9 százalékkal drágultak a használt autók a háború kezdete óta

2022. 03. 25., 11:29

A JóAutók.hu hirdetési portál adatai szerint az eladásra kínált használt autók átlagára 9 százalékot emelkedett az orosz-ukrán háború kezdete óta. A keresések száma a harcok kitörésekor hirtelen a negyedével esett vissza. A vásárlók óvatossága azóta is jól érzékelhető: még az elmúlt egy hét során is 4,8 százalékkal kevesebben kutattak a használtautó-hirdetések között, mint a háború kitörését megelőző hét napon.

A háború kitörését követő jelentős árfolyamváltozás hatása szinte napok alatt megmutatkozott a használtautó-piaci árakon is. Ez az elmozdulás automatikusan beépült az importautók áraiba, ez a hatás pedig gyorsan átgyűrűzött a belföldi használt autók piacára is. A JóAutók.hu teljes használtautó-kínálatának átlagára 4,9 millió forint alatti értékről 5,3 millió forint fölé emelkedett, vagyis az elmúlt 30 napban 9 százalékos növekedést mutatott.

Ezzel párhuzamosan a keresések száma is tartósan visszaesett: egy hónappal a háború kitörése után is közel 5 százalékkal kevesebben keresnek rá a használtautó-hirdetésekre, mint az azt megelőző időszakban. Sokan halasztják most a gépjárműcserét, ezért az elhelyezett hirdetések számában is hasonló mértékű visszaesés jelentkezett. Bár a hivatalos márciusi adásvételi adatokra még több hetet kell várni, borítékolható, hogy a piaci szereplők megnövekedett óvatossága a konkrét átírások számában is meg fog mutatkozni. Tény, hogy a vásárlók egy széles köre elbizonytalanodott, és későbbre halasztja a nagyobb összegű beruházásait. Az ekkora mértékű hirtelen áremelkedés azonban önmagában is sokakat kiszorít a piacról, akiknek a megdrágult autók esetében már nem is áll módjukban kipótolni a vételár-többletet.

A háborús helyzet egyik folyományaként fellépő ideiglenes üzemanyag-ellátási zavarok alaposan befolyásolták a keresések üzemanyag szerinti összetételét is. Normál időszakokban a benzines keresések teszik ki az összes keresés 63 százalékát. Ez az érték március 10-e környékén, az első ellátási zavarok idején 52 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan az elektromos és hibrid meghajtású autókra a szokásos 15 százalékról ezekben a napokban 26 százaléknyian kerestek rá. Úgy tűnik, hogy az elektromos meghajtás népszerűségének növekedésében a jövőben egy újabb tényező, az üzemanyag-ellátás biztonsága is szerepet játszhat.

Csökkenő számok az éves előrejelzésben

„A háború negatív hatásai főként egy hosszan elhúzódó válság esetén alaposan rányomhatják bélyegüket a használtautó-piac idei teljesítményére – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az új autók piacán a chiphiány mellett most már egyéb alkatrészek ellátási problémái is felmerültek, emiatt csúsznak a flottacserék, a lecserélt 3-4 éves járművek pedig csak kisebb számban jelennek meg a piacon. Mindez a magasabb árakkal kombinálva azt eredményezheti, hogy a tavaly elért, rekordot jelentő 819 ezer tulajdonosváltás után a piac forgalma akár 5 százalékkal, évi 780 ezer körüli szintre is visszaeshet.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-10 10:20:02
Szinte minden cégnek van már valamilyen biztosítása. Leginkább kötelező és casco, de a vállalkozói vagyon- és felelősségbiztosítás is népszerű, miközben a kibertámadások ellen csak 100-ból 2 cég védekezik – derül ki a K&H kkv bizalmi index legutóbbi eredményeiből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  Rovathírek: GUSTO

Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS