A használtautó-piaci várakozások megismerése érdekében a JóAutók.hu mintegy 200 minősített használtautó-kereskedő partnerét kérdezte az előző évben tapasztalt és az idén várható piaci folyamatokról. A kereskedők 33 százaléka válaszolta azt, hogy a tavalyi forgalmára kedvezőtlen hatással volt a koronavírus-járvány. 27 százaléknyian átlagos forgalmú évről nyilatkoztak, ugyanakkor 40 százalékuk azt közölte, hogy 2021-ben a forgalma meghaladta covid előtti időszakokban tapasztalt mértéket is. Ennek oka az lehet, hogy a kereskedők 70 százaléka érzékelte azt, hogy az új autók hiánya miatt a kereslet egy része a használtautó-piacra tevődött át.

Bár a válaszok igen széles sávban szóródtak, a kereskedők becsléseinek átlaga szerint idén a használtautó-piacra minimális, fél százalék körüli visszaesés vár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavaly 819 ezres rekordot elérő piac forgalma idén is a 800 ezer tulajdonosváltást jelentő szint felett maradhat.

A használtautó-piaci forgalom idei növekedésének irányába ható tényezők között elsősorban a múlófélben lévő járvány nyomán enyhülő vásárlói bizonytalanság és a használtimport további növekedése említhető a felmérés adatai szerint. Hátráltató tényező lehet ugyanakkor az ebben a szegmensben is bekövetkező jelentős áremelkedés, valamint az a tény, hogy az újautó-hiány miatt a cégek lassabban cserélik a flottáikat, ezzel csökkentve a használtautó-piacon megjelenő pótlólagos kínálatot.

A használtautó-import, mint beszerzési forrás a kereskedők szerint a következő időszakban nem fog jelentősen bővülni: 54 százalékuk szerint legfeljebb a tavalyi 132 ezres szintet fogja idén is elérni a behozott használt személyautók volumene. 21 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy a járványhelyzet fokozatos megszűnése miatt emelkedésre számít ezen a területen. Ugyanakkor 24 százaléknyian az árfolyam várható alakulásától függően növekedésre és csökkenésre egyaránt látnak esélyt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-24 18:57:45
Az önkormányzati adóhatóságok nem tettek meg mindent annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel a helyi iparűzési adó bevételeket eredményesen realizálják – állapította meg az Állami Számvevőszék.
2022-06-24 17:57:13
A nagysebességű vasúti összeköttetések előkészítésének felgyorsításáról, összehangolásáról és az ukrán gabonaexport hathatósabb elősegítéséről állapodtak meg a visegrádi államok közlekedési miniszterhelyettesei, államtitkárai június 24-én, Budapesten.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.
Megfelelő helyére került a VOSZ-on belül az egészségügy kezelése – mondta dr. Fábián Lajos, az egészségügyi tagozat elnöke. Hol tart a munkában a tagozat hat szekciója? Miért lenne eretnek gondolat a magánkórházak bevonása az állami ellátásba, ha ezzel járna legjobban a beteg? Hogyan lehetne olcsóbb a páciensnek az üzleti alapon elvégzett műtét? Dr. Fábián Lajos a következő hónapok feladatairól is beszélt.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS