Egyre jobban hódít az online kártyás fizetés

2024. 03. 24., 12:10

Minden ötödik itthon bankkártyával fizetett forintot az interneten költünk el, egy-egy fizetés során az átlagos kosárérték 45 százalékkal magasabb, mint a fizikai bankkártyás fizetéskor – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

50 milliónál több netes tranzakció

Minden tekintetben áttört az online bankkártyás vásárlás. Az elmúlt év utolsó negyedévében az interneten bankkártyával fizetett vásárlások száma meghaladta az 50 milliót, egy év alatt 10 százalékkal bővült a hazai webshopos bankkártyahasználat. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra emlékeztetett, hogy 2019 utolsó három hónapjában kevesebb, mint 24,6 millió online vásárlás történt, azaz négy év alatt megduplázódott a hazai internetes kereskedőknél bonyolított bankkártya használat.

Az interneten megrendelt termékek és szolgáltatások után közel 870 milliárd forintot fizettek a hazai internetes kereskedőknél az emberek tavaly év végén. Ez 16,3 százalékos bővülést jelent. Gergely Péter szerint a statisztikákban itt elegendő csak három évet visszamenni ahhoz, hogy megduplázódjon az elköltött pénz értéke: 2020 utolsó három hónapjában a hazai internetes webshopokban elköltött pénzösszeg nem haladta meg a 408 milliárd forintot.

Minden 5. bankkártyával fizetett forint a neten kerül a kereskedőhöz

A komoly mértékű bővüléshez az internetes bankkártyás fizetést lehetővé tevő online üzletek számának növekedése is kellett: 2023 karácsonyán már 50 718 kereskedőnél lehetett a neten megvásárolni a fa alá vagy épp az ünnepi asztalra valót. Ezzel a hazai internetes fizetőhelyek száma elérte a fizikai kereskedőhelyek számának harmadát – a szakértő emlékeztet, hogy tavaly december végén 151 700 üzletben lehetett plasztikkártyával (vagy telefonnal, órával) fizetni. A növekedés itt is nagy, hiszen 2018 decemberében még tízszer több helyen lehetett bankkártyával fizikai környezetben fizetni, mint ahány webshopban vásárolni tudtunk a bankkártyáinkkal.

Mindennek köszönhetően ma már minden ötödik, itthon bankkártyával fizetett forintot az interneten költünk el – hívta fel a figyelmet a pénzügyi szakértő. A fizetések darabszámát illetően pedig a fizikai fizetések 12 százalékára rúg már az internetes vásárlások száma.

Erős pozícióban a hazai netes kereskedők

Noha az internet tényleg nem ismer határokat, a hazai online kereskedők viszonylag stabilan tartják a helyüket: az internetes bankkártyás vásárlások számát tekintve már 10. negyedéve a webshopos bankkártyás vásárlások 59,4-62,3 százaléka stabilan a belföldi internetes áruházakban történik.

Gergely Péter szerint ráadásul a tranzakciók értékében az elmúlt év előrelépést is hozott: a korábbi hónapok 60 százalék alatti mértékével szemben a IV. negyedévben az interneten bankkártyával elköltött összegek 63,2 százaléka hazai kereskedőt támogatott. Gergely Péter szerint az itthoni netes fizetések értékének előretörésében lehet például a korábbi ázsiai webshopoknál (AliExpress, Shein) is lényegesen alacsonyabb árazással dolgozó Temu térnyerését is látni. De a szakértő szerint egész egyszerűen arról van szó, hogy a hazai fogyasztók elvárásaira egyre inkább reagálnak a hazai kereskedők.

Persze, miért is ne tennék, ha ezzel jobban járnak: egy-egy internetes vásárlás során közel 17 400 forintot hagytunk a kereskedőnél az elmúlt év végén, miközben a fizikai fizetéskor az átlagos kosárérték nem érte el a 9 500 forintot, azaz több, mint 45 százalékkal nagyobb bevételt lehet realizálni egy-egy netes ügyféltől. Ezért egyre több bolt dönt amellett, hogy a kasszák mellett internetes vásárlást és fizetést is lehetővé tesz.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS