Az idősek lehetnek az idei karácsony vesztesei

2020. 11. 17., 12:15

Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzetnek az idei karácsonyra való hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást.

Egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti – csak 5 százalék barátokkal, 3 százalék pedig egyedül –, és a válaszadók mindössze 1 százaléka nem ünnepli meg – olvasható a Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból.

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33 százalék) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58 százalék szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie.

Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59 százalék) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó (21 százalék) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87 százalék tervez ezzel, és a többség (77 százalék) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66 százalék szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36 százalék) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41 százalék vásárolna inkább online – 10 százalék pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47 százalék) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54 százalék) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban.

Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43 százalék) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31 százalék) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55 százalék), a ruházat (54 százalék), valamint a játékok (48 százalék). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20 százalék), okostelefont (17 százalék), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16 százalék) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14 százalék), a powerbank (12 százalék) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12 százalék) is.

A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58 százalék) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43 százalék), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.

Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53 százalék) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44 százalék), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87 százalék) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg.

Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49 százaléka – a teljes minta 18 százaléka – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81 százalék) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada (33 százalék) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden második megkérdezett (48 százalék) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75 százaléka tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79 százalék) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51 százalék küldene így szöveges üzenetet, és 42 százalék használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra.

Csak a megkérdezettek 30 százaléka nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41 százalék régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8 százalék kezdte el a járvány hatására újonnan vagy aktívan használni ezt a megoldást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS