Minden ötödik itthon bankkártyával fizetett forintot az interneten költünk el, egy-egy fizetés során az átlagos kosárérték 45 százalékkal magasabb, mint a fizikai bankkártyás fizetéskor – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Minden tekintetben áttört az online bankkártyás vásárlás. Az elmúlt év utolsó negyedévében az interneten bankkártyával fizetett vásárlások száma meghaladta az 50 milliót, egy év alatt 10 százalékkal bővült a hazai webshopos bankkártyahasználat. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztetett, hogy 2019 utolsó három hónapjában kevesebb, mint 24,6 millió online vásárlás történt, azaz négy év alatt megduplázódott a hazai internetes kereskedőknél bonyolított bankkártya használat.
Az interneten megrendelt termékek és szolgáltatások után közel 870 milliárd forintot fizettek a hazai internetes kereskedőknél az emberek tavaly év végén. Ez 16,3 százalékos bővülést jelent. Gergely Péter szerint a statisztikákban itt elegendő csak három évet visszamenni ahhoz, hogy megduplázódjon az elköltött pénz értéke: 2020 utolsó három hónapjában a hazai internetes webshopokban elköltött pénzösszeg nem haladta meg a 408 milliárd forintot.
A komoly mértékű bővüléshez az internetes bankkártyás fizetést lehetővé tevő online üzletek számának növekedése is kellett: 2023 karácsonyán már 50 718 kereskedőnél lehetett a neten megvásárolni a fa alá vagy épp az ünnepi asztalra valót. Ezzel a hazai internetes fizetőhelyek száma elérte a fizikai kereskedőhelyek számának harmadát – a szakértő emlékeztet, hogy tavaly december végén 151 700 üzletben lehetett plasztikkártyával (vagy telefonnal, órával) fizetni. A növekedés itt is nagy, hiszen 2018 decemberében még tízszer több helyen lehetett bankkártyával fizikai környezetben fizetni, mint ahány webshopban vásárolni tudtunk a bankkártyáinkkal.
Mindennek köszönhetően ma már minden ötödik, itthon bankkártyával fizetett forintot az interneten költünk el – hívta fel a figyelmet a pénzügyi szakértő. A fizetések darabszámát illetően pedig a fizikai fizetések 12 százalékára rúg már az internetes vásárlások száma.
Noha az internet tényleg nem ismer határokat, a hazai online kereskedők viszonylag stabilan tartják a helyüket: az internetes bankkártyás vásárlások számát tekintve már 10. negyedéve a webshopos bankkártyás vásárlások 59,4-62,3 százaléka stabilan a belföldi internetes áruházakban történik.
Gergely Péter szerint ráadásul a tranzakciók értékében az elmúlt év előrelépést is hozott: a korábbi hónapok 60 százalék alatti mértékével szemben a IV. negyedévben az interneten bankkártyával elköltött összegek 63,2 százaléka hazai kereskedőt támogatott. Gergely Péter szerint az itthoni netes fizetések értékének előretörésében lehet például a korábbi ázsiai webshopoknál (AliExpress, Shein) is lényegesen alacsonyabb árazással dolgozó Temu térnyerését is látni. De a szakértő szerint egész egyszerűen arról van szó, hogy a hazai fogyasztók elvárásaira egyre inkább reagálnak a hazai kereskedők.
Persze, miért is ne tennék, ha ezzel jobban járnak: egy-egy internetes vásárlás során közel 17 400 forintot hagytunk a kereskedőnél az elmúlt év végén, miközben a fizikai fizetéskor az átlagos kosárérték nem érte el a 9 500 forintot, azaz több, mint 45 százalékkal nagyobb bevételt lehet realizálni egy-egy netes ügyféltől. Ezért egyre több bolt dönt amellett, hogy a kasszák mellett internetes vásárlást és fizetést is lehetővé tesz.
Október 19-én kilencedik alkalommal rendezik meg a Somlón egy különleges hazai szőlő- és borfajta nagyszabású bemutatóját.
Folytatódik a munkagödör kialakítása az 5. blokk területén – jelentette be Szijjártó Péter.